Ibook G4 vs PB easynote?

Ik studeer aan de willem de kooning academie en wilde graag een laptop aanschaffen voor mezelf en voor school. Nu heeft de leraar mij aangeraden om toch voor een macbook (1099,-) te gaan, niet wetende hoeveel ik uit te geven heb, dus ik weet wel dat mac meer van toepassing is maar.. maar.. maar de prijs he.

Ik heb vooral programma’s als photoshop, illustrator en dreamweaver nodig, kleine filmbewerkingen maar niet te uitgebreid (ik doe mode, geen grafische opleiding)

Nu is een nieuwe macbook veel te duur voor me, dus ben ik verder gaan kijken naar de Ibook g4 white.

Ook viel de aanbieding over de PB easynote me op van 499 euro bij dixons me op. Zie hier: link

Op marktplaats heb ik een IB gevonden voor 500 euro inclusief airport kaart, 60gb en 512MB 14"
Klinkt dit oke of onmogelijk?

Wat kan ik het beste doen? Andere oplossingen zijn ook welcome, helaas is mijn budget maar klein… ook al is dat niet echt in 1 zin met Macintosh te plaatsen.

Ik hoop dat iemand me kan helpen.

iBook G4's zijn prima machines, Photoshop en Illustrator zal er nog wel op werken. Alhoewel ik niet weer of de nieuwste versie dat gaat doen. Maar ik zou een stapje hoger gaan zitten, op een PowerBook G4 die zijn weer wat krachtiger en hoef je je weinig zorgen te maken of hij wel genoeg presteert voor hetgeen waar jij hem voor gaat gebruiken..

Heel erg bedankt.. rond welke prijs liggen die? Ik ben nog niet zo ver in de Applewereld dus het is voor mij even wennen en vooral zoeken en rondsurfen!

Ik heb even rondgekeken op marktplaats, de powerbooks g4 rond mijn prijs hebben vaak maar 30gb en 256MB, is dit niet te weinig. Ook moet er dan nog een airport kaart in worden gezet.. is dit te doen qua prijs/praktische kant?

En is een powerbook g4 dan beter dan de aanbieding die ik krijg via mp mbt tot Ibook 60gb, 512mb, airport kaart?

Het is ook wel belangrijk om te bekijken hoe snel die iBook g4 eigenlijk is. Ik denk namelijk dat het een 800mhz g4 betreft en dat betekent dat het een van de eerste iBook g4's is. Dat betekent ten eerste dat het zeker niet de snelsten zijn en dat ze een maximum aan 640mb intern geheugen aan kunnen (en wat meer is met photoshop/illustrator wel zo fijn) en (weet ik niet zeker) nog geen usb 2.0 hebben. Dat laatste hoeft geen groot probleem te zijn qua harde schijf-uitbreiding want je hebt ook firewire, maar met bijvoorbeeld een iPod video is het wel vervelend. Daarnaast moet je er goed op letten dat de accu nog in goede staat is, want die dingen kosten ook weer ongeveer 120 euro. Als je voor een Mac gaat, spaar dan liever nog even door voor een PowerBook/iBook g4 van MEER dan 800 mhz (liever die van minimaal 1 ghz). Die zijn wat sneller en hebben net wat meer uitbreidingsmogelijkheden. succes ermee.

Hoi manhattan,

Ik zou als ik jou was echt voor de mac gaan.

Heb vorige week zelf mijn eerste mac gekocht, dit is een ibook g4 (1,07 ghz) en moet zeggen dat hij erg goed bevalt. Het is dat ik voor mijn studie / werk afhankelijk ben van windows, maar anders zou ik hier gisteren nog een mac neergezet hebben, als desktop ipv een PC.

