iBook G3 start niet goed meer op

Hallo, ik heb een redelijk oud iBook met G3 700mhz processor die sinds enige tijd niet altijd goed meer opstart. Het begon op een keer nadat ik hem even zonder werk had laten staan, en zodra ik terugkwam het scherm enkele verticale balken in verschillende kleuren en een paar grijze had. Sindsdien kan er ongeveer dit gebeuren als ik hem aan zet: 1. (12,5%) Ik hoor het opstartgeluid, maar het scherm blijft zwart, ik hoor geen HD of iets, alleen een vaag geluidje van wat ik denk dat de processorkoeler is. 2. (50%) Opstartgeluidje, 30 sec zwart scherm, wit scherm met apple logo en ronddraaiend dingen (normaal), ik hoor verder niks en hij kan zo heel lang blijven staan. 3 (37,5%) Opstartgeluidje, 30 sec zwart scherm, wit scherm met apple logo en ronddraaiend dingen (normaal), na ongeveer 5 min van een druk ratelende HD krijg ik het MacOS X opstartscherm en doet hij het verder normaal.

Is mijn iBook aan het overlijden? Is er misschien iets tegen te doen ofzo? Weet iemand überhaubt wat er aan de hand is :|?

Groeten David

Zou heel goed de hardeschijf kunnen zijn, die aan het overlijden is. Of, waar de iBook G3s veel last van hebben, is de videokaart ( = hele logicboard eigelijk) dat vervangen moet worden omdat die er mee uitscheidt. Maar hou het voorlopig maar op de hardeschijf. Probeer anders een op te starten vanaf een FireWire hardeschijf, als je die tot je beschikking hebt.

Ik gok dat het dan de videokaart is, kijk is wat ik net vond toen ik hem uit standby haalde: [img:5e2c645ae1]http://afb.dtechnology.nl/ibook/prob1-klein.jpg[/img:5e2c645ae1]

Ik kon het wegkrijgen door een paar programmas te openen, heen en weer te slepen en weer te sluiten, maar nog steeds:
[img:5e2c645ae1]http://afb.dtechnology.nl/ibook/prob2-klein.jpg[/img:5e2c645ae1]

Lijkt verdacht veel op de problemen die ik had toen mijn videokaartdrivers van mijn windowspc het lieten afweten…
De ribbelige randen zijn [b:5e2c645ae1]geen[/b:5e2c645ae1] fouten van de camera, die waren er echt. De “strepen” door het scherm kan ik me niet meer herinneren.

En, terwijl ik dit bericht schrijf:
[img:5e2c645ae1]http://afb.dtechnology.nl/ibook/prob3-klein.jpg[/img:5e2c645ae1]
Is er een manier om het op te lossen? :? Als het echt een hardwarefout is zeker niet, of wel?

P.S. Sorry voor de brakke fotokwaliteit, maar mijn mobieltje was de dichtsbijzijnde camera en ik wilde de problemen graag snel te pakken krijgen, is overigs wel de allereerste keer dat ik wat heb aan mij bluetooth USB-dongle
P.S.2: Het ziet er uit als een enorme rotzooi, maar dat komt omdat er toevallig 2 pennen, een mediamarkt zakje en 2 blaadjes naast liggen :stuck_out_tongue:

[edit]
De plaatjes waren een beetje groot om direct te plaatsen, vervangen door kleinere versies, grote zijn hier te bekijken:
Plaatje 1
Plaatje 2
Plaatje 3
[/edit]

Yep, videokaart overleden... :(

Ziet er inderdaad niet echt gezond uit nee :P Ik heb wel gehad bij een antieke Compaq laptop dat de interne beeldschermkabel het liet afweten, kreeg ik ook strepen door m'n beeld en volledige uitval van het beeld zo af en toe. Anders moet je maar uit gaan kijken naar een andere iBook want reparatie is eigelijk veel te duur...

Ik heb geen idee hoeveel zo'n reparatie kost, hebben jullie misschien een indicatie? Ik ben maar een arm scholiertje [size=4:bccb913fef](;))[/size:bccb913fef], en een nieuwe iBook kan ik niet betalen, misschien een 2de hands...

Videokaart of beelschermkabel, klinkt allebei aannemelijk, misschien die 2de iets meer omdat het bijna letterlijk van het ene moment op het andere was, maar dat zou ook op de eerste kunnen wijzen.
Ik heb hem hierna trouwens uitgezet en kom niet verder dan het opstartgeluidje, gebeurt dan verder echt helemaal niks, dus dat zou dan weer op de videokaart wijzen… (toch?)

