iBook G3 nog erg duur...waarom?

Hoi,

Ik wil als pc-gebruiker maar eens de stap wagen naar MacOS. Ik begin in februari met m’n scriptie en het lijkt me een goed plan om daarvoor een iBook aan te schaffen. Nu wacht ik natuurlijk op de berichtgeving van vanavond, maar de kans is groot dat ik een iBook G3 ga aanschaffen (budget is maar beperkt, ongv. 350 euro).

Nu valt mij op dat er op diverse sites voor een iBook G3 500 Mhz al snel zo’n 400 euro wordt geboden. Een intel/amd (x86) notebook met 500 Mhz is bijna niets meer waard, hoe kan het dan dat er nog zoveel wordt betaald voor een iBook met deze snelheid?

(Zelf ben ik overigens op zoek naar een iBook G3 600-800 Mhz :slight_smile: )

Nou uhm... een iBook kun je niet vergelijken met een AMD notebook.. ze zijn idd erg duur van 2e hands prijs, maar ook veel beter, de MHZ worden anders uhm.. gerekend, zo komt een ibook 1.33Ghz overeen met een 3.0Ghz processor, qua snelheid dan

Maar die G3 is 500 mhz. Onzin dus, die dingen zijn gewoon veel te duur. Ik vrees dat je toch echt wat meer moet neertellen voor een leuke Mac laptop, maar de nieuwe iBooks zijn zeker concurrerend geprijsd t.o.v. PC laptops. Vergelijk het eerder met auto's. Macs hebben, net als Mercedessen een belachelijk hoge inruilprijs.

ok, bedankt voor de info. Ik hoop maar stiekem dat de aankondigingen van vanavond ervoor gaan zorgen dat de prijzen dalen :innocent:

De prijzen dalen altijd, als was het maar relatief ten opzichte van de specs. Ik verwacht dat er de komende dagen op tweedehandsmac wel het nodige aangeboden wordt. Goed in de gaten houden en er snel bij zijn. http://www.tweedehandsmac.nl/

Feit: tweedehands Macs zijn te duur. Die prijzen moeten omlaag.

Maar bedenk je ook dat een Apple Computer in de regel veel langer meegaat dan een PC. Met een Mac kan je meer met minder: oftewel de lage getalletjes van de Mhz zeggen in feite nieteens zoveel. Een G3 kun je niet met een Intel Pentium III vergelijken omdat ze beiden totaal anders werken!

Jouw budget is niet realistisch. Hiervoor heb je nog niet eens een Mac mini. Spaar even door zodat je een fatsoenlijke laptop gebruiken kan. De G3 iBooks kunnen amper OSX aan en dan mis je de boot.

Een maat van mij draait vrolijk Tiger op z'n G4/400 AGP. Dat ding moet minstens zes jaar oud zijn. Dvd-brandertje zit er ook nog eens in. Dat ding gaat maar door, niet snel, maar doet het echt altijd. Ik denk dat OS X vanaf de iBook G3 600 wel aardig meekan, mits er voldoende geheugen inzit (minstens 512 MB).

Oh, dat is niet uitzonderlijk hoor vogel. Mijn kameraad heeft ook een g4 @400mhz. en die doet zelfs kleine opdrachtjes met dreamweaver en zelfs met FCE.

jah, hier zelfs een iMac G3 400 Mhz. doet het ook prima :)

[edit] Met Tiger :stuck_out_tongue:

[quote:1df95559f4="MacBjorn"]Feit: tweedehands Macs zijn te duur. Die prijzen moeten omlaag..[/quote:1df95559f4] Wat nou, feit?

Als er genoeg mensen zijn die nog vierhonderd euro willen betalen voor een G3 iBook, dan is dat dus niet te duur. En als mensen hun computer niet kwijt willen voor minder dan dat bedrag, dan denk ik ook niet dat de prijzen veel lager zullen worden.

Als je goedkope computers wilt hebben, kijk dan niet naar Mac. Betaal gewoon vijftig euro voor een Dell van zes jaar oud of zo.

[quote:d5cab28a86="Whymme"][quote:d5cab28a86="MacBjorn"]Feit: tweedehands Macs zijn te duur. Die prijzen moeten omlaag..[/quote:d5cab28a86] Wat nou, feit?

