iBook G4 1,33Ghz HD upgrade

Hallo OMT'ers,

Ik wil graag mijn iBook HD upgraden van 40GB naar 80GB of meer…

Nou heb ik gezien in dit draadje, dat ik een P-ata HD nodig heb. [b:3e77d3eecc]Klopt dit nog steeds?? [/b:3e77d3eecc]

Verder wil ik graag een HD die een snelheid heeft van 7200 rpm. Dan is hij dus sneller, maar is dit ook aan te raden?
Ik bedoel een schijf die zo snel draait, geeft ook warmte af, en maakt meer geluid (??).

Of kan ik dus beter een 5600 rpm HD kopen?

Ik zou graag jullie adviezen horen.

Hey Sanne,

Zou voor een 160 gb gaan, die 80 is ook zo vol hoor :?
Verder heeft het weinig nut om een 7200 rpm schijf te nemen, zou daar in ieder geval geen geld aan uitgeven.

Dus bespaar jezelf de kosten van de 7200, neem een 5600 met meet gieg :innocent:

www.alternate.com staan er veel op!:slight_smile:

Oja pas op met je iBook, heb het toen zelf ook gedaan ander half jaar terug… Het is geen makkelijk karweitje:P

Succes.

Ik zou inderdaad ook gewoon eentje nemen met [u:c4763cedf2]5400[/u:c4763cedf2] rpm. Het verschil tussen 7200 en 5400 rpm qua snelheid schijnt niet heel groot te zijn. Andere zaken als cache zijn veel belangrijker.

[quote:b9b8ee2c24="milann"]Oja pas op met je iBook, heb het toen zelf ook gedaan ander half jaar terug.. Het is geen makkelijk karweitje :P [/quote:b9b8ee2c24] Ik weet het, ik heb de iBook al een keertje [url=http://www.ifixit.com/Guide/Mac/iBook-G4-12-Inch/Hard-Drive-Replacement/83/14/Page-1]uit elkaar gehaald[/url], dus ik weet hoe het moet.

[u:b9b8ee2c24][b:b9b8ee2c24]En hoe zit het met dat type HD? Moet het P-ata zijn, of Sata???[/b:b9b8ee2c24][/u:b9b8ee2c24]

Het moet een pata zijn (de oude klassieke aansluiting). SATA wordt enkel in de nieuwere computers gebruikt. Doordat pata een ouder model is dat minder geproduceerd wordt, is het wel duurder (aan het worden) dan de sata schijven.

het heet ook wel IDE

Oke bedankt! :)

IDE betekent Integrated Drive Electronics, heeft dus niet veel te maken met de aansluiting.

iBooks (G3/G4) hebben een 2.5" IDE schijf nodig met P-ATA aansluiting.

Ik heb bij mijn iBook ook de hdd vervangen door een 5400rpm exemplaar. Hij is daardoor behoorlijk sneller geworden, en dat terwijl de schijf minder hitte produceert dan het origineel! 7200rpm levert je nog een beetje snelheidswinst op, maar geeft ook meer hitte af. Ik denk dat een 5400rpm de beste keus is, ook wat prijs/kwaliteit betreft.

het inbouwen is lastig, maar als je goed oplet waar de schroefjes vandaan kwamen (veel tekeningen maken onderweg) is het goed te doen.

succes, Bart

Oke, heel erg bedankt voor de duidelijke reacties! :D

Ik zal binnenkort een HD aanschaffen. :slight_smile:

Watvoor merk raden jullie aan?

Ik heb nu de volgende HD’s op het oog:

Western Digital

Hitachi

Welke zou ik moeten kiezen volgens jullie?
Ik heb namelijk helemaal geen idee welk merk goed is en welk merk niet… :innocent:

De Western Digital. Echt super goede harde schijven.

Ik heb de hitachi 5K100, tot volle tevredenheid. Maar die WD is vast ook goed.