iBook G4 maakt kabaal!

Tot mijn grote verassing blijkt mijn G4 iBook bij tijd en wijle een kabaal te maken alsof hij op eigen houtje een hardwaretest aan het doen is. Vannacht sloeg hij weer aan, alle ventilatoren vol gas, en hielt dit uren vol. Let op: de iBook stond uitgeschakeld (nee, dus niet in sluimer). Of hij nu in sluimer staat, of is afgesloten, hij doet dit dus af en toe. Dit zuipt stroom, dat laat je raden. Heeft iemand dit eerder gezien of gehoord?

Dit is wel heel erg weird. Staat er in je systeemvoorkeuren onder energiestand niet ingesteld dat hij op bepaalde momenten op moet starten/wakker worden? Het lijkt mij niet dat hij op een andere manier zomaar wakker kan worden.

Heb je de hardware test al eens uitgevoerd? Mischien dat die wat licht in de duisternis kan brengen. Het is in ieder geval een zeer vreemd verschijnsel. Zeker als de iBook uit staat is er geen enkele reden om de ventilatoren te laten blazen.

Wel heel vaag allemaal.... Ik moet trouwens zeggen dat de ibook g4 wel zo abnormaal stil is:D ik vind het heerlijk :mrgreen: af en toen bij een warme dag een ventilatortje maar ja.

In dit geval dus blijkbaar totaal niet. R_van_Heukelum, ben je er al uit wat het is?

Teruggaan naar de dealer kun je ook nog doen als je er niet uit komt. Garantie heb je als het goed is nog.

Sorry voor de late reactie; ik ben vandaag de hele dag weg geweest. Enfin, de instellingen zijn exact zoals die zou moeten zijn. En het is echt precies zo: iBook staat aan, ik kies [b:09aff3b404]Zet uit...[/b:09aff3b404] uit de menubalk, iBook sluit af. Even wachten ... en dan: geklik in mijn iBook, het scherm flitst aan en uit, of blijft soms donkergrijs, en gaat weer uit. Daarbij beginnen de ventilatoren als een razende te blazen.

Dit is alles, maar het spookt dus wel. Hij deed dit al direct vanuit de doos, trouwens. Ik heb hem nu weer opgeladen, er even aan gewerkt, en weer uitgezet. Guess what? Er komt lawaai uit mijn tas. Morgen ga ik mijn leverancier eens een belletje geven.

Oh ja, de hardwaretest gaf geen problemen aan. Er zijn geen extra modificaties gepleegd, dus geen andere HD of extra RAM of zoiets. Nieuwe iBook met meegeleverde Panther, Adobe CS en Freeway Pro. Maar hij deed dit dus al met alleen Panther geïnstalleerd.

Is de batterij wel gekalibreerd? Je zegt dat hij al raar doet bij het afsluiten, dus misschien kan je e.e.a. terugvinden in de system.log.