iBook HD > zomaar 7GB foetsie!!

Gisteren problemen gehad met backuppen ... met veel inspanning opgelost, maar daarna zijn er op de interne HD spoorloos 7GB verdwenen ... dwz lege bytes, zonder inhoud dus!!?? Alle mappen nagelopen en gecheckt op omvang ... opgeteld en afgetrokken, maar de Finder blijft onderaan elk venster zeggen dat er nog 3GB over zijn terwijl het er 10GB zouden moeten zijn ... door wat of wie worden die 7GB gebruikt? Ik kom er niet uit!

Bij voorbaat dank voor tips en hulp!

JV

PS
iBook G4 / 10.3.6

[url]http://www.id-design.com/software/whatsize[/url]

@ levski

Dank voor de link naar WhatSize … kende ik nog niet! Heb WhatSize gelijk losgelaten op m’n HD en zie … vreemd toch, niet!? Heb je nog een tip? Zal wel een schone installatie worden, vrees ik … zucht!

[img:9ad14528d9]http://home.planet.nl/~vos00622/images/whatsize.jpg[/img:9ad14528d9]

ik zou haast gaan denken aan een spookpartitie . . . Wat zegt ome DiskWarrior van jouw schijf ? Wat mij wel verontrust aan jouw schijf is dit : Norton FS Data, er komt bij mij absoluut geen Norton op mijn mac. Gebruik je geen utilities die een gedelete file terug kunnen halen of draait er op dit moment een app die scratchruimte nodig heeft ? Eerst DW gebruiken . . .

Ja, ik vermoed ook dat het om een spookpartitie gaat ... ik gebruik voor clonen Personal BackUp maar dat is echt een drolprogramma ... kostte gvd ook nog eens flink wat pegels! Nu doe ik het met CCC, maar die schijnt toch niet helemaal betrouwbaar te zijn bij het terugclonen ... en Super Duper heb ik nog niet geprobeerd, maar voelt wat te technisch aan ... voor mij dan!

Het klopt toch dat ik DesktopWarrior van buitenaf moet draaien toch? Nooit mee gewerkt … wordt er een beetje onzeker van!

Met DiskWarrior vanaf de externe HD krijg ik het bericht dat ie de iBook HD niet kan 'lezen' omdat ie in gebruik zou zijn!!!!!????

[img:8fb5b99ac2]http://home.planet.nl/~vos00622/images/diskwarrior.jpg[/img:8fb5b99ac2]

Het is niet voldoende om Disk Warrior vanaf een externe schijf te starten. Je moet de hele Mac vanaf een externe schijf starten, anders blijft de schijf in gebruik door OS X. Uit jouw reactie maak ik op dat dat laatste niet is gebeurd.

Sorry ... maar ik start MacOs vanaf een andere schijf en toch krijg ik bedoelde message van DiskWarrior!

Dat is vreemd.

[wilde gok mode]

Is het mogelijk dat je de OS X omgeving op de externe harde schijf hebt gekregen door met Carbon Copy Cloner een copie te maken van je interne harde schijf?
Dan kan ik het me voorstellen dat OS X op de externe schijf tijdens of na het booten nog applicaties start die op je interne schijf staan.

Volgens mij zou je dan eens kunnen proberen om op te starten met de shift toets ingedrukt, totdat je in de Finder komt. OS X zal dan zo min mogelijk spullen laden tijdens het opstarten.

[/wilde gok mode]

Prullemand al geleegd?

@hardus ... yes! @macpro ... gedaan maar helpt niet!

… de kloon is ok … geen ‘spookpartitie’ dus zal de volgende aktie waarschijnlijk zijn om vanaf kloon interne HD schoon te vegen, ehbo er overheen en terug te klonen, niet? Of nog andere opties … wacht ik nog ff.

deze mededeling krijg je altijd als je DiskWarrior gebruikt van een geclonede schijf. Op de cloon even DW opnieuw installeren heeft bij mij altijd geholpen om deze mededeling te vermijden . . . .

Probleem opgelost! Met Tinkertool 'hidden files' doorgeplozen ... kom ik in de desktop folder een map tegen genaamd 'Volumes' ... met daarin o.a. een folder 'iBook HD!' ... de naam van mijn kloonvolume ... rond de 7GB! Wat is er gebeurd? Ik weet het niet precies, maar ik vermoed dat Personal Backup een 'ghostvolume' op de interne HD heeft gebakken! Ik stap per nu over op CCC!

Iedereen bedankt voor suggesties etc!

JV