Ibook G4 / Tiger willekeurige shutdowns

De laatste tijd heb ik af een toe een shutdown op mijn Ibook G4. Tot nu toe heb ik dit fenomeen nog niet kunnen koppelen aan een actie die ik op de moment met de ibook doe.

Als het optreed dan lijkt het alsof de stroom van de laptop af is, zo snel gaat de laptop uit.

Ik heb het vermoeden dat dit is sinds dat ik er Tiger op heb geinstaleerd.

Maar ja het zou natuurlijk ook een hardware probleem kunnen zijn … :frowning:

iemand enig idee, of dit hardware dan wel software related is ?

ps
de batterij lijkt geen contact problemen te hebben → voorzichting de batterij een beetje heen en weer bewegen levert niet zo’n shutdown op, en na een shutdown kan ik gewoon weer met power-on de laptop aan doen…

Ik zou proberen de Power Manager te resetten. Google eens wat of kijk bij de support van Apple.com om te kijken hoe dat bij jouw model iBook moet.

bedankt voor de tip!

heb zojuist een PMU reset gedaan…

ben benieuwd …

en als dat niet werkt opstarten van de tiger cd naar dickutils gaan en dan de prefs repareren

Voorlopig geen problemen meer gehad.... Het lijkt nu allemaal weer goed te zijn ! :) ;)

:(

toch iets te vroeg gejuicht…

Maar kan de shutdown nu koppelen aan een system melding…

de PMU reset die is uitgevoerd is ook zichtbaar…

Jun 15 18:07:11 localhost kernel[0]: ApplePMU::PMU FORCED SHUTDOWN, CAUSE = -127
Jan 1 01:00:28 localhost kernel[0]: ApplePMU::CLOCK RESET! PMU WAS PROBABLY RESET SOMEHOW!!
Jun 12 14:51:13 localhost kernel[0]: ApplePMU::PMU FORCED SHUTDOWN, CAUSE = -127
Jun 7 18:43:46 localhost kernel[0]: ApplePMU::PMU FORCED SHUTDOWN, CAUSE = -127