iBook G4 - lamp begeven!

Hoi,

Vandaag is van mij IBook G4 de lamp het begeven.
Heeft iemand hier al meer ervaring mee gehad?
Het gerantiejaar is nu een paar maanden voorbij.
Zou het lukken dat Apple deze alsnog gratis repareert?
Begin een beetje Apple moe te worden want dit is al mijn 2de IBook in 2,5 jaar tijd en telkens net een paar maanden na de gerantie!!!

Goed zeuren bij een Apple Center. Volgens EU wetten / richtlijnen heb je nl. 2 jaar garantie op dure elektronica zoals laptops. En daar dient Apple zich in dit geval dus gewoon aan te houden.

ik begrijp dat hij stuk is, maar wat is een blacklight? overigens moet je inderdaad even zeuren bij apple.

Hij zal de Backlight bedoelen, oftewel de beeldschermverlichting.

maar die kan toch niet kapot? die gebruikt toch gewoon het licht van het LCD-scherm?

:moe: ja ik bedoelde het beeldscherm verlichting.

Vandaag heb ik gewoon de hele dag ermee gewerkt. Alleen vanavond werd het beeld tijdens het opstarten gewoon donker!! Kon nog net het scherm zien. Had gelukkig nog een crt scherm staan dus kan voorlopig nog even verder. Naar mij weten zit er een lamp in LCD schermen. Corrigeer me wanneer ik ongelijk heb.

Je backlight is nu dus inderdaad een blacklight. :evil:

Ja, volgens mij zit er een soort TL-balk achtig ding in. Even voor de check: je hebt toevallig niet gewoon dat de verlichting uit staat he? Dus dat je op F2 drukt en dat 'ie ineens weer aanfloept?

nope, het contrast staat gewoon volledig aan.

Doe hem eens dicht, laat hem slapen, dan weer open doen, na 3 tellen op de spatiebalk drukken.

Doet hij het dan weer?

Meer als een uur heb ik met AppleCare gebeld!!! Tot nu toe zonder resultaat om hem te repareren. Telkens met excuus. hij is buiten de garatie!! Zeiden morgen nog een de klantenservice bellen. Heeft iemand nog advies wat ik nog kan doen? Bedankt!

Had ik ook met mijn iPod photo. HD kapot... Kwamen ze met dezelfde smoes. Dus mijn vader: Voor mijn bedrijf wil ik macs kopen, maar zo als de service nu is doe ik dat niet. Hun in paniek, dus ze zouden hem op komen halen. Alleen nog steeds niet gebeurd...

weet iemand misschien hoe dat precies zit met die 'lamp' in het beeldscherm, zit er bijvoorbeeld één lamp in of meerdere?

heb het idee dat mijn beeldscherm links onder een stuk donkerder is dan voorheen (dat kan natuurlijk ook aan mijzelf liggen)

Hoe lang is 'net buiten de garantie' bij jou?

Feit blijft dat garantie geen absoluut gegeven is: 365 dagen garantie, wil niet zeggen dat je op dag 366 aan je lot bent over gelaten. De leverancier kan dat wel roepen, maar dat IS dus gewoon niet zo.

Schijnt wel een verschil te bestaan tussen de plichten van de fabrikant, en de plichten van de leverancier.

Ik kan er ook ont-zet-tend boos om worden. Dat van die Europese garantie, dat is ook nog steeds allemaal vrij onduidelijk… nergens is precies te vinden waar je nu echt recht op hebt.

Maar nogmaals: als je net buiten de garantie zit, betekent dat niet dat je geen poot hebt om op te staan.

Succes,
Marius

p.s. beste advies: steek je licht eens op in een rechtswinkel!

misschien heb je hier iets aan.

http://www.consuwijzer.nl/content.jsp?objectid=2213

MVG Daniel

Fantastische link!

Bedank DLevi.

Er zijn in het verleden al meer topics over dit onderwerp geweest, en ik zit er hard aan te denken om een sticky te maken met tips en links (waaronder die van DLevi) waar mensen hun licht kunnen opsteken.

Dit is werkelijk info waar iedereen op den duur wel eens iets aan zou kunnen hebben.

Als er goede sticky schrijvers zijn, dan laat ik het ook graag aan hen over… ik ben zelf niet altijd even duidelijk… waarmee ik niet wil zeggen dat ik het niet wil doen.

Marius

unSOUND is een ster in Stickies maken. Misschien dat hij het nog 's wil doen. Mag jij 'm op slot zetten Marius :wink:

[off-topic] het back in backlight slaat niet op de achterkant van het beeldscherm, waar je een appel kunt zien branden.... het slaat er op dat het de LCD-laag van het beeldscherm van de achterkant verlicht. Dat Apple zo snugger is om daar nog meer zaken mee te verlichten.... [/off-topic]

Dan mijn iBook… ik zit te werken in Illustrator en wil wat verslepen. De randen van mijn monitor worden zwart en dat breidt zich uit naar het midden… Een totale meltdown vindt er plaats op mijn beeldscherm! Sjeit! Dus iBook uit, opnieuw opstarten en strepen op hetb scherm…

Hmz… grafische ‘kaart’ naar de kloten dus.

Repsaratie gaat volgens de jongens van MacHouse aan de Raadhuisstraat in Amsterdam € 786 kosten… dus ik moet Apple maar even bellen, want het lijkt op een eerder bekend probleem.

Apple vraagt mijn adresgegevens (ik snap eindelijk het nut van registreren) en geeft een CS-code terug, waarmee ik terug naar MacHouse moet. Die geven vervolgens aan dat de reparatie gratis is…

[off-topic] het back in backlight slaat niet op de achterkant van het beeldscherm, waar je een appel kunt zien branden.... het slaat er op dat het de LCD-laag van het beeldscherm van de achterkant verlicht. Dat Apple zo snugger is om daar nog meer zaken mee te verlichten.... [/off-topic]

Dan mijn iBook… ik zit te werken in Illustrator en wil wat verslepen. De randen van mijn monitor worden zwart en dat breidt zich uit naar het midden… Een totale meltdown vindt er plaats op mijn beeldscherm! Sjeit! Dus iBook uit, opnieuw opstarten en strepen op hetb scherm…

Hmz… grafische ‘kaart’ naar de kloten dus.

Repsaratie gaat volgens de jongens van MacHouse aan de Raadhuisstraat in Amsterdam € 786 kosten… dus ik moet Apple maar even bellen, want het lijkt op een eerder bekend probleem.

Apple vraagt mijn adresgegevens (ik snap eindelijk het nut van registreren) en geeft een CS-code terug, waarmee ik terug naar MacHouse moet. Die geven vervolgens aan dat de reparatie gratis is…

Overigens speelde dit verhaal zich vorige week af, ruim drie jaar na de aanschaf.

een keer posten is genoeg hoor :P maar ik snap nog steeds niet of nou al die pixels dat licht maken of dat een backlight dat doet want ik wordt behoorlijk in de war gebracht door dit topic