Als er genoeg mensen zijn die nog vierhonderd euro willen betalen voor een G3 iBook, dan is dat dus niet te duur. En als mensen hun computer niet kwijt willen voor minder dan dat bedrag, dan denk ik ook niet dat de prijzen veel lager zullen worden.

Als je goedkope computers wilt hebben, kijk dan niet naar Mac. Betaal gewoon vijftig euro voor een Dell van zes jaar oud of zo.[/quote:d5cab28a86]
Nou waarom zouden de Dells goedkoper zijn dan de Apples?
Tis gewoon dom :x

Sinds de komst van de Mac mini (500 euro, G4) kun je géén 400 euro voor een G3 vragen.

[quote:b32ac82ddf="roblemmen"][quote:b32ac82ddf="Whymme"][quote:b32ac82ddf="MacBjorn"]Feit: tweedehands Macs zijn te duur. Die prijzen moeten omlaag..[/quote:b32ac82ddf] Wat nou, feit?

Als je goedkope computers wilt hebben, kijk dan niet naar Mac. Betaal gewoon vijftig euro voor een Dell van zes jaar oud of zo.[/quote:b32ac82ddf]
Nou waarom zouden de Dells goedkoper zijn dan de Apples?
Tis gewoon dom :x[/quote:b32ac82ddf]
Omdat mensen bereid zijn meer te betalen voor Apples dan voor Dells.
Waarom zou een Mercedes duurder zijn dan een Peugeot 106? Waarom betaal je meer als je bij Beluga in Maastricht gaat eten dan bij McDonalds? Waarom kost een Chateau Lafitte '76 meer dan een supermarktslobberwijntje?

Maar als jij niet vindt dat Apple computers (nieuw of tweedehands) een meerwaarde hebben t.o.v. een Dell, dan moet jij vooral geen extra geld eraan uitgeven.

Nou globaal gezien wordt er inderdaad erg veel geld gevraagd voor een tweede hands Mac. Neem de PowerBooks, soms maar amper 200 euro goedkoper dan in de winkel.

tja, 't is een kwestie van vraag en aanbod he? Dat tweedehands macs nog zo duur zijn geeft aan dat mensen bereid zijn dat te betalen. En dat komt doordat een relatief ouwe mac nog prima bruikbaar is. Er zijn op dit forum als ik het goed heb best veel mensen die nog alles doen met een 400 Mhz machine. Kom daar in PC-land maar eens om :lol:

ik ben eigenlijk wel blij met de hoge inruilprijzen. Betekent dat ik mijn iMac G5 over een jaar of 2 nog mooi kan verpatsen voor een mooi bedragje

Ik neem mezelf maar ff als voorbeeld. Heel simpel een "oude" mac kan nog steeds fantastisch dienst doen als scanstation, mailstation extra harde schijf noem maar op. Als je maar geod in de gaten houd dat het wel een "oude" is. De enige Mac's die ik wegdoe zijn echt kapot...Ik werk hier op de zaak met een bijna 6 jaar oude Mac (3-04-2000) een G4 AGP 400mhz. En ik draai de laatste versies van Adobe (CS2) Macromedia (Studio 8) en zelfs QXP7 (als test hoor verder niet...). Er zit 1,5 Gb RAM in en ik heb er een extra harde schijf ingezet (origineel 10GB is zo vol natuurlijk). M.a.w. als ik straks een nw Mac bestel voor de zaak gaat deze mee naar huis en zal daarnan nog jaren trouwe dienst vervullen. Iemand die een goede tweedehandsmac aanbiedt dit doet meestal met het idee om een nieuwere aan te schaffen. En ja de goede tweedehands macs zijn het ook waard! Als je wat goedkoper wilt zal je toch tussen de oudere modellen terecht komen wat op zich niet erg is, maar een keuze die je (budgetair) bewust maakt of niet.

wow, impressive inderdaad! Je hebt groot gelijk. hou de macs in ere! :lol:

[quote:13f793c8fc="Whymme"][quote:13f793c8fc="MacBjorn"]Feit: tweedehands Macs zijn te duur. Die prijzen moeten omlaag..[/quote:13f793c8fc] Wat nou, feit?

