iBook G3 nog erg duur...waarom?

[quote:f2e758ad4c="vogel"]Geen feit maar mijn mening: mensen die nog altijd 400 euro schokken voor een iBook G3 500 zijn niet wijs en verzieken het voor mensen die goedkoop een betere Mac willen.[/quote:f2e758ad4c] Kijk, dat vind ik nou met auto's. Al die mensen die zoveel geld voor een tweedehands Jaguar willen betalen, die verzieken voor mij de mogelijkheid om er eentje te kopen voor tweeduizend euro of zo. Idioten zijn het! :p

[quote:6610db9175="roblemmen"]waarom zouden de Dells goedkoper zijn dan de Apples? [/quote:6610db9175] Omdat ze ook minder waard zijn. :wink:

Maar deze prijzen zijn wel erg overdreven.

als je het doet, moet je het goed doen! koop een mac book pro?

Laten we eerlijk zijn, de G3 heeft zijn tijd gehad. iLife '06 wordt niet meer ondersteund, alsmede Toast 7 en nog wel een hele stapel goede applicaties. De prijzen van die iBookjes zijn naar mijn mening dus echt helemaal hysterisch.

Mijn advies: koop géén G3 als dit je enige Mac is! Voor erbij is het een leuke “surfplank” (ik gebruik mijn PowerBook FireWire ook enkel voor Office en Internet).

De prijzen op dit moment liggen (door de komst van Intel) sowieso uit verhouding. Bijvoorbeeld: Mijn iMac G5 kocht ik iin december 2004 voor 1600 euro en ik zou er nu nog zo’n 900 euro voor vangen. Dit terwijl iemand ook 900 euro vraagt voor een lame 1GHz iBook… Of iemand 1000 euro vraagt voor zijn 17" iMac G4…

Het is nu vooral even wachten totdat de prijzen gestabiliseerd zijn. Van de zomer komt de opvolger van de iBook (de MacBook) en moet je eens kijken hoe snel die G3 iBookjes in prijs zakken :evil:

[quote:b4086ed72f="reddrummaster"]Laten we eerlijk zijn, de G3 heeft zijn tijd gehad. iLife '06 wordt niet meer ondersteund, alsmede Toast 7 en nog wel een hele stapel goede applicaties. De prijzen van die iBookjes zijn naar mijn mening dus echt helemaal hysterisch. [/quote:b4086ed72f] En ook jij gaat eigenlijk van de foute gedachte uit dat iedereen perse het nieuwste van het nieuwste nodig heeft. En dat dames en heren, is je reinste bullshit.

We praten over een instapper voor mensen die [b:b4086ed72f]een beetje met een computer werken[/b:b4086ed72f], oftewel: mailen, surfen, downloaden. Dus niet over mensen die de hele dag HD videomateriaal zitten te renderen, of Photoshop documenten van 200 MB staan te filteren.

Foto’s rechtzetten en een beetje bijstippen ? Kan prima met Photoshop 7.
Foto’s van je camera halen en bewaren ? Kan prima met iPhoto 2 of 4.
CD’tje branden ? kan prima met Toast 5.

En dat draait allemaal best op een G3. Apple heeft al jarenlang bewezen dat oudere computers verre van waardeloos zijn, omdat ze het aar blijven doen. Menig ontwerper werkt nog gerust op een G4 400, en dan praat je nota bene over iemand die er de hele dag professioneel mee bezig is. Dan is een G3 in de thuis-sector nog lang niet waardeloos. Maar we leven in een tijd waar vooral mensen onder de 23 de adviezen geven, en die zijn opgegroeid met de instelling dat iets na een jaar waardeloos is. En dat is gewoon niet zo.

Ik geef je helemaal gelijk UnSound, maar dan de vraag: Waarom zijn die "simpele thuiscomputers" nog zo duur?

Laten we stellen dat mijn iMac G5 (1.6GHz, 1GB RAM, AE, BT) maximaal nog 900 euro waard is, dan ligt de prijs van een G3 iBook toch veel te hoog?

Ik denk dat het ook (deels) komt door de belachelijke prijzen die Apple vraagt voor upgrades van harddisk en vooral werkgeheugen. Ik bedoel, als je nu een 20" iMac koopt, en daar zelf een 500GB harddisk en 2GB werkgeheugen ingooit, kun je die bijna met winst verkopen. Even op een rijtje Upgraden van 512MB naar 2GB - 330 Upgraden van 250GB naar 500GB - 320

Prijzen om het zelf te doen:
2x 1GB PC5300 - ~230
500GB harddisk - ~ 320

Die onderdelen los kopen kost dus 100 euro minder dan het door Apple laten upgraden - en dan heb je als je het zelf doet ook nog eens een extra harddisk van 250GB (ong. 100 euro nieuw) en 512MB werkgeheugen.

Moet zeggen dat ik er een te koop heb en je hebt gelijk ze brengen nog redelijk wat op om dat het gewoon een erg goede laptop is die veel kan Heb er ook veel plezier van gehad...

Voor de prijs van mijn laptopje tweedehands, kan je bijna een nieuwe 12" iBook G4 kopen. Ze vragen voor een 1 GHz iBook G4 14" zo'n 800 euro. Hoe verklaar je dat, unSOUND? Is toch al een twee jaar oud ding. Hij kan nog steeds heel goed mee en ik hou 'm nog ff lekker zelf, maar dit is bijna de prijs van een nieuwe 12"!

Je hoort vaakt argumenten dat er wel meer geheugen en een airport extreme bij zit., maargoed daar schrijf je ook op af en dit zit er tegenwoordig al standaard in. Een kameraad van me kocht onlangs een 1GHz 12" IBook voor 850 euro. Wel met wat extra's, maar ik had lekker eventjes doorgespaard om een nieuwe met garantie te kopen.