iBook ja of neen?

Ik heb een fijne G5 waar ik alles mee doe. Ik ben er zeer blij mee. Maar om de één of andere reden heb ik een heel erg sterk gevoel om een iBook G4 te kopen, die ik er naast wil gebruiken.

Nu weet ik dus niet waarom ik nou zo graag zo’n ding wil hebben. Ja wel omdat het Apple is en een mooi ding is enzo, maar qua functionaliteiten.

Wie gebruikt er naast een desktop computer een laptop, en wat zijn de voordelen? Je kan hem meenemen, maar hoe synchroniseer je je mail etc. Werkt het prettig? Heb je er iets aan of is het overbodige luxe? etc.

Thuis heb ik een iMac 17" en ook een iBook G3 voor school (70% director lingo).

Het is echt handig om je eigen iBook te kunnen meenemen, (90% v/d school’s Mac’s werken half, OS 9).

Al men school bestanden staan dus ook op men iBookje, en men mails gebruik ik IMAP.
Het is wel lastig om iederekeer je bestanden te kopieren over het netwerk.

Ik gebruik zolang ik een computer heb een laptop. Eerst een bondi/blue iBook, daarna een witte G3 iBook. Voor mij is het een combinatie van twee factoren, ruimte gebrek bij mij in huis, en mobiliteit. Ik zou mij thuis niet achter een vaste computer kunnen voorstellen. Nadeel van een laptop zou kunnen zijn dat ze achter lopen in processor snelheid, maar daar heb ik persoonlijk nooit wat van gemerkt. Een ander nadeel is, dat alles wat je extra wil duurder is. Externe randapparatuur is duurder dan apparatuur dat je in kan bouwen.

Maar tot op heden heb ik er geen spijt van.

Ik heb momenteel alleen een iBook, en ben van plan om deze zomer er een vaste bij te kopen. Mijn iBook blijf ik dan wel gewoon gebruiken.

Ik ben nog scholier, en gebruik mijn iBook echt overal waar ik hem maar kan gebruiken. Thuis heb ik wel een vaste plaats waar ik er veel mee zit, maar ga er net zo makkelijk ergens anders thuis mee zitten.
Op school gebruik ik mijn iBook heel erg veel. Aantekeningen maken in lessen enzo, maar ook presentaties geven, en dan niet alleen in de klas voor opdrachten. Verder doe ik heel erg veel activiteiten “buitenschools”, schoolfeesten e.a. producties. Waarbij ik mijn iBook gebruik voor om aantekeningen voor het geluid op te maken. Bij de laatste productie 2 weken geleden heeft de LJ mijn iBook gebruikt om de instellingen van zijn lichttafel in te zetten.

Waar ik mijn iBook ook gebruik is om even gauw iets aan anderen te demonstreren, want ja je bent wel een applegebruiker, iets wat bij veel mensen niet bekend is. En het werkt veel gemakkelijker als je dan met je computer naar hun toe kunt komen, ipv dat zij met jou mee moeten lopen naar je computer.

Desondanks wil ik toch een vaste erbij gaan kopen, omdat een iBook voor mij thuis wat te weinig mogelijkheden bied, de iBook blijf ik zoals ik al zei er gewoon bij houden.

Ik denk dat het gebruik van een laptop ook een kwestie van persoonlijke smaak is. Wat vind je prettiger. Toen ik nog met Wintendo's zat te klooien had ik zelf een redelijk snelle PC, toch zat ik ook thuis bijna altijd te rommelen op de laptop die ik van het werk had. Toen ik switchte naar Mac kocht ik een iMac... niet lang daarna kwam en een iBook bij, zodat ik ook op het werk met Mac kon spelen, maar ook thuis keek ