iBook G4 gekleurde bewegend scherm?

Daarnet wilde ik even die sticker bekijken onder het toetsenbord waar je ethernet-id opstaat bij een iBook G4. Dit deed ik terwijl de iBook aanstond, het metaal onder het toetsenbord is immers bedoeld om statische elektriciteit weg te geleiden. Op het moment dat ik het toetsenbord terugklikte kreeg ik op mijn scherm allemaal bewegende gekleurde streepjes enzo. Soort van storing. Is dit een kernel panic? Ik kan me niet voorstellen dat het iets te maken heeft met het toetsenbord open klappen, maar het lijkt er wel op. Weet iemand hier iets van?

Het dient ook als een kooi van Faraday, invloeden van buitenaf worden daar ook door afgeschermd. Kan het zijn dat je je mobiel in je borstzak had oid ? Dat soort apparaten kunnen flink wat storing veroorzaken als 't moet.

De iBook liep ook vast namelijk. Ik moest een reset doen.

Dit soort stunts moet je ook nooit uithalen als je iBook aan staat. De ethernet ID kun je ook vinden onder Systeemvoorkeuren>Netwerk.

Het is geen kernel panic, wel een een of andere storing, waarschijnlijk door het hotpluggen van je keyboard kabel ofzo? Dit soort geintjes moet je idd nooit doen als je laptop aan staat.

Toch vreemd. Want het toetsenbordje zit gewoon met de kabel vast en als je hem toetsenbordje openklikt, er zitten gewoon 2 knopjes, blijft de kabel ook gewoon vastzitten. Ik ben bang dat ik nu iets kapot heb gemaakt namelijk. Maar ik weet niet wat.

Heb je nu dan nog steeds last van die streepjes? Draai anders eens de Apple Hardware Test.

Alles doet het. Hardwaretest positief. Nooit meer die streepjes gezien. Het merkwaardige is gewoon dat ik niet kan verzinnen hoe die storing kan ontstaan.

Ik heb zelf in het begin ook zo'n stunt uitgehaald en bij mij sloeg de iBook ook meteen op tilt. Maar daarna geen problemen gehad.

Dat is goed om te horen. Maar wáárom zou de iBook op tilt slaan. Dat begrijp ik gewoon niet.

[quote:769176163f="nbohemen"]Dat is goed om te horen. Maar wáárom zou de iBook op tilt slaan. Dat begrijp ik gewoon niet.[/quote:769176163f]

Een iBook is gewoon een prutserig stukje hardware :slight_smile: Hij is ook veel te goedkoop voor wat je allemaal krijgt. Ik lag me iedere keer krom als ik een $2000+ laptop zie waarvan de batterij amper 2 uur meegaat :finderoud:

[quote:9915f47e09="hanzwillem"]Een iBook is gewoon een prutserig stukje hardware :) Hij is ook veel te goedkoop voor wat je allemaal krijgt. Ik lag me iedere keer krom als ik een $2000+ laptop zie waarvan de batterij amper 2 uur meegaat :finderoud:[/quote:9915f47e09] Leg dit maar eens uit, want het is zeer onsamenhangend.

[quote:e933f8c030="macpro"][quote:e933f8c030="hanzwillem"]Een iBook is gewoon een prutserig stukje hardware :) Hij is ook veel te goedkoop voor wat je allemaal krijgt. Ik lag me iedere keer krom als ik een $2000+ laptop zie waarvan de batterij amper 2 uur meegaat :finderoud:[/quote:e933f8c030] Leg dit maar eens uit, want het is zeer onsamenhangend.[/quote:e933f8c030]

iBook is goedkoop voor zijn prestaties dus er is ergens bezuinigd -> goedkope connecties, constructie en afscherming -> scherm doet onverklaarbaar raar bij openen toetsenbord

Je kunt niet verwachten van een $1000 laptop dat hij gemaakt is van gehard carbonfiber met connecties van dubbelgeisoleerd zilverdraad. Lijkt mij een logisch verhaal, maarja, wie ben ik.

Ik vind het van binnen niet echt goedkoop uitzien... maar wat zou jij doen als je buik ineens word opengehaalt en dan weer dicht word gemaakt ;)

Raar verhaal, ik kan "bijna" alles met mijn iBook doen terwijl deze aanstaat... De iBook is net zo kwalitatief als een powerbook alleen heeft een powerbook meer opties en mogelijkheden en is een "powerbook" dus alleen daarom al duurder. Mensen geven het geld er dan toch wel voor uit omdat zo nou eenmaal "prof" zijn... :P

Wat mij wel bij Apple opvalt is dat de 1e versie van een nieuw product veel kinderziektes heeft en net wat opties mist die dan bij een versie 2 worden verholpen en toegevoegd.
Vanaf versie 3 wordt het massaproductie en lijkt de kwaliteit onder te doen… :?

[quote:bf2e164612="Blue87"]Ik vind het van binnen niet echt goedkoop uitzien... maar wat zou jij doen als je buik ineens word opengehaalt en dan weer dicht word gemaakt ;)[/quote:bf2e164612]

well sir, I wouldn’t like it!

Een vriend van mij heeft voor ongeveer hetzelfde bedrag als een iBook G4 een Asus laptop gekocht. Dat was een jaar geleden. Nu begint er van alles aan die Asus los te zitten en loopt het systeem voor geen meter en mijn iBookje zit nog steeds goed in elkaar. Maar goed. Over die storing, tja, je gaat ook geen automotor demonteren als ie nog loopt, toch?

[quote:ae0684be45="Blue87"]Ik vind het van binnen niet echt goedkoop uitzien... maar wat zou jij doen als je buik ineens word opengehaalt en dan weer dicht word gemaakt ;)[/quote:ae0684be45] been there done that! Twice!

daan.