ik wil daar graag Mac OSX Panther op draaien.
het geheel moet een beetje vloeiend lopen
Ik heb in gedachten: Imac G3 (bolletje) of een ibook G3 (met die afgeronde hoeken). Nu denk ik dat ik niet lager moet gaan zitten dan 400 MHZ en 512 MB intern en 10 GB HD. Voorwaarde is dat het vloeiend loopt.
[b:4674b95dcf]Wat denken jullie. Zijn de hierboven benoemde specificaties voldoende om op een G3 (een beetje vloeiend) panther te laten draaien?[/b:4674b95dcf]
Op zich kan het wel, maar ik denk dat je snel de limieten van de Mac gaat zien:
- 512mb ram is wel "ok" denk ik, maar met 768mb weet je zeker dat je beter zit
- 10Gb HD is ook wel te doen, maar met een filmpje en een paar mp3's en je zit
al snel tegen meer schijfruimte te hikken. Je moet er namelijk rekening mee houden
dat je in een HD altijd 10% van de schijfruimte open moet houden.
Dus een 10Gb schijf “mag” je maar voor 9Gb volknallen. Het systeem is, samen met
een aantal programma’s, al snel 3-4Gb. Tel daar een zooitje mp3’s, een berg
emails met de meest onzinnige plaatjes (vrouwen sturen altijd van die leuke plaatjes op ),
en d’r blijft weinig ruimte over denk ik.
Ik denk dat je qua gebruiksgemak en gebruiksduur het best minimaal een HD van 20Gb
kan nemen.
Ken wel maar echt vlot en soepel... Tis wel wat je gewend bent dus dat is relatief. Bij ons staat een iMac 400MHZ (zevenhonderdzoveel MB geheugen) en die trekt het allemaal wel. Mijn zoontje van 9 is er blij mee, ik word er gek van. Met name Photoshop zal lastig gaan hoor.
Wat wil/kun je uitgeven? Misschien kun je aan de hand daarvan eens kijken wat de mogelijkheden zijn. En dan eventueel even doorsparen.
Ben sinds een paar weken de gelukkige eigenaar van een tweedehands iBook, voor naast mijn Mini.
Ik heb hem in de VS gekocht, en gebruik hem nu vooral voor tekstverwerken. Maar als ik hem thuis via FireWire met de mini verbindt, draait ook Internet zonder problemen, dit alles onder Tiger.
iBook G3, 500 MHz, 320 MB, 10 Gig. Ik heb er nog geen 300€ voor betaald, inclusief verzendkosten, dus dan ben je wel voor een heel zacht prijsje klaar. :mrgreen:
[quote:2bec177379]n wel maar echt vlot en soepel… Tis wel wat je gewend bent dus dat is relatief.[/quote:2bec177379]
hmm tja. ik had het tof gevonden als ik voor 350 euro klaar was. ik kom zelf af en toe van die verhalen tegen (ook op dit forum) G3, gepimpt met wat geheugen en ’ loopt als een tierelier’ ik kon het me al niet zo heel goed voorstellen…
misschien dat ik haar dan toch maar aanraad om maar door te sparen voor een fatsoenlijke mini… Of een andere betaalbare mac.
je hebt het over ‘gewend’ zelf heb ik ontzettend veel plezier van mijn ibook G4… 1,2 Ghz. dat is dus het vergelijkingsmateriaal… :mrgreen:
Wacht even, wilde je een iMac G3 - 400mhz, voor 300,- halen?
Dat zou ik om te beginnen al niet doen :D Wat een prijs, hehehe.
Ik denk dat je de eerste generatie Mac Mini's al bijna voor die prijs
kan vinden namelijk.
Voor tekstverwerken, emailen en surfen is die iMac nog ruim voldoende hoor.
Alleen met Photoshop zul je merken dat het gewoon een stuk langzamer gaat.
Maar 300,- voor die iMac lijkt me aan de hoge kant… 200,- tot
maximaal 250,- lijkt me een betere prijs Dan heb je ook gelijk wat geld over
voor eventueel een andere HD (geheugen kun je natuurlijk mee wachten tot
je zelf hebt ondervonden of het nodig is).
kan iemand me ffe verduidelijken waar mhz (400 mhz bv) voor staat?
is dit processorsnelheid? en wat doet die processor dan?
ik zit een beetje in de knoop met RAM geheugen en dan die mhz denk ik, wat is het verschil hiertussen?
is 400 mhz genoeg om tiger en enkele programma’s te draaien ?
yep.
kijk hier [url]http://nl.wikipedia.org/wiki/Processor[/url] even, en zoek wat verder op wikipedia, dan wordt het functioneren van een computer en de verschillende componenten (processor, RAM, harde schijf, etc.) langzaam duidelijker.
Het RAM is het korte termijn geheugen van de computer, waar data die je recentelijk gebruikt hebt in opgeslagen wordt, zodat die niet elke keer van de harde schijf gelezen hoeft te worden. Dat levert een aanzienlijke tijdwinst op. Vergelijk het met het zoeken van een boek op een plank, of in een complete boekenkast.
Hoe groter het RAM, hoe meer data erin kan, en dus hoe minder tijd de computer kwijt is met het zoeken van die info op de harde schijf.
Als je OS X wilt gaan draaien zou ik gaan voor een van laatste iMac G3's (600 mhz+), een eMac (niet vergeten!) of de eerste iMac G4. De eerste iBook's (met ronde hoeken) zou ik niet doen, de resolutie daarvan (800*600) is echt erg krap.
Als je het geld op kan brengen zou je denk ik het meeste plezier gaan hebben van een iMac G4. Deze machines zijn erg solide en hebben vrijwel nooit problemen. In tegenstelling tot iMac G3's en soms ook de eMac, waar schermproblemen zo af en toe wel voorkomen. De 700 mhz versie van de iMac G4 doet tweedehands nu iets van 500 euro geloof ik. De 700 mhz versie van de eMac kan je tweedehands al krijgen voor 400 euro. De eMac is ook een erg fijne machine, het scherm is erg mooi en scherp. Hij is alleen wat lomper en maakt meer herrie dan een iMac.
Ik heb een iMac met een 350MHz processor en 384MB geheugen met OSX Panther.
Dat loopt voor “gewoon” gebruik al vlot genoeg, 768MB lijkt me veel te overdreven, het is wel sneller, alleen lijkt het me niet nodig voor “gewoon” gebruik. 512MB is genoeg.
Wat je beter kunt doen, is een nieuwe harde schijf erin te zetten. 10GB is tegenwoordig te weinig en die oude schijven zijn meestal ook langzamer. Koop bijv. voor €40,- een 40GB schijf. Je systeem zal veel sneller gaan en je hebt meer ruimte.
Ook zou ik zeggen, betaal absoluut niet te veel voor een 2dehands computer. Ik zelf zou nooit meer dan €200,- willen geven voor een G3. Ook weet je nooit wat ermee is gebeurd. Hij zou zo kapot kunnen gaan.
Een G3 is leuk, maar met een G4 ben je denk ik nog gelukkiger
@ joram, [quote:c53161476b] Wacht even, wilde je een iMac G3 - 400mhz, voor 300,- halen?
Dat zou ik om te beginnen al niet doen Wat een prijs, hehehe. [/quote:c53161476b] je hebt gelijk wat de prijzen van de imacs betreft. Voor een eurootje of 160 heb je een imac G3 400 met 386 intern en 13 GB HD. (300 is toch het dubbele… haha) Dat is zo goedkoop dat ik het ga proberen.
[quote:c53161476b] Dan heb je ook gelijk wat geld over voor eventueel een andere HD (geheugen kun je natuurlijk mee wachten tot je zelf hebt ondervonden of het nodig is).[/quote:c53161476b] Inderdaad… een HD lukt voor die prijs. Kan ik die HD bij iedere willekeurige softwareboer halen? Als je zo weet welk geheugen erin moet hoor ik het graag… op de apple site kom ik de specs niet tegen. Het gaat om een imac II DV 400 mhz. met 2 slotjes…
@ mr macintosh
[quote:c53161476b] Ook zou ik zeggen, betaal absoluut niet te veel voor een 2dehands computer. Ik zelf zou nooit meer dan €200,- willen geven voor een G3. Ook weet je nooit wat ermee is gebeurd. Hij zou zo kapot kunnen gaan [/quote:c53161476b] zoals je hierboven ziet: voor 160 euro ben ik klaar… dat risco neemt mijn vriendin voor lief.
heren en/of dames, (je weet het natuurlijk nooit achter die namen) werderom hartelijk dank voor de snelle reacties! wederom blijk macosx een fantastisch medium…
Zet ik 'm er hier ook maar even bij...[quote:ad47ff3b43="FreekMac"]@Robbes, de volgende linkjes kunnen handig zijn voor de iMac G3 (allen van de Apple site):