iBook G4 moederbord stuk na geen 2 jaar

Hoi, Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik ben maar een simpele gerbuiker die erg blij was met haar ibook G4 (volgens mij 14"). Maar afgelopen week heeft heet mijn ibook het begeven en het Apple Service Center zegt dat de moederbord stuk is. Gezien de 'garantie'verlopen is gaat het mij 600 euro ex kosten om dit te repareren. Voor dit bedrag kan ik een nieuwe PC laptop kopen die waarschijnlijk niet in 2 jaar stuk gaat. Zoals jullie wellicht bergijpen heb ik mijn vertrouwen in Apple verloren. Ik ben student en ik kan het mij niet permiteren om de 2 jaar een nieuwe computer aan te schafen.

Weten jullie of dit vaker voor komt? Of hebben jullie tips wat ik kan doen?
Alvast bedankt voor jullei reacties
Nicole

Tja, dat gebeurde mij ook een tijdje geleden. Helaas gebeurt het wel vaker ook. Apple laat de laatste tijd wel een paar steekjes vallen op het hardware gebied. Zolang 't in garantieperiode valt doen ze echt niet moeilijk, daarbuiten echter staat de deur stevig op slot. En heb je een typisch geval van jammer.

Verder is er niet zoveel aan te doen, behalve dat je bij je eventueel volgende mac maar eens moet gaan nadenken om er twee jaar extra AppleCare bij aan te schaffen. Wel prijzig, maar in iedergeval nog stukken goedkoper dan EUR 600 ex btw…

De meeste problemen komen namelijk naar voren na het eerste jaar.

Suc6!

[quote:9a6078376c="MadSven"]De meeste problemen komen namelijk naar voren na het eerste jaar.[/quote:9a6078376c] Toch niet: het aantal uitvallers is heel vaak in het eerste jaar het hoogst: http://www.macintouch.com/reliability/laptops.html. Maar hoe dan ook kennen de iBooks hoge uitvalpercentages.

Hi had precies hetzelfde probleem (ook naar 2 jaar), heb toen gekeken naar serie no van mijn i-book en naar het reparatie programma van apple (i-book G-3) Die kwamen nml. overeen.... Heb toen toch contact op te nemen met apple... En ze hebben mijn logic bord vervangen :D Moet er wel bij zeggen dat de problemen die ik er mee had overeen kwamen met die van de G-3.

Succes

Als ik dit draadje lees, wil ik eigenlijk geen ibook meer kopen. Ik vind hem gewoon super mooi, maar dat bijna alles na 2 jaar kapot gaat vind ik wel minder van :apple: Wat zal ik doen?

Hallo, het is niet zo dat alle iBooks na 2 jaar kapot gaan! Je kunt gewoon pech hebben.

Het is trouwens geen OS probleem maar een hardware probleem (topic)

[quote:99ca9d16e7="Nicolel"] Weten jullie of dit vaker voor komt? Of hebben jullie tips wat ik kan doen? Alvast bedankt voor jullei reacties Nicole[/quote:99ca9d16e7] Tja, dat je iBook stuk is gegaan en niet meer repareren is, is natuurlijk erg sneu. Zeker als je budget niet al te groot is. Ik heb helaas geen tips voor een goedkopere vervanging oid. Aan de andere kant, je hebt wel 2 jaar zo goed als probleemloos met deze iBook gewerkt, en zeker als je een Apple gewend bent, is de overstap naar PC niet voor iedereen even makelijk te maken. Een algement tip voor je volgende laptop: Gebruik 'm zoveel mogelijk op een vlakke ondergrond, zodat er zo weinig mogelijk spanning op de behuizing en moederbord van je laptop komen staan. Dit voorkomt haarscheurtjes in de behuizing, maar vooral het moederbord.

[quote:688638a29f="Togassa"] Een algement tip voor je volgende laptop: Gebruik 'm zoveel mogelijk op een vlakke ondergrond, zodat er zo weinig mogelijk spanning op de behuizing en moederbord van je laptop komen staan. Dit voorkomt haarscheurtjes in de behuizing, maar vooral het moederbord.[/quote:688638a29f] Is dit zo, of bedenk je dit? Een laptop moet tegen een stootje kunnen. Je moet er niet mee gaan voetballen denk ik, maar alleen op een vlakke ondergrond zetten?? :( :oops: :roll:

apple is slecht ivm de ibooks vind ik, mijn logic board heeft het ook al eens begeven is wel onder een extended warranty vervangen omdat het een logicboard probleem was (zonder applecare aangeschaft te hebben) het symptoon was dat de HD altijd maar kapot ging, ik heb er hun zelfs moeten op wijzen om naar het logic board te kijken, want de eerste keer hadden ze gewoon weer de HD vervangen.

en met de 2jaar garantieperiode in de EU kun je ook nog niet beginnen zwaaien, want die ging maar in een jaar geleden

de eerste keer hebben ze me wel 60 € aangerekend voor transportkosten omdat hij juist 8-10 dagen uit garantie was, de tweede keer was het 2 maand later.

