iBook G4 cd drive onzichtbaar. Alweer!

Ik heb hier een iBook (specs, zie onderschrift) waarvan de combodrive niet meer te zien is (en die natuurlijk ook geen CD's/DVD's mount). Ongeveer een maand geleden is er een nieuwe drive ingekomen, omdat er toen raadselachtigerwijs zo nu en dan geen cd's werden gemount (de drive echter was nog wel zichtbaar).

Het probleem:
Gister geprobeerd een DVD te bekijken, resultaat “finder begrijpt de cd niet, kies programma…”. (op ander ibook wél succes). DVD er uit. Vanmorgen weer geprobeerd: “lege CD…”. OK, dacht ik, 'ns even kijken met Disk Utility: geen CD?DVD, wel drive. Herstart. Helemaal niets, geen drive, geen cd… DiskUtility/systeemprofiel/toast, niets ziet ook maar een drive waarmee je bijv. kunt branden.
Vervolgens: [list:c22c20b430]- opstarten + eject

• opstarten + touchpad-knop ingedrukt
  • option + command + r + p (reset NVRAM, PRAM)
  • booten van externe HD[/list:u:c22c20b430]maar nooit een discdrive meer gezien, noch een DVD
    hmm, en toen was mijn inspiratie op… of ja reset powermanagement, maar da vink een beetje eng.

Er zit nog garantie op, maar ik heb geen zin om direct de moed op te geven, heb ook geen zin om daarvoor weer naar joure te moeten rijden.

Terminal zegt overigens dit, al begrijp ik er niet zoveel van:[code:1:c22c20b430]boek:~ ikdus$ disktool -l
***Disk Appeared (‘disk0’,Mountpoint = ‘’, fsType = ‘’, volName = ‘’)
***Disk Appeared (‘disk0s1’,Mountpoint = ‘’, fsType = ‘’, volName = ‘’)
***Disk Appeared (‘disk0s3’,Mountpoint = ‘/’, fsType = ‘hfs’, volName = ‘boekje’)
***Disk Appeared (‘disk1’,Mountpoint = ‘’, fsType = ‘’, volName = ‘’)
***Disk Appeared (‘disk1s1’,Mountpoint = ‘’, fsType = ‘’, volName = ‘’)
***Disk Appeared (‘disk1s3’,Mountpoint = ‘/Volumes/BackUp’, fsType = ‘hfs’, volName = ‘BackUp’)
***Disk Appeared (‘disk1s4’,Mountpoint = ‘’, fsType = ‘’, volName = ‘’)
***Disk Appeared (‘disk1s5’,Mountpoint = ‘/Volumes/data’, fsType = ‘ufs’, volName = ‘data’)
[/code:1:c22c20b430]

[size=9:c22c20b430]Pikant detail: vorige keer is per ongeluk mijn moederbord tijdens reparatie drive kapot gegaan, waardoor ik een week op een Pismo heb moeten leven (lekker, met deadlines… al krijgt die Pismo alle lof, 6 jaar oud, en op traagheid na probleemloos bootable op 10.4.2 van mn eigen 80GB ibook-hd) Nu dus wel een spiksplinternieuw moederbord - maarja, die ander was nog geen 4 mnd oud…[/size:c22c20b430]

Iemand nog een oplossing?[size=9:c22c20b430][/size:c22c20b430]

is de cd of dvd multi-sessie? dat kan soms gelijkaardige problemen geven

@ basiel - Ik heb geen. Lastig om dat te checken, als 'ie nog in de drive zit, en er niet uit wil... haha

't is in ieder geval de DVD van Mondo Leone, wat overigens verdraaid jammer is dat ik 'm niet kan zien, 't is prachtig!

Kan het trouwens iets te maken hebben met bijzonder vage doch heftige processor-aktiviteit, zoals hieronder te zien is: [img:14051070b5]http://ImageKnockout.com/uploads/Afbeelding 5372023.png[/img:14051070b5] en [img:14051070b5]http://ImageKnockout.com/uploads/Afbeelding 11204939.png[/img:14051070b5]

Zo vaag is dat niet. mdimport is gerelateerd aan spotlight... merk trouwens ook het puntje op in het spotlight-vergrootglas.

Mijn iBook had een probleem dat enigszins te vergelijken was. Soms werden CD's/DVD's niet goed gelezen. Dat gebeurde steeds vaker. Later 'verdween' de combo-drive helemaal uit het systeemprofiel. Er heeft nog een maand lang een DVD in gezeten omdat ik het iBook niet meteen kon laten repareren. De rest functioneerde nog wel, en ik kon mijn iBook in die tijd niet echt missen.

In mijn geval is de IDE (?) kabel vervangen. Sindsdien heb ik geen problemen meer. Misschien zat er dus een productie fout in de kabel. Misschien heb je een iBook met hetzelfde probleem.

De kabel van een iBook G4 [i:fe9a235570]kan[/i:fe9a235570] heel goed het probleem zijn, dit is een min of meer bekend probleem met bepaalde kabels...

[quote:8b97dab48b="arnoud"]De kabel van een iBook G4 [i:8b97dab48b]kan[/i:8b97dab48b] heel goed het probleem zijn, dit is een min of meer bekend probleem met bepaalde kabels...[/quote:8b97dab48b]

en zit hier ook extra garantie op want mijne is al 2 jaar oud :?

inmiddeks (na 2 maal een nieuwe drive én nieuw moederbord binnen de garantie) is het weer raak - de combo-drive speelt weer verstoppertje (ook in het systeemprofiel). En dat met de 10.4 installerDVD er in. Ik weet niet of de IDE (?) kabel op het moederbord zit, en of die dus ook al (2x) is vervangen... ik ben er lichtelijk schijtziek van! [size=7:353e58ee1c]maar het goede nieuws: een derde keer met een hardwareprobleem in de garantie-periode levert een volledig nieuw model op, dus even wachten op de intelbased iBook en dan gaan klagen.[/size:353e58ee1c]

[b:353e58ee1c]Nu een nieuwe vraag: hoe terminaliseer ik de DVD er uit?[/b:353e58ee1c]