ibook en logic

is de nieuwe ibook sterk en vooral snel genoeg om logic pro te gebruiken ? Is de harddisk snel genoeg ( 4200rpm ?) om merdere sporen ( 8 ) tegelijk op te nemen ? Draait Ableton Live zonder problemen ? Dit alles ivm de overweging Ibook of Powerbook ? welk audiointerface is dan aanbevolen ?

alvast bedankt voor advies !

Logic en Ableton zelf vragen niet veel van je CPU. Het aantal plug ins dat je tegelijkertijd gebruikt is natuurlijk een andere zaak, maar met een iBook G4 moet je toch min 8 plugins simultaan kunnen gebruiken hoor.

Wat de harde schijf betreft is 4200 wel traag voor audio. een externe harde schijf kan hier wel hulp bieden.

Qua geluidskaart heb ik maar één aanrader de Digi 002. Niet direct de goedkoopste optie maar wel de beste.

Ik heb Logic Pro op mijn Powerbook 800Mhz 512MB lopen en dat gaat redelijk goed. Ik heb wel eens 24 tracks met plugins gedraaid maar toen protesteerde die wel na een paar minuten. Toen had ik de freeze funktie er nog niet op losgelaten.

Ik heb een 15' PB 1,25 GHz en draai daar logic en protools met digi002 rack op. acht sporen met enkele plugins (die van logic zelf zijn tamelijk cpu vriendelijk) op de interne HD opnemen en afspelen is geen enkel probleem. (op 48KHz/24 bit). op de nieuwe ibook zou dat ook moeten kunnen. maar ik pleit voor de powerbook

het hangt helemaal af van de plugins die je gebruikt. de freeze functie is heel ideaal in dit geval.

maar als je toch investeert koop dan gelijk een firewire HD er bij. voor 100-150 euro ben je klaar en dan kun je tot 32 tracks zonder een centje pijn.

audio interface: de 002 rack is inderdaad uitstekend, maar… de core audio driver (die heb je voor logic nodig) is niet bugvrij. met name bij het wisselen van programma’s vliegt hij er regelmatig uit. en dan moet je de hardware opnieuw initialiseren (kan binnen logic). met protools werkt hij uiteraard foutloos.

heb je die 18 inputs niet nodig, koop dan een M-box van digidesign (incl protools)

prima ook is MOTU 828 mkII (1000 euri) slechts 2 mic preamps helaas.

ook goed en heel betrouwbaar RME cardbus & digiface. goede drivers!

Over edirol en M audio hoor ik heel wisselende verhalen over de kwaliteit van de drivers. over de audiokwaliteit kan ik weinig zeggen. het spul is wel veel goedkoper.

bedankt voor jullie advies !

ip neig ik ook naar een powerbook, alleen…, is het verschil in processorkracht 1,3 of 1,0 ghz en systembussnelheid 167 of 133 mhz het prijsverschil waard ? ik wil het voornamelijk ook voor liveoptredens gebruiken. Is de ibook niet wat steviger ?

Ik heb Logic Pro op een G4 iBook draaien en een externe firewire HD zou niet verkeerd zijn. Verder draait ie lekker soepel. Van M-audio zou ik vooral de goedkopere USB prut mijden. Ik heb de FW410 en die doet het prima, alleen moet je uitkijken dat je 'm goed installeert. Digi en RMe zijn flink duurder maar wel te gek.