Lieve luitjes, Bedankt voor al jullie reacties. Ik ga proberen om de garantie die de Nederlandse wetgeving voorschrijft te laten gelden. De economische levensduur van een computer is volgens de consumenten bond 3-5 jaar.

Ik wel nog een vraagje aan Soopr. Jij schrijft dat jou het zelfde is overkomen met jouw iBookG4 maar gezien het dezelfde 'productie’fout was als the G3 serie hebben zij jouw iBook. Inmiddels heb ik mijn iBook terug van het Apple Service Centre te Rhene, met de melding dat mijn iBook vast loopt bij het opstarten door een defect aan de Logic board. Was dit ook bij jouw geconstateerd? Is dit hetzelfde probleem als met de G3? Zo ja, kan je mij dan ajb laten weten hoe jij die hebt opgelost. Ter info ik heb mijn iBook via teh APlle webwinkel gekocht.

dank voor jullie advies
Nicole

Laten we is eerlijk zijn! Dit is echt slecht gewoon! Jullie praten altijd over dat MAC zo goed is. Maar niet normaal, hoevaak lees ik wel geen dingen over dat iets niet mee werkt? Is gewoon niet leuk! En dan krijg je nog gezeik van2 jaar garantie! Laatst was mijn mobo kapot, gewoon een amd mobo. Nou ze deden totaal niet moeilijk. Maja, misschien kan je dat niet vergelijken.

MAC OS X, heeft ook vaak problemen de laatste tijd,
is niet goed he!

ik weet niet hoor, maar het moederbord van mijn iMac G5 is net vervangen en hij is van 12 november 2005 :O das dus maar 4 maandjes oud !!!

Mijn iBook na 4 maanden kapotte HD, na 6 maand kapot logic board...

Keihard bitchen bij Apple. Wettelijk gezien [b:dd2720bc3e]moeten[/b:dd2720bc3e] ze je moederbord repareren. (1 jaar garantie my ass... tenzij je zo slim was om een registratiekaart oid in te vullen, waarmee de kans bestaat dat je direct instemde met een limitering van apple's garantie)

Lang leve colleges als privaatrecht 8)

[quote:cb7da331cc="Reflex"]Keihard bitchen bij Apple. Wettelijk gezien [b:cb7da331cc]moeten[/b:cb7da331cc] ze je moederbord repareren.[/quote:cb7da331cc] Wettelijk gezien hoeft de fabrikant Apple na het verstrijken van de fabrieksgarantie helemaal niks. De koopovereenkomst is met de verkoper. Theoretisch moet die voor de kosten opdraaien. Maar als dat de Apple Store is, zal het nog niet meevallen je recht te halen, want die is in Ierland gevestigd.

Ierland valt ook onder de rechtsbescherming die Europese consumenten genieten.

Misschien dat dit draadje wat inspiratie geeft? Het beschrijft heel gedetailleerd en concreet een garantiegeval.

Uit www.staiksterk.nl:

[i:0e9a2bd527]U kunt garantie krijgen van de fabrikant of van de verkoper.

Garantie van de verkoper:
Als u een product koopt, gaat u een koopovereenkomst aan met de verkoper. De verkoper is dan ook verplicht u een deugdelijk product te leveren; hij moet garant staan voor een goede werking van het product. Bij gebreken (“ondeugdelijk product”) mag de verkoper u niet doorverwijzen naar de fabrikant. De verkoper moet ervoor te zorgen dat deze gebreken worden opgelost. Dit kan bijvoorbeeld door reparatie of vervanging.

De verkoper kan op zijn beurt vervolgens weer aankloppen bij de producent. Hier hebt u als consument echter niets mee te maken.

Garantie van de fabrikant:
Met de fabrikant hebt u geen overeenkomst gesloten. Deze is vrij om aan de garantie allerlei beperkingen te verbinden. Het kan bijvoorbeeld zijn dat u arbeidsloon moet betalen als een product met fabrieksgarantie moet worden gerepareerd.[/i:0e9a2bd527]

[quote:f3058ae50a="trabant"]Ierland valt ook onder de rechtsbescherming die Europese consumenten genieten.[/quote:f3058ae50a] Zeker, maar voor de Nederlandse rechter kun je alvast je gelijk niet gaan halen. Voor zover dat al zin heeft voor zulke kleine bedragen. Er gaapt nu eenmaal een enorme kloof tussen 'recht hebben' en 'recht krijgen'.