ibook dichtgeklapt, systeem standby?

ik wil mijn ibook in mijn rugzak stoppen met de klep dicht en mp3s afspelen en die beluisteren met mijn BT koptelefoon.

daarvoor moet het systeem draaiende kunnen blijven met de klep dicht en niet oververhit gerake.

ik herschets de situatie:
ibook zit n rugzak
scherm is dichtgeklapt en staat uit
hd is aan het draaien en bt is actief
ik beluister liedjes met bt koptelefoon.

gaat da?

2e scenario voor systeem op standby:

maat geeft mij CD, ik pak even mijn rugzak en stop de cd in de ibook zonder die uit mijn rugzak te halen (in de sleuf). cd wordt gelezn een DB wordt nagekeken: CD wordt niet herkend dus wordt geript en na het rippen vanzelf ge-eject (desnoods met een mooie pingpong geluidje) zonder dus enige tussenkomst van mij.

gaat da?

3e scenario:

externe scherm, muis, toetsenbord. ibook dichtgeklapt.

gaat da?

DUS: werken die ibooks nog als je ze dichtklapt of gaan ze zowizo slapen?

Als je het scherm van de ibook dicht doet, gaat deze vanzelf in sluimerstand (stand-by). Het systeem valt stil, en kan dus ook geen mp3 meer spelen. Zou het systeem niet stilvallen, dan kan je iBook oververhit raken, deze koelt immers voor een heel groot deel via z'n toetsenbord.

Waarom zou je geen iPod aanschaffen voor je mobiele muziek?

Patterns, wat jij wil bekomen is nu net een verschil tss powerbooks en ibooks. ibooks kan je niet met gesloten scherm (mits mss een hack, maar dat weet ik niet) aansluiten op een externe monitor. Powerbooks kunnen dit standaard wel.

In die zin ZOU je met een powerbook in je rugzak kunnen luisteren naar muziek, maar dat zou ik zowiezo niet aanraden, aangezien een harde schijf nu eenmaal niet bedoeld is om in beweging te werken. En met die nieuwe sensortechniek kan het ook wel es een probleem vormen om je muziek te kunnen beluisteren.

Schaf jezelf een mp3speler (iPod of andere) en bespaar jezelf veel moeite en geld! (voor als je ibook stuk gaat)

je bedoelt dus dat de andere scenarios wel mogelijk zouden zijn met een powerbook? de powerbook kan ik dus dichtvouwen en dan verdergebruiken zonder probleme?

want ik was eigelijk het volgende aan het denke:

BT gsm (afstandsbediening - next, prev, pause, …) + BT koptelefoon + BT laptop + rugzak = perfect voor onderweg, maar inderdaad da ga ni goe zijn voor da machine dan.

spijtig :cry:

Snap niet je drijfredenen om toch maar je ibook te gaan gebruiken.

Koop jezelf een iPod van 60 gb, dan heb je allicht bijna evenveel space als op je ibook, dump die vol muziek, zet je koptelefoon op je oren, en gaan met die banaan!

Veel plezier!

ik heb nog nooit een mac gebruikt, ik gebruik al bijna heel mijn leven PCs

k hou niet van windows, ik voel me meer en bystander dan een actieve deelnemer in het pc-gebruik
ik heb geen tijd meer voor linux, ik vind het teveel geprul worden (het was een hobby en ik ben het beu)

ik wil de macs een testrit geven voor ik er definitief op zou overschakelen: probleem mt macs: ze zijn duur. dus kies ik voor een “instapmodel”, maar het zou wel minstens 3 jaar moeten kunnen meegaan.

ik ga me geen ibook (E 1250 voor 12" met genoeg ram en HD + BT) kunnen aanschaffen en dan nog een aparte ipod (ik heb nog steeds geen mp3 speler van eender welke mer of soort). Ik wou weten of ik 2 vliegen in één klap kon vermorzelen. ik heb toch altijd een rugzak mee, zo rdeneerde ik, dus het zou een probleem zijn om een bakje van 2.2kg als m3 jukebox te gerbuiken.

ik hoop gewoon dat ik geen spijt ga hebben van mijn switch, want er schijnt opeens een machype ontstaan te zijn sinds de eerste switchreclames en de lancering van de ipod en mss ben ik er zelf slachtoffer van geworden vrees ik.

mss zouk dus beter een pbook 12" standaard kopen (E 1250 voor 12" met genoeg ram en HD + BT standaard)

maar het IS en BLIJFT belangrijk voor de ideeën die ik heb dat de machine die ik koop kan verderwerken met de deksel dicht.

een pbook kan dus in elk geval verderwerken met het deksel dicht. Dat staat vast.

Maar ik zou er niet mee gaan fietsen, lopen, etc,…, en die laten aanstaan.

Als je de screenspanning hack installeert dan moet het volgens mij wel lukken om het ibook "aan" te houden als hij wordt dichtgeklapt.

Ik begrijp wel wat je wilt, ook het automatisch rippen is een leuk idee. Alleen, het ibook is er niet helemaal op gemaakt om dichtgeklapt als mp3/cd speler te gebruiken. Bij sommige PC notebooks zijn er nog afspeeltoetsen aangebracht, dat is bij het ibook duidelijk niet het geval. Je zou natuurlijk ook het dichtgeklapte ibook kunnen bedienen via een geschikte bluetooth telefoon. :stuck_out_tongue:

Maar ja, die telefoons kunnen zelf meestal al MP3’s weergeven…

Scenario 3 werkt denk ik wel. De screenspan hack is een goede utility voor het ibook, sowieso handig als je een extern scherm wilt aansluiten met een hogere resolutie als 1024x768. Sommigen beweren op dit forum dat je garantie dan vervalt, maar dat is voor 99% zeker een indianen verhaal. 8)

Verder wordt beweerd dat het ibook te veel opwarmt als je het dichtklapt en aanlaat, omdat er gekoeld wordt via het toetsen bord. In een bureausituatie is dat maar de vraag. Er is nog ruimte tussen het scherm en het toetsenbord, en je kunt jezelf aanleren om de backlight van het scherm uit te zetten. Het lijkt me sterk dat de boel dan nog te warm wordt. Daarbij zijn er goede middelen om dat te controleren. Er is een tool dat de gemeten warmte van het moederbord, processor en batterij kan weergeven. Zolang die waarden niet te hoog worden (stel 35 voor de batterij en max 70 graden voor de CPU) dan is er niet zo veel aan de hand.

Maar:
En daar zit het probleem: Als je je ibook op deze manier in een tas stopt, dan kan hij zijn warmte waarschijnlijk echt niet kwijt. Het rooster aan de zijkant wordt dan misschien ook afgesloten. :cry:

De PC notebooks die dit kunnen, die gebruiken dan alleen de CD(rom) speler, de rest van de PC staat feitelijk uit.

Het PC notebook dat ik had ging na het sluiten van het scherm vaak niet goed op standby/of hibernate. Als dat gebeurde en ik had dat niet door en hij belandde in een tas dan werd de boel gloeiend heet. Bij een collega smolten er zelfs enkele delen van de behuizing van dezelfde laptop.

M’n ibook gaat altijd netjes op standby, zonder problemen, ik ben daar zeer blij mee.

Een ander probleem is dat je ibook een relatief zwaar ding is in je tas. Als je trekt of duwt aan de hoofdtelefoon aansluiting dan geeft het ibook niet mee (een kleine mp3 speler wel). Daarom zou die hoofdtelefoon aansluiting vrij snel stuk kunnen gaan. Oh nee!, je hebt het over een bluetooth hoofdtelefoon… :slight_smile:

No offence, maar een laptop gebruiken als mp3-speler vind ik toch wel te ver gaan eigenlijk :)

Koop je gewoon 'n iPod. Dat toestel is ervoor gemaakt om muziek on the go te luisteren. Steeds opnieuw een iBook -toch wel 2kg- op je rug hijsen is wel 'n pak minder handig. En dan heb je natuurlijk ook de schokbestendigheid die voor problemen zal zorgen. Als je iBook een klap krijgt net als ie de HD leest / beschrijft kan je wel een en ander naar de zak helpen in je laptop…

