iBook harddisk probleem, is extern verder werken veilig?

Ik heb een iBookje en er is een probleem. Ik vermoed dat de interne harddisk niet goed werkt. :( Hij doet het nog wel, maar hij maakt mijn iBook zeer instabiel en traag. Nu kon ik vanochtend een complete kopie maken met SuperDuper naar een externe Firewire harddisk.

Deze firewire schijf heb ik “opstartschijf” gemaakt en tot nu toe is alles wel stabiel. :smiley:

Ik heb het iBookje de komende twee weken nog hard nodig, dus op zich is dit wel een oplossing…
Ik ben geswitched sinds februari, en dus nog relatief onervaren verder…

Mijn vragen:

• Is het nu zo dat mijn iBookje alleen vanaf de firewire schijf werkt, en de interne harddisk niet meer “aanraakt” ? (Bij windows is er veel kans op verwarring in zo’n geval… )
  • Hoe compleet is zo’n SuperDuper kopie eigenlijk? Ik merkte een verschil. Als ik vanaf de interne harddisk het “adres book” opstartte, raakte mijn ibook echt instabiel. Na twee minuten strandbal staren verscheen het adresboek eindelijk met de adressen die ik erin had gezet.
    Nu, vanaf de firewireschijf start het adresboek meteen, maar zonder de adressen.

Heeft iemand ervaring met deze situatie?
Ik kan natuurlijk de interne harddisk wissen om duidelijkheid te scheppen, maar ik vind het erg rigoreus nu. :?

(het gaat om een iBook G4, 1,2Ghz, 768mb, 60gb harddisk, OS-X 10.3.8 )

Het is natuurlijk niet de ideale situatie, maar je kan het heel lang volhouden. Ik zou wat tijd inplannen bij een dealer die zorgt dat hij de nieuwe harde schijf heeft liggen als je langskomt. Het overzetten van de schijf is ter plekke een fluitje van een cent. Je bent hem dan niet lang kwijt. Thuis kun je dan alles terugzetten.

Is dit een bevredigend antwoord?

Vanaf een externe schijf zou prima moeten werken. Wat je zou kunnen doen is de interne schijn unmounten wanneer je via de externe schijf werkt. Bij het opnieuw opstarten komt de interne schijf dan weer netjes op het bureaublad.

@Mc Erik: Het is niet ideaal inderdaad, maar nu heb ik zoiets van "als het maar goed werkt". Dit is altijd nog beter als het terug moeten naar mijn oude windows-computer. :x

Ik had begrepen dat voor het vervangen van de harddisk, het iBook nogal ver uit elkaar gehaald moest worden. Daarom was ik ook bang dat het lang ging duren.

Ik heb mijn iBook bij de apple store besteld. Ik dacht dat ik hem voor reparatie daarheen moest sturen (wat weer wat vertraging oplevert natuurlijk). Als ik naar een apple dealer ga dan kijkt ie me vast boos aan omdat ik hem niet bij hem heb gekocht… :nietblij: Ik zal er toch eens naar informeren.

@Oupro:
Dat van dat “unmounten” is een goed idee, was er zelf niet opgekomen, ik zal het direct doen.

Bedankt voor jullie snelle reacties!

Als ik dit zo hoor lijkt me de conclusie dat de harde schijf kappot is nogal voorbarig. Lijkt er meer op dat er softwarematig wat gaar is.

Start het Schijfhulpprogramma, selecteer de schijf en kijk naar de S.M.A.R.T. status. Staat daar "Gecontroleerd", dan is er niets aan de hand met de schijf. Staat er iets anders, dan heb je waarschijnlijk problemen.

@macpro & Pieter Neerincx:

Voor de komende twee weken zocht ik een betrouwbare en werkbare oplossing. Of de interne harddisk echt defect is, dat weet ik nog niet 100% zeker, maar het lijkt er wel op. :cry:

Bij de S.M.A.R.T. status regel in het disk utility staat “verified” wat dat betreft lijkt de harddisk dus wel o.k. Maar laat S.M.A.R.T. altijd alle mogelijke hardware fouten zien of niet?

