iBook G4

Hallo allemaal,

Op dit moment zit ik (studente) te twijfelen of ik een Apple iBook G4 zal aanschaffen of een notebook van een heel ander merk. Ik vind het design echt mooi van de apple, maar weet het gewoon niet. Ik heb sowieso een “gewone” pc, dus de eisen zijn niet hoog die ik stel aan een laptop, bijv zoveel MB. Ik zal de laptop vooral gebruiken voor te e-mailen, tekstverwerken enz, dus geen films downloaden enz. Toch nog punten die ik mij afvraag en waarbij iemand mij kan adviseren hopelijk:
-Ik hoor dat veel mensen voornl problemen hadden met de G3, maar met de G4 is het al beter gesteld?
-Als ik een apple iBook G4 aanschaf (1399 incl), zijn er dan nog dingen die ik perse moet aanschaffen?
-Welke tas adviseren jullie mij om m te vervoeren? Moet ik met bepaalde dingen rekening houden?
-Moet ik perse die garantie (3 jaar voor 300 euro) erbij nemen?

Alvast hartelijk bedankt en wie weet behoor ik straks ook tot de “Apple-family”! :wink:

Groetjes!!!

— Ga bij de universiteit te rade in hoeverre de inzet van een Mac bezwaarlijk is. Gebruikt men hoofdzakelijk het Office pakket van Microsoft, dan is de inzet van een Mac geen bezwaar. Het Office pakket is er ook voor Mac, en vaak wordt het voor Mac eerder ge-update. — Stuur een PB-tje naar [url=http://forum.macosx.nl/profile.php?mode=viewprofile&u=1465]Els[/url], ook lid van dit forum. Zij kan denk ik het beste adviezen aan je geven. — Internetten en e-mailen met een Mac is geen probleem t.o.v. Windows. — Je hebt minder last van virussen e.d. — Wat tassen betreft, ik heb een persoonlijke voorkeur voor Samsonite. Niet hip, maar wel degelijk. De rits kan je met een klein hangslotje op slot doen (beetje zeikerig van Samsonite, die moet je zelf los aanschaffen).

(Ik ben zelf een gebruiker van een 12" iBook).

Problemen met een G3? Mijn iBook is een G3 en werkt uitstekend.

Als je student bent kan je via surfpot.nl voor 13,75 EUR een versie van Office voor de Mac krijgen (Office 2004), dus dan heb je Word en Excel etc. Dat is eigenlijk de enige aanvulling die je nodig hebt. En ik zou er zeker een airport kaart bijnemen als die er al niet standaard in zit, dan kan je op plekken waar het kan draadloos internetten (of zelfs in je eigen huis als je dat wilt – heb je natuurlijk nog wel wat meer spulletjes nodig).

Ik vind persoonlijk bijverzekeren altijd onzinnig, maar als je drie jaar lang geen financieel risico van reparatiekosten o.i.d. wilt hebben en je hebt daar driehonderd euro voor over, dan moet je het zeker doen.

En neem gewoon de tas die je zelf het mooist of handigst vindt :wink:

Tenapel, die Apple care verzekering, dat kan toch nog binnen een jaar na aankoop? Hoeft toch niet gelijk als ik het goed heb?

Die problemen met de G3, dat was die serie met die moderborden waar ze over gelezen heeft waarschijnlijk, met de G4’s zijn geen klachten trouwens.

Ik huis met een jurist die vind dat het onzin is om je bij te verzekeren voor wat voor duurzaam ding je dan ook aanschaft. Je mag verwachten/je hebt er recht op dat je fatsoenlijk geholpen wordt wanneer er iets mis. Dat is mijn ervaring ook wel als er echt wat aan de hand is.