Je zegt een switcher te zijn, dan zou ik persoonlijk voor een iBook gaan ipv een PowerBook. En met het geld dat je daarmee uitspaart kan je je een lekkere iPod aanschaffen. 8)

tja, inderdaad een beetje een labiele oplossing voor het luisteren van mp3's als je het mij vraagt. zoals gezegd is je hd niet bestand tegen schokken (als hij draait), maar zelfs als je een powerbook hebt weet ik niet of je hem wel zonder externe monitor/toetsenbord normaal kan gebruiken. als je hem dicht klapt gaat hij namelijk eerst nog op sluimer, en kan je hem 'wakker' maken met je toetsenbord en verder werken met je ext monitor. Ik zal eens proberen om hem met me telefoon wakker te maken trouwens, voor in de auto (vakantie) is het misschien wel lekker om hem daarmee te besturen en hem in z'n second-skin te laten... bedankt voor de inspiratie :P

ok, even geprobeerd… en het kan NIET!
zodra je hem dicht klapt gaat hij natuurlijk eerst op sluimer, wat betekend dat je bluetooth ook uit staat. Nu kan je hem hiermee natuurlijk ook niet wakker maken, dus dat gaat gewoonweg niet :slight_smile:
hoe dan ook, koop gewoon lekker (evt een 2ehands, kijk ik ook naar hier en daar) ipod of andere mp3speler, die zijn ervoor bedoeld! En zodra je ergens lekker zit te chillen klap je mooi je ibookje open en speelt alsnog je favo muziek joh :wink:

veel ‘succes’ met het switchen, zo moeilijk zou dat niet moeten zijn :slight_smile:

oja, en dan nog iets over het werken met een dichtgeklapte ibook: volgens mij (ben geen expert, maar denk nu even een beetje logisch…) is het niet direct het probleem dat hij z’n warmte niet kwijt kan en oververhit raakt. het grote risico wat je loopt is dat de warmte die uit het toetsenbord komt (bij de pbooks is dit anders geregeld) direct op je mooie beeldscherm komt en dit dus flink naar de *** helpt. Gewoonweg NIET doen dus! (als je last van het extra licht ofzo heb als je hem op je bureau hebt staan kan je ook de helderheid van je beeldscherm uitzetten…)

@JaZ86 [quote:81454ddcfa] direct op je mooie beeldscherm komt en dit dus flink naar de *** helpt. Gewoonweg NIET doen dus! [/quote:81454ddcfa]

Waar haal je vandaan dat een hogere temperatuur je beeldscherm extra laat slijten of kapot maakt?

Het grote oppervlak maakt dat het niet meevalt om het scherm echt flink op te laten warmen, en dan nog weet ik niet waarom dat kwaad zou kunnen. Heb je dat ergens gelezen?

Van li-ion batterijen is bekend dat ze niet goed tegen warmte kunnen. Dat wil zeggen, ze gaan bij kamer temperatuur al als vanzelf achteruit in (maximale) capaciteit, ook al gebruik je ze 3 jaar niet.
Dit proces versnelt aanzienlijk als de batterij heel warm is. Bij een beeldscherm is me zo’n verband niet bekend. TFT beeldschermen worden in de tijd ook wel slechter maar niet (perse) door warmte.

Ik denk dat een aantal minuten in de zon het scherm meer opwarmt dan als het ibook dichtgeklapt is, vanwege het oppervlak dat mat en donker is.

tja, ik héb het inderdaad ergens gelezen, maar kan dat nu niet meer terugvinden... niet erg overtuigend dus ;) maargoed! Als je het zeker wil weten, vouw je ibook even over te kachel zou ik zeggen :? ik ben nog steeds van mening dat het niet goed kán zijn. maja, dat is niet echt mijn probleem, aangezien ik lekker een powerbookje heb 8)

ey ik denk dak een powerbook ga pakke en nog een mp3 spelertje van 30 euro ofzo.

hartelijk bedankt voor jullie nuttige info en feedback

xxx