Ik werk zelf bij een consumentenelektronica winkel en raad je die easybook niet echt aan. Ik zal ook even zeggen waarom:

• Het is een celeron, dit betekent zo’n beetje de traagste processor die je kan hebben en ook energie vretend. Dit heeft weer nadelig effect op je accu.
  • Het is een goedkope laptop dus waarschijnlijk is je maximale resolutie iets van 1024x768.
  • Je hebt daar ook maar 256 mb geheugen wat echt te weinig is voor een windowsmachine.
  • Het apparaat heeft shared video geheugen, dit betekend dat hij van die luttele 256mb die je hebt ook nog eens geheugen gebruikt voor zijn video. Dit maakt het apparaat nog een langzamer dan dat die al was. De CPU en GPU moeten namelijk het geheugen delen en kunnen het niet tegelijk aanspreken.

Voordelen van een MAC:
Mijn ibook gaat nog zo’n 4 uur mee op de accu
Heeft dedicated videogeheugen
Het OS is minder belastend voor je proc
Het design is veel mooier van het app zelf.
etc etc :slight_smile:

Persoonlijk verkies ik mijn ibook boven mijn powerpc, deze staat dan ook voornamelijk te nixen :slight_smile:

Ik raad je dan ook aan, ga opzoek naar een goede ibook op markplaats / ebay / etc.
Let er idd wel op dat je geen ibook koopt met een “rotte” accu. Dit kan je heel makkelijk controleren met het programmatje coconutbattery. Dan zie je heel snel de leeftijd van het app. De “gezondheid” van de accu en de hoeveelheid laadcycli die hij al heeft gehad. Zet dit programmatje op je usbstick en controleer dit voordat je akkoord gaat.

Heel erg bedankt voor de reacties!

1. Die van 500,- met 60gb en 512mb heeft 900Mhz, dus dat zou oke zijn?
  2. Daarnaast heb ik er nog 1 gevonden 30gb, 256mb, 933mhz
    Bieden met airportextremekaart.

Die tip van coconutbattery ga ik zeker gebruiken als ik hem ga halen.

Volgens de 1e koper heeft de batterij nog een duur van 2.5 uur? Ik weet niet of dit goed of slecht is?

Het is wel duidelijk voor mij dat ik die van dixons absoluut niet neem, dat is zonde voor mijn geld. Een powerbook g4 ligt echt boven mijn budget heb ik wel gemerkt, helaas :frowning:

Heeft er iemand misschien een standaard lijstje ofzo wat er minimaal in de ibook g4 zou moeten zitten zodat hij een beetje oke is? Hoe lang de batterij nog mee moet gaan enzo?

Bedankt!

Mijn ibook heeft de volgende specs:

Proc: 1,07 ghz
geheugen: 256 mb
Hdd: 30 GB
12" scherm

Voor gewoon internet / msn / itunes etc dus de basic dingen werkt het prima.
Heb nog niet echt photoshop erop gedraaid ofzo, omdat ik 2x 17" gewend ben met photoshop dan is 12" is wel erg klein. Ben wel van plan om er 512 MB bij te zetten, mocht ik wat grafisch werk willen doen dat het wel kan. Denk niet echt dat het gaat lukken met 256 mb.

Voor de rest heb ik er zelf nog een airport extreme kaart ingezet en heb ik vandaag een interne bluetooth adapter bestelt. Deze ga ik er ook nog inzetten, zodat ik makkelijk kan synchroniseren met mijn Nokia.

[quote:e4bc345692="manhattan"]Heel erg bedankt voor de reacties!

1. Die van 500,- met 60gb en 512mb heeft 900Mhz, dus dat zou oke zijn?
  2. Daarnaast heb ik er nog 1 gevonden 30gb, 256mb, 933mhz
    Bieden met airportextremekaart.

Die tip van coconutbattery ga ik zeker gebruiken als ik hem ga halen.

Volgens de 1e koper heeft de batterij nog een duur van 2.5 uur? Ik weet niet of dit goed of slecht is?

Het is wel duidelijk voor mij dat ik die van dixons absoluut niet neem, dat is zonde voor mijn geld. Een powerbook g4 ligt echt boven mijn budget heb ik wel gemerkt, helaas :frowning:

Heeft er iemand misschien een standaard lijstje ofzo wat er minimaal in de ibook g4 zou moeten zitten zodat hij een beetje oke is? Hoe lang de batterij nog mee moet gaan enzo?

Bedankt![/quote:e4bc345692]
Als de batterij echt gaar is, dan geef coconutbattery ook onzin aan. Bij mij gaf hij 50% capaciteit aan, maar hij ging nog geen kwartier mee.

Hmmm oke! Ik vind het echt moeilijk..

Zouden jullie het wel of niet doen? voor die 500,-?

Voor hoeverre is deze ibook g4 powerpc beter?

Computernaam: iBook G4
Computermodel: PowerBook6,7
Processortype: PowerPC G4 (1,5)
Aantal processors: 1
Processorsnelheid: 1.42 GHz
L2-cache (per processor): 512 KB
Geheugen: 512 MB
Bussnelheid: 142 MHz
Opstart-ROM-versie: 4.9.3f0
DVD-ROM / CD-RW Combo drive
60 GB ATA Harde Schijf
2x USB
1x FireWire
1x miniDVI
1x modem
1x Ethernet
Wireless Airport Extreme
ati video kaart
Bluetooth hci
v.92 modem
Geleverd met software:
Mac OS X versie 10.4.8 “Tiger”
Microsoft Office for Mac 2004
i life +diversen
tucano second skin

is 150,- duurder, is dat het waard of niet?

Ziet er een stuk completer uit en die 1,42 GHz klinkt een stuk nieuwer. Kijk of je er nog wat af kan halen. Lukt dat niet, dan lijkt het me toch een heel behoorlijke aanbieding.

Die was helaas al verkocht, wel begrijpelijk. Heb er nu nog 1 gevonden voor 600

Mooie en goedwerkende iBook G4 1.33 Ghz.
Deze heeft een interne DVD/CD-RW (Combodrive).
Heeft 768 MB geheugen en 60 GB Schijf.
2x USB en 1x Firewire,telefoon en netwerkmodem.
Hij heeft een 14 inch scherm zonder dode pixels.
Mac is schoon geinstaleerd en werkt onder OSX 10.4.8
Met office geïnstalleerd.
Accu is prima.
Heeft airport voor draadloos internet!!

Hij is 550, mijn mama heeft gepingeld haha.

Niemand? Ik ga hem namelijk zo halen.. hoop dat hij oke is. Ik heb coconutbattery op mijn usbstick gezet, klopt het dat je dit progr. alleen kunt openen op een mac, ja he?!

En weet iemand of dit echt betrouwbaar is? Ibook is afkomstig uit jul. 2004 ongeveer.

Prima aanbod. Gefeliciteerd alvast. De prijs is goed, vergeleken bij wat je vaak ziet voor dit soor iBooks. Alleen als ie uit juli 2004 is en de batterij net zo oud is... zou ik toch alvast 130 eurootjes reserveren voor een nieuwe accu. De G4 serie is volgens mij vrij probleemloos.

Dankjewel!!!!

Ik ben hem wezen halen :slight_smile: hij staat nu naast me. Heb nog even geen internet omdat de nieuwe livebox nog moet worden aangesloten hier. Maar hij is geheel krasloos, geen dode pixels. En accu geeft nog 85% aan. 20 maanden oud.

550 euro en de man van waar ik hem heb gekocht was technicus :slight_smile:

Klonk wel oke!

Geen krassen? Wauw. Mijn iBookje zit helemaal onder de krassen. Hij is ook al twee keer flink gekletterd, maar gaf geen krimp. Prima masjien. Zo te zien kan de accu ook nog even meer. Klinkt als een goeie aankoop.

Ja ik was ook verbaasd, heeft alleen thuisgestaan, zat ook geen second skin bij dus dat bewijst wel wat. Alleen moet ik die nu nog zelf kopen haha.

Weet iemand een plek waar ze en goedkoop en oke zijn? maakt niet uit welk merk.

Ik dacht 20 of 25 euro bij Mail-a-Mac. www.mailamac.nl