Na 15 jaar maccen heb ik afgelopen jaar een laptop met Windows XP gekocht (durf het hier bijna niet te zeggen). Ik ben erg gelukkig met XP omdat het me erg doet denken aan de vriendelijkheid van Mac (die er nog altijd naast heb staan voor alle multimedia dingen). Ik heb zelf wel veel moeite gehad met het ‘taalverschil’ tussen mac en de pc’s op mijn werk. Je moet altijd je programmatuur up to date houden en attachments waren dan vaak nog niet te openen.

Dus ik adviseer: Van allebei één :?

Allereerst natuurlijk heel erg welkom hier op het forum.

Als je niet allemaal bijzondere dingen met je toekomstige iBook van plan bent, zijn er ook geen bijzondere dingen die je moet weten. Alles zal namelijk voor zich gaan spreken.
Hoewel ik zelf geen voorstander ben van Office zijn er veel ook mac-gebruikers die het wel handig vinden. En als je niet teveel na wilt denken over alternatieven en het converteren van bestanden, dan is Office wel aan te raden. Zelf verstuur ik altijd tekstbestanden als rtf of als pdf, maar daar zijn mensen niet altijd even blij mee. Het gemakkelijke hiervan is dat je helemaal geen office nodig hebt.

De tas kun je het beste naar eigen smaak uitzoeken is mijn mening. Ik heb destijds voor 10 euro een hele goedkope kleine tas gekocht, waar net alles in gaat wat ik nodig heb. En ik vind het meer dan genoeg.
Later heb ik er ook nog een secondskin bij gekocht, en die raad ik je wel aan. De secondskin van Tucano is een strakke hoes om je iBook heen. Speciaal gemaakt op het model wat je hebt. Omdat ik nog naar school ga en met de bus door Utrecht heen moet heb ik geen zin om uitnodigend met een laptoptas over straat te lopen. Nu stop ik mijn iBook in mijn secondskin en dat gaat netjes mijn rugtas in. Die seconskin beschermd mijn iBook tegen krassen enzo.

Hartelijk bedankt voor de reacties tot nu toe. Even een reactie voor tennapel: als ik surfpot.nl intyp, krijg ik errorpagina, misschien een typfoutje ergens? Het klinkt idd erg goed allemaal. Verder lees ik ook dat er geen verschil zit tussen de 12'' en de 14'', behalve dat het wel aanzienlijk in de prijs scheelt. Dus ik zou net zo goed de 12'' kunnen nemen?

Groetjes!!

Yep, ik heb de 12" :) . Ik was eerst bang dat het scherm te klein zou zijn, maar dat is me reuze meegevallen. De 12" is wel heerlijk portable.

De link is: [url]http://www.surfspot.nl[/url]

Als je de keuze hebt moet je zeker voor de iBook gaan. Ik ben ivm mijn werk een meer dan ervaren notebookgebruiker.

Na vele jaren intensief notebookgebruik (8uur per dag minimaal) heb ik in januari een iBook G4 (12" 640Mb en Airport) :slight_smile: gekocht. Hier du ik nu al mijn privedingetjes op. Mailen, surfen en muziek maken. Ondanks dat ik in het begin wat hardwareproblemen heb gehad ben ik nu zeeeer tevreden en koop ik prive nooit meer een windows PC.

>> het is trouwens www.surfspot.nl

Ik kan alleen maar zeggen: koop een 12" iBook. Je zult er geen spijt van hebben. Lekker klein, niet heel snel, maar alles draait. In het ergste geval moet je Virtual PC draaien om een enkele Windows applicatie te kunnen gebruiken.

De second skin heb ik er ook meteen bij gekocht. Zoals eerder geschreven, is de iBook dan netjes verpakt en hoeft de tas waarin hij in vervoerd wordt niet een onwijs dure te zijn. Ik had al een mooie rugtas en daar past een kleine ibook gemakkelijk in.

Leuk van een iBook op je school / universiteit is ook nog dat er een hele hoop positieve reacties komen op het ontwerp en de mooie vormgeving van het besturingssysteem.

Wat ik als laatste nog wil zeggen, is dat de programma’s die je (eigenlijk gratis) bij je iBook krijgt geweldig zijn! iCal is erg goed te gebruiken voor je studie, samen met je mobiele telefoon… ach je hoeft alleen maar even op de Apple site te kijken. :wink:

Ik ben overgehaald jongens!!! :wink: Ik kan niet wachten tot het weekend voorbij is om een iBook te kopen!!! Ik kan altijd nog programma's erbij kopen, maar bedankt voor de tips!!! :D Tot snel weerop het forum en dan als iBook-member!!!

Goedzo! Alvast veel plezier met je iBook...

En met probleempjes kletsen we je wel bij.

Inderdaad absoluut niet schrikken als er een probleem is met je iBook, want het is wel gewoon een computer. Als je hier meld wat je probleem is, of als je het even niet meer begrijpt is de kans erg groot dat je probleem zo over is.

Hallo Evelien,

Ben een dik jaar geleden ook gevallen voor een iBook G3 en daar heb ik geen seconde spijt van gehad! Beter gezegd ik zal nooit meer terug naar een PC (Windows) gaan.
Doe er vanalles op; Internet, tekstverwerking,emailen,digitale fotografie,muziek maken, msnen met vrienden en ga zo maar door… En dat met een eenvoud dat wil je niet weten!!!
Nog nooit zo fijn met een computer gewerkt.
Heb zelf een iBook G3 met 40GB Harddisk en 256MB geheugen…
Heb het sinds 2 weken draadloos gemaakt voor in huis en dat is helemaal geweldig.
Zou wel office v. X voor de mac aanschaffen met Word, Excel, Powerpoint en Entourage.
Ben je helemaal klaar voor jaren…

Groeten, Antaeus

Een tip heb ik nog niet voorbij zien komen. Koop meteen 512 MB geheugen erbij. Dan draait je iBook lekker soepel.

Veel plezier ermee!

Eveline, advies:

1. Bestel hem via een applestore en zorg dat ie iets geupgrade is. Dat wil zeggen iets grotere harde schijf er in (kan maar 1keer en wel bij de aankoop! en de standaard is beetje klein).

2. Iets meer werkgeheugen is verder een must.

3. Bluetooth in laten bouwen.

4. Office for mac 2004 student edition (kan je word etc draaien)

5. En als je nog wat geld over hebt een airportkaart en een airportstation en als je al een multi pc router/modem hebt ipv een ariportstation een airportexpress. 1 en 2 zijn het belangrijkeste.

Hai Eveline, welkom hier!

Die geheugentip is belangrijk, daar ga je echt plezier van hebben, en verder: geniet van je iBook! 12" Is een heel fijne maat: prima scherm om op te werken maar toch zeer draagbaar. Zo’n sleeve is wel aan te bevelen - dan kan je je iBook gewoon in een rugzak stoppen en loop je minder te koop met je machine dan met zo’n speciale - en meestal erg lelijke - laptoptas. Zelf ben ik voor een Crumpler schoudertas gevallen…smakelijk tiep. [img:dfd8873d20]http://homepage.mac.com/elstennapel/.Pictures/uploadplaatjes/mbl006.jpg[/img:dfd8873d20]
Ik maak tijdens vergaderingen dikwijls aantekeningen direct op mijn 12" powerbook. Kleiner dan een vergaderblok! Office draait lekker, maar ik hobby ook met Dreamweaver en dat gaat prima. Sinds ik een mac heb heb ik nooit meer aardige, maar nerdy pc-vriendjes nodig gehad om aan mijn systeem te sleutelen - ik doe het gewoon zelf, met als immer behulpzame vraagbaak de macosx-populatie achter de hand.

Heej! Ik heb toevallig ook vandaag net een Crumplertje aangeschaft! Supertas! Ik ben er helemaal blij mee... zeker vergeleken met het oude transportmiddel van mijn Powerbookie... ik heb het idee dat ik zelfs met hem kan voetballen alsie in deze tas zit :lol: