Ibook G4, vastlopen, geheugenprob en gekras

Sinds een paar maanden heb ik veel plezier met mijn iBook echter gisterenavond schrok ik nogal toen bleek dat mijn vertrouwen in deze apple toch niet helemaal terecht was.

Allereerst liep hij een aantal keer achter elkaar vast. Wanneer ik heb herstarte liep hij na ongeveer een minuutje weer vast. Hierna was er opeens 256mb intern geheugen minder, gelukkig heb ik er ooit zelf 512 bij gezet dus hij deed het nog wel. Het verdwijnen van het geheugen was niet constand. Een enkele keer stond er plots weer 768mb echter daarna weer 512. Hij gaf ook een foutmelding in het overzicht van wat voor hw mijn laptop bevat.

Na nogmaals veel herstarten, opladen en testjes deed het opstartgeluid opeens ook raar. Bij het opstarten (die ‘toing’) kwamen er krassen doorheen en nog wat vage geluidjes. Ook dit was de ene keer wel de andere keer niet.

Momenteel zit ik nog 4,5 maanden in Aruba dus het zou zeer naar zijn als hij het nu zou begeven. Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn? Zelf dacht ik even aan de hitte echter het was savonds. Ik schat zo’n 30 graden en hij stond pas een halfuurtje aan en zelfs een kwartiertje in slaapstand voordat hij voor het eerst vast liep.

Alvast bedankt.

Eerst goed laten afkoelen; dat helpt bij 90% van de vastlopers. Zeker als het zulk warm weer is waar 'ie in staat te werken. Nu is een half uur natuurlijk niks, maar het zal er wel wat langer warm zijn geweest lijkt me 8)

Anyways, als 'ie daarna nog vastloopt, probeer dat extra geheugen er eens uit te halen en kijken of 'ie dan nog steeds vastloop etc. (afgezien van dat het allemaal wel wat trager zal werken met 256 MB natuurlijk). Succes!

1 van de geheugenmodules kan kapot zijn, of niet helemaal vast zitten door trillen.

Niet gelijk zo overdreven reageren over vertrouwen enzo. Het is gewoon een computer en zoals elke computer kan het ding kapot. Welcome to the real world.

[quote:ca8a793ba3="Nikita"]Eerst goed laten afkoelen; dat helpt bij 90% van de vastlopers. Zeker als het zulk warm weer is waar 'ie in staat te werken. Nu is een half uur natuurlijk niks, maar het zal er wel wat langer warm zijn geweest lijkt me 8)

Anyways, als 'ie daarna nog vastloopt, probeer dat extra geheugen er eens uit te halen en kijken of 'ie dan nog steeds vastloop etc. (afgezien van dat het allemaal wel wat trager zal werken met 256 MB natuurlijk). Succes![/quote:ca8a793ba3]

Nee het is het interne vaste geheugen (256), niet mijn extra bijgeprikte geheugen die de problemen geeft. Maar 30 graden mag toch nog geen problemen opleveren?

In ieder geval bedankt, hopelijk werkt hij weer lekker als ik dadelijk thuis kom maar een geruststellend gevoel geeft het nog niet. Thuis zal ik Apple nog wel eens bellen, ik ben namelijk ook bang dat mn geheugen het begeven heeft.

Wat ik nog wel raar vind is waarom hij een kras geluid geeft wanneer ik hem opstart. Muziek afspelen doet hij gewoon normaal.

tennapel: tuurlijk het is een blijft een computer maar ook mijn ipod was al na een maand kapot en toen heb ik dankzij apple anderhalve maand moeten wachten op een nieuwe. Nu is er weer iets niet goed aan mn ibook terwijl ook deze pas nieuw is. Tuurlijk het kan gebeuren maar, zeker voor dat geld, is het zeker niet lekker.

Mijn Ibook G4 blijft ook zeer regelmatig spontaan hangen, waarna ik hem moet resetten. Ik heb zelfs een nieuw moederbord en een nieuwe harde schijf gekregen echter het probleem blijft. Ook het geheugen wordt soms verkeerd gerapporteerd. Nu heb ik laatst het extra geheugen nog eens verwijderd en het orginele geheugen (totaal dus 256 MB) er weer ingedaan en nu draait hij al 4 dagen stabiel. Toch heeft het extra geheugen alle tests doorstaan, wellicht dat Ibook niet goed overweg gaat met meer dan 256 MB geheugen. De tip om het extra geheugen te verwijderen is dus wel een juiste alleen is de oplossing van het probleem nog niet inzicht.

[quote:0e9f990854="SantaCLW"]Toch heeft het extra geheugen alle tests doorstaan, wellicht dat Ibook niet goed overweg gaat met meer dan 256 MB geheugen.[/quote:0e9f990854]

Kwats! Je kan de iBook in de Apple store bestellen met geheugen uitbreiding. Zelfs al heb je het geheugen erin laten zetten bij de bestelling van de iBook, dan nog kan er een foutje mee zijn; waarschijnlijk heb je geheugen dat niet goed samenwerkt met je Apple. Er is een reden dat Apple zo graag alles in eigen beheer produceert; dit soort problemen voorkomen is er 1 van.

De logic board van mijn iBook G3 is al drie keer vervangen, maar ik heb tot nu toe nooit problemen gehad met mijn geheugen uitbreiding (bij bestelling iBook uitgebreid) of harddisk. Zo zie je maar weer; het kan verkeren.

Ondertussen heb ik gemerkt dat hij steeds vast loopt als hij het intern geheugen probeert te gebruiken. Mn eigen bijgeprikte geheugen werkt wel goed. De ene keer start hij op met enkel mijn geheugen, de andere keer probeert hij toch weer het intern geheugen erbij te gebruiken. Is het mogelijk het intern geheugen (softwarematig) uit te schakelen zodat ik gewoon door kan werken met de extra 512mb geheugen?

Dank,
Tom