iBook en linksys router probleem (ze 'praten' niet)

Een tante van me heeft een nieuwe iBook gekocht. Ze is net geswitched (misschien wel door mijn iBookje en bijbehorende positieve ervaringen!). Ik heb aangeboden om te helpen.

Even snel draadloos het internet op lukt echter niet. Niet via mijn iBook (met Panther) als via haar nieuwe iBook (met Tiger).

De situatie:

• Er staan daar in huis een Linksys wrt54gl isdn-ADSLmodem-router en een aantal windows computers die daarmee draadloos het internet op gaan.
  • De encryptie in de router is op “WPA pre-shared key” en “TKIP” ingesteld. Bij de mac kies ik voor “WPA personal”.
  • Het firmware van de router is de laatste versie.
  • De airportsoftware van de mac is up-to-date.
  • Het SSID is niet het standaard “linksys” maar een andere naam. Die wordt door het iBook goed herkend.
  • De router werkt via kanaal 10. Dit lijkt me goed, tenminste de PC’s werken er goed mee.
  • De DHCP server in de router staat aan.
  • De airport vermelding in de system profiler geeft een 169.x.x.x. ip-adres. Dat is dus niet goed.
  • Ik kan wel draadloos inloggen op de webinterface van de router via het 192.168.1.1 adres.
  • Bij system preferences, network, staat bij location: “automatic” en bij show: “airport”. Bij “configure ipv4:” staat “using dhcp”
  • Het aan of uitzetten van “Use interference robustness” maakt geen verschil.
  • VIa de ethernet kabel werkt alles natuurlijk perfect.

Dit doe ik:
Ik klik op het airport icoon.
Zet airport aan.
Ik kies “other”
Dan selecteer ik de netwerk naam (Gelijk aan het ssid)
wpa personal, en zekerweten het juiste password. (de windows pcs doen het er prima mee)

Dit krijg ik:
Ik krijg geen foutmelding. Het signaalsterkte icoon geeft aan dat er genoeg signaal is. Surfen lukt echter niet (natuurlijk niet, met zo’n ip-adres), safari klaagt over “Cant open the page etc."

Wat is hier nu aan de hand? ik begrijp er niets van. Op de campus van de universiteit werkt de verbinding altijd in één keer goed, en bij de US robotics router van een buurman ook. (ssst!! :wink: )

Heb je gekeken of er mac-adressen geblokkeerd staan?

(Heeft niets met apple te maken trouwens, het is een soort nummer van je netwerkkaart)

Misschien staat je router zo ingesteld dat alleen bepaalde computers (a.d.h.v. mac adress filtering) een ip adres krijgen, en dan moet je het mac adress van je ibook aan die lijst toevoegen.

[quote:7bb51fafa2]Misschien staat je router zo ingesteld dat alleen bepaalde computers (a.d.h.v. mac adress filtering) een ip adres krijgen, en dan moet je het mac adress van je ibook aan die lijst toevoegen. [/quote:7bb51fafa2]

Ik heb dit gecontroleerd, en de mac-address filtering staat niet aan.

Je kunt in deze router expliciet aangeven of er bepaalde mac adressen geen access mogen krijgen.
of
Je kunt in deze router expliciet aangeven of er bepaalde mac adressen wel access mogen krijgen.
of
Je kunt in deze router expliciet aangeven dat er niet op mac adressen wordt gefilterd.

Dit laatste is het geval. Expliciet wel access geven aan mac adressen lijkt me hier niet zinvol, en daarbij zou ik dat voor alle windows PC’s moeten doen.

Okee probeer eens een vast IP adres te nemen in de 192.168.x.x range en dan moet je het ip adres van de router (192.168.1.1 hoogstwaarchijnlijk) router en de dns server instellen, google effe op ISP van je tante en dns servers .

kij dan eens of je wel internet hebt, je hebt namelijk wel verbinding met de router alleen krijgt ie geen dhcp van het apparaat.

Weet je in ieder geval waar het aan ligt. Het lijkt me niet dat het aan de draadloze verbinding ligt.

@jeroenimo: Dank voor je suggestie.

Klein probleempje is dat ik niet echt in de buurt woon, ik kan niet eenvoudig even snel iets proberen.
Maar, ik heb toch al wat ideeen gekregen.

[quote:ce13be3115]
Okee probeer eens een vast IP adres te nemen in de 192.168.x.x range en dan moet je het ip adres van de router (192.168.1.1 hoogstwaarchijnlijk)
[/quote:ce13be3115]

En ik herinner me, dat ik dat geprobeerd heb, en dat dat inderdaad eventjes werkte. Dwz:
Ik had even snel een ip-adres verzonnen, 192.168.1.110.
De router heeft 192.168.1.1, gateway 255.255.255.0, DNS zat ik een beetje mee, ik heb het adres van de router gebruikt en dat werkte ook. Maar ik wil graag DHCP gebruiken, want als ze dan ergens anders is hoeft ze dat niet handmatig te veranderen… Alleen even later werkte het niet meer met een vast IP adres en toen wist ik het niet meer.

DHCP gebruiken lijkt me ideaal, als het werkt, dan werkt het goed, en heb je er geen omkijken naar… tenzij… ik bij de computer van mijn tante in de toekomst iets met applicaties en portforwarding zal moeten gaan doen.

Ik probeerde vanavond nog even op afstand in de router configuratie te kijken. Dat ging goed. Maar toen ik iets veranderde, vroeg hij nogmaals het router-configuratie password. Invullen, toegang geweigerd. Terwijl ik toch zeker weet dat er geen aparte passwords/users zijn voor de toegang van de router, en het wijzigen van de configuratie… gek word je soms van die routers…

Ik geef het voor vanavond even op.

Een foutje tov mijn eerste bericht. Het betreft een wag54g, geen wrt54gl router.

Heel apart, maar goed de linksys is op zich een hele goede draadloze router, die als de dhcp aan staat gewoon braaf dhcp's uitgeeft. Kan me je situatie voorstellen dat je idd van dhcp wilt gebruik maken.

Hmm misschien toch een bugje ofzo ?