ibook fout type 2 - geheugen defect? - Opgelost

Beste maccers, onze ibook (oyster) wil plots sommige programma's niet meer opstarten, foutmelding type 2 (geheugen) houd dit nu in dat de chip (256 mb) stuk is, of kan het ook iets anders zijn? En hoe kun je dit eigenlijk controleren - is er software voor? De HD en de rest van het systeem lijken OK - start gewoon op.

(kreten van wanhoop in de achtergrond :D)

Fout type 2 klinkt als OS9 of Photoshop. Heb je voldooende geheugen toegewezen aan het betreffende programma?[/img]

Systeem OS 9.2 - programma's I.E en outlook express.

[quote:dbf97bc4b9="Ludo"]Systeem OS 9.2 - programma's I.E en outlook express.[/quote:dbf97bc4b9]

Het kan gewoon zijn dat een bepaald programma een bepaald gedeelte van het geheugen wilt hebben dat al in gebruik is door een ander programma, check eens met de programma’s ieder voor zich of het ook gebeurt dan…
hoeveel geheugen heb je?? als je maar 256 hebt, heb je dan al eens geprobeert met virtueel geheugen aan te zetten of dat wil helpen??

Het toekennen van geheugen heb ik ook gecheckt, en de ibook werkt al 4 jaar probleemloos, dus ik ben toch bang dat er iets aan de hardware scheelt, alleen hoe weet je of het aan de HD ligt of aan het geheugen? HD ligt wel voor de hand dacht ik na 4 jaar :innocent:

PRam effe zappen, misschien dat dat helpt. Vier jaar is geen hoge leeftijd voor een HD. Nog wel genoeg ruimte erop?

Het euvel is inmiddels verholpen door het OS9 + updates opnieuw te installeren. Gelukkig had ik eerst een backup gemaakt van de hele harde schijf, daardoor kon ik alle mail (outlook) gegevens terugzetten door de map "microsoft gebruikers" gegevens in de map "documenten" terug te zetten (overschrijven) van de gemaakte backup. Loopt nu weer als een zonnetje. Waarschijnlijk is er een stukje van de HD beschadigd, maar de HD wordt bij het opnieuw installeren van het OS geheel gecheckt en slechte stukken worden dan (neem ik aan) gemarkeerd.