Als je goedkope computers wilt hebben, kijk dan niet naar Mac. Betaal gewoon vijftig euro voor een Dell van zes jaar oud of zo.[/quote:13f793c8fc]
Geen feit maar mijn mening: mensen die nog altijd 400 euro schokken voor een iBook G3 500 zijn niet wijs en verzieken het voor mensen die goedkoop een betere Mac willen. De mini had een klap in het gezicht van de tweedehands markt moeten zijn, maar mensen schuiven nog altijd belachelijke bedragen voor vijf jaar ouwe iBookjes. En waarom? Je kan met zo’n ding al niet echt lekker mee met alle vernieuwingen.
En dat de markt zo in mekaar zit, wil nog niet zeggen dat ik het ermee eens hoef te zijn…Nu moet ik gasten, die een goedkope twwedehands computer willen, een PC aanbevelen en daarvan gaat de prijs voor tweedehands Macs ook niet naar beneden. :frowning:

Ik merk dat mijn beestje (Powerbook G3, 333 Mhz) nu toch wel tegen het eind van z'n levenscyclus zit. Alles wat opgewaardeerd kan worden (flinke harde schijf, accu, wifi, 512Mb geheugen) is gedaan.

Zover opgelapt werkt nog prima, voor huistuinkeukenapplicaties. Photoshop gaat ook nog aardig, voor hobbywerk.

Maar… Tiger en nieuwer gaat er niet meer op (want geen DVD en/of Firewire); programma’s als NeoOffice (met wat Java erin) gaan niet al te rap. Pages werkt nog net, Keynote wil niet starten, want te weinig videokaartgeheugen.

Daarentegen: Office:Mac werkt prima in deze configuratie, Photoshop ook (met voldoende geheugen aan boord, en een thermoskan met koffie ernaast), scannen en printen en alle internetzut gaat ook goed. Maar het idee dat werkelijk alles nog gaat kunnen met dit systeem, dat is niet reëel.

Als je even meeneemt dat je nog even met je tweedehandsje wil doen, zou ik het niet zoeken in de apparaten die de vijf jaren gepasseerd zijn en minder dan 32mb videogeheugen hebben.

Een van de redenen dat ze tweedehands zo duur zijn is gek genoeg dat de aanbieders geen professionele aanbieders zijn. Blijkbaar willen die verkopers er toch minder van af dan ze denken want wie zich aan de bij verkopers populaire [i:5b62782f2c]Gebrauchtpreise[/i:5b62782f2c] van [url=http://www.macnews.de/index.php?_mcnpage=6731]Macnews.de[/url] houdt, is gewoon te duur. En dan blijft die advertentie eeuwig lang staan en iedereen denkt dat een gebruikte Mac zo duur is. [size=7:5b62782f2c]Die Duitse lijst is een beetje te vergelijken met wat ze op de BBC overdag aan sex en strong language uitzenden. Ze hadden een soort van filmkeuring nodig en het enige dat voorhanden was, kwam van een zeer behoudende victoriaanse club.[/size:5b62782f2c] Wat overigens ook voor de hoge tweedehandsprijs zorgt, is dat een BTO Mac met extra RAM, superdrive etc. ook bij Apple verhoudingsgewijs veel te duur is.

Een professionele aanbieder van gebruikte Macs (en die moet ook nog eens van alles afdragen) zit vaak een stuk reëler met zijn prijs. Hij moet immers wel los. En dan heb je nog een vorm van retailgarantie.
Wat daarom de moeite loont, is om bij verkopers van oude advertenties eens met een reëel bod te komen. Wat helemaal de moeite loont, is de advertentiesites [b:5b62782f2c]voortdurend[/b:5b62782f2c] in de gaten houden en bij een goedkope Mac snel toeslaan.
Gewoon vooraf een lijstje maken: dat model voor die prijs en bij die reisafstand: Buy! Dat lijstje voorkomt dat je onnodig zit te tobben.
En als je een oude laptop wilt upgraden doe je er goed aan [i:5b62782f2c]vooraf[/i:5b62782f2c] te weten wat het geheugen kost.