Edit:

Hoe vinden jullie mijn nieuwe avatar? :stuck_out_tongue:

[edit2]
De vraag “klonk” wat aggresief, ik bedoelde hem meer van zoals hij er nu staat ipv “Enig idee hoeveel zo’n reparatie kost?”, zeker in context kwam hij onbedoeld aggresief over, excuses.
[/edit2]

Hmm, heb ik misschien met dit probleem te maken? : http://www.macosx.nl/?p=showarticle&art_id=1301 serienummer is UV2252A1LQ2, misschien kan ik hem nog gratis laten repareren? Maar ik denk helaas dat hij al ouder is dan 3 jaar :(

[edit]
Lijkt me wel heel erg duidelijk, inmiddels start hij weer op, maar beland na het “apple logo” scherm in een volledig wit scherm…
Uit de symptomen:

• [b:3a9d0e5f33]misvormd beeld[/b:3a9d0e5f33]
  • [b:3a9d0e5f33]horizontale lijnen door het beeld die er niet horen[/b:3a9d0e5f33]
  • haperend videobeeld
  • video stokt
  • [b:3a9d0e5f33]iBook start op naar een wit scherm[/b:3a9d0e5f33]
    Heb ik er nu dus al 3… Ik heb ook wel eens haperende videobeelden gehad, maar denk/dacht dat dat kwam omdat hij gewoon niet snel genoeg was. (was namelijk alleen bij video met een resolutie hoger dan DVD)

Helaas uit bovenstaande link:

[quote:3a9d0e5f33]Het gaat om de iBooks die geproduceerd zijn tussen mei 2002 en april 2003[/quote:3a9d0e5f33]
Vrijwel zeker ouder dan 3 jaar dus :frowning:
Maandag maar even apple center bellen voor informatie :frowning:

Volgens mij is dat Extended Repair programma al weer afgelopen... En qua prijs, ik heb 400 euro voorbij horen komen. Voor dat geld heb je ook een andere iBook G3. Trouwens, als je een extern beeldscherm aansluit, heb je dan wel beeld? Of heb je geen mini-VGA adapter bijgeleverd gekregen?

Goed idee, ik heb er zelf een mini-vga adapter (en s-video) adapter bij gekocht, en ik heb een TFT scherm met 2 ingangen, DVI en VGA, ga het NU proberen. Verwacht eigenlijk van niet, als tenminste de videokaart echt dood is.

Resultaat:
Niks nope nak, herhaaldelijk geprobeert uit en aan te zetten, hoor het opstartgeluidje, een keer een “bieeep” gehoort, maar scherm blijft zwart, misschien is er toch meer aan de hand? :S

Ik denk dat dan maar inderdaad naar een 2de hands moet gaan kijken :frowning: Wat is een redelijke prijs voor een vergelijkbaar model, je zei €400?

Ik zou alleen niet een iBook G3 kopen, een iBook G4 hoeft niet zoveel duurder te zijn en is een stuk beter van kwaliteit...

Reken bij G4 iBookjes op een vanafprijs van zo'n 600 euro. Tja, ik blijf tweedehands Macjes te duur vinden.

Inderdaad, daar kan ik een PM 1,5Ghz voor krijgen :( Nou ja, ik ga maar eens rondkijken op de 2de hands sites en informeren bij mensen, toch jammer :( Heb net een 20,1" breedbeeldscherm gekocht, dus ik heb voorlopig geen geld meer :(

Moet het perse een laptop zijn? Anders zou je kunnen neuzen naar een Mac mini G4.

Ja, het moet perzee een laptop zijn. Ik heb al een hoofd-pc met dual-boot windows en linux, en heb de mac os laptop. (Linux: ooit geprobeerd en niet bevallen, Windows: Games & Algemeen, Mac: laptopgebruik & Testen van websites). Voornamelijk vanwege dat laatste moet het ook een Mac zijn, hoewel Safari volledig standaard-compatibel is en de layout dus 99,99% vergelijkbaar is met Opera 9 geld dat niet voor de werking van Javascripts...

Ah ok. Als het niet zozeer om de snelheid gaat, is een PowerBook G3 Pismo (FireWire) misschien een optie. Dat zijn maximaal 500 MHz dingen, maar hoeven niet meer dan 350 euro te kosten. Nog steeds een hoop geld natuurlijk, maar het zij zo...

// EDIT: Een paar Pismootjes op TweedehandsMac.nl:
Een 500 MHz voor € 350
Een vrij krappe 400 MHz, maar wel voor een schappelijke € 200

Of anders deze iBook G4 / 800 met 640 MB geheugen. Moet € 460 kosten.
En anders deze iBook G3 / 500 MHz voor € 300

Over de PowerBook G4 hoef ik niet te beginnen, voor minder dan 500 euro kom je eigelijk niks tegen in die categorie :frowning:

Denk je dat die 500mhz snel genoeg is om DVD's/Divx/Xvid'tjes op af te spelen? Ik had het idee dat het maar net ging op mijn 700mhz. Anders wordt het maar sparen voor een goede. Ik denk dat ik dan maar gelijk ga doorsparen voor een iets steverige. De HD, het geheugen, de Airport kaart, de Combo drive en de accu van dat ding zijn nog wel te verkopen, en met een beetje sparen moet een G4 er wel van af kunnen.

Toch jammer dat Mac’s zo duur zijn, maar ze hebben zo iets “aantrekkelijks”. Ik heb een uurtje zitten nadenken over een nieuwe laptop, en dacht steeds “maar een ‘normale’ is zo veel goedkoper”, en elke keer "maar een mac is zo, zo, zo … " :P, alhoewel het websiteargument natuurlijk ook behoorlijk zwaar weegt.

Ik heb een tijdje zo'n 500 MHz Pismo gehad, en DVD's bekijken ging heel goed. De rest zou ik niet weten, maar op m'n iMac G3 / 500 MHz kan ik nét aan DivX films bekijken zonder dat het hapert. Op een G4 moet het helemaal geen probleem zijn.