Ik kan nog wel wat symptomen geven, waardoor ik toch de hardware verdenk…

• De responsiviteit is op sommige momenten heel slecht. Na een cmd-option-esc, duurt het heel lang voordat het force-quit schermpje komt, en dan lukt het nog niet altijd om applicaties te stoppen (ik zie dan heel lang een strandbal).
    Zo heb ik het bij Windows nog nooit meegemaakt (reageert altijd op ctrl-alt-del :evil: )
    Ik had begrepen dat OSX alleen zo “doet” als er hardwarematig iets niet goed is.

• Er komt dan een eentonig geluid uit de harddisk, ongeveer zo: prrrt…krt.krt.krt…prrrrt…krt.krt.krt… enz, enz… (duidelijk of niet? :wink: ) Het klinkt mechanisch niet echt slecht, maar, een goed gevoel geeft het niet.

• Er is softwarematig niet echt iets veranderd. Ik kan me tenminste niet herinneren dat ik iets gedaan heb wat dit kan veroorzaken. Het slecht starten van het adresboek wordt op de fora in verband gebracht met problemen met Fonts. Maar ook daar heb ik niets aan veranderd. Het probleem is vrij plotseling ontstaan. :innocent:

• Permissies herstellen heb ik gedaan, maakt niets uit.

• Opgestart vanaf de externe schijf kan ik ook “verify disk” of “repair disk” kiezen in het Disk utility. Dit resulteert in de volgende melding:

Repairing disk for “Macintosh HD”
Mounting Disk(S,“Checking HFS Plus volume.”,0)
Checking Extents Overflow file.
Checking Catalog file.
Invalid key lengthe
Volume check failed.

Error: The underlying task reported failure on exit (-9972)

Repair attempted on 1 volume
0 HFS volumes repaired

Zoekend op “9972” op dit forum, dan wordt er regelmatig verwezen naar defecte hardware.

Dus… toch defect? Het lijkt er volgens mij wel op… :roll:

Ik heb hetzelfde. (ibook G4 / 800MHz, 60 GB hdd)

Rare geluidjes uit de harddisk, ibook heel traag.
Als je de ibook beweegt verandert het geluid. Dacht eerst aan de ventilator maar is toch echt de harddisk.

Eerder gehad, was toen weer weg. Nu weer.
Ga nu toch echt harddisk vervangen.

Van 60GB naar 100GB…ok mooi :slight_smile:

gr,

@Mc Erik:

[quote:ddf36a6b2d]Ik zou wat tijd inplannen bij een dealer die zorgt dat hij de nieuwe harde schijf heeft liggen als je langskomt.
[/quote:ddf36a6b2d]

Bij de dealer is dezelfde diagnose gesteld; de harddisk is defect. Hij had de harddisk op voorraad, maar omdat er voor het vervangen van de harddisk er toch heel veel schroefjes los moeten ben ik hem nu toch een weekje kwijt. Daarbij is er een paar maanden terug nog een ander onderdeel defect geraakt, en ook dat onderdeel wordt meteen vervangen.

Deze week had ik de computer minder nodig. Hopelijk is hij vrijdag klaar want volgende week moet ik weer reizen. Gelukkig kan ik in geval van nood kan ik mijn oude windows-laptop teruglenen. :stuck_out_tongue:

Het was in ieder geval geen probleem om service te ontvangen bij deze dealer, ondanks het feit dat ik hem destijds bij de Apple store heb besteld. Dat geeft een goed gevoel. :slight_smile:

@theothomas:
Succes met het vervangen van je harddisk dan maar!. Ik had begrepen dat het een hele operatie is, maar met wat beleid en geduld, zeker wel zelf te doen.

Bedankt voor alle suggesties en antwoorden in ieder geval!