iBook G4 Bluetooth antenne

Hoi,

Ik zit er aan te denken om een iBook G4 aan te schaffen. Bluetooth is voor mij een absolute vereiste, dus ik wil hem met ingebouwde Bluetooth module kopen. Echter, nu las ik net op de site dat deze module geleverd wordt met een externe (!) bluetooth antenne.

Mijn vraag: is dit een losse antenne, of zit deze vast aan je iBook? In dat laatste geval heb je dus een vervelend uitsteeksel. In het eerste geval moet je voortdurend die antenne gaan lopen aansluiten. Of werkt het ook redelijk zonder die antenne?

Wie weet meer?

Waar heb je dat gelezen? Op de website van Apple zelf kom ik het in ieder geval niet tegen. Ik weet wel dat de PowerMac G5 een externe Bluetooth antenne heeft.

[quote:19e1a6afd5="macpro"]Waar heb je dat gelezen? Op de website van Apple zelf kom ik het in ieder geval niet tegen. Ik weet wel dat de PowerMac G5 een externe Bluetooth antenne heeft.[/quote:19e1a6afd5]

Ja, het staat inderdaad een beetje verborgen:

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/nlstore.woa/972/wo/rd0XT1MjxAJTerduXq/2.0.7.1.0.5.3.21.3.7.0.0.3.3.0

Tweede alinea.

Inderdaad: [quote:327f144eac="Apple's website"]Wanneer u kiest voor een Bluetooth-module voor de iBook ontvangt u tevens een Bluetooth-antenne die is bevestigd aan de buitenzijde van de iBook.[/quote:327f144eac]

Als dat nog is geschreven voor de G3 iBook, dan klopt het wel, want dat is een USB adapter.
Maar voor de G4 iBook lijkt mij dit een vreemde zaak.

Ik gok op een beschrijving voor de G3.
Vraag het maar na bij de dealer waar je wilt bestellen.
Mag je meteen het mysterie hier ontrafelen…

[quote:30be13828d="macpro"]Inderdaad: [quote:30be13828d="Apple's website"]Wanneer u kiest voor een Bluetooth-module voor de iBook ontvangt u tevens een Bluetooth-antenne die is bevestigd aan de buitenzijde van de iBook.[/quote:30be13828d]

Als dat nog is geschreven voor de G3 iBook, dan klopt het wel, want dat is een USB adapter.
Maar voor de G4 iBook lijkt mij dit een vreemde zaak.[/quote:30be13828d]

Ja, dat is het juist: ze hebben het verder wel over een ‘ingebouwde module’, en niet over een USB dongle. Inderdaad een beetje een mysterie. Maar het feit dat Apple het een beetje verbergt doet mij het ergste vrezen. Misschien toch maar doorsparen voor een PowerBook…

Hier hebben ze het over een ingebouwde bluetooth.http://www.apple.com/nl/ibook/

Het kan zijn dat dit op dezelfde manier werkt als pcmia kaarten van draadloze netwerken. Deze hebben dan een antenne nodig om voorbij de hardware en behuizing te komen met hun signaal. Bluetooth 1 heeft een vrij zwak signaal (10m) en komt misschien niet door de behuizing heen. Dan krijg je dus een opzetbare externe antenne, welke je eraf kan halen. Maar jek unt het altijd navragen bij een macstore.

Je moet de module bestellen, omdat je het later intern niet kunt plaatsen. Volgens de iBook G4 Developer Note zit de module aan de rechteronderkant van je toetsenbord...

‘When the Bluetooth option is installed, the Bluetooth antenna is located under the lower right side of the keyboard.’

http://developer.apple.com/documentation/Hardware/Developer_Notes/Macintosh_CPUs-G4/iBookG4/3_Input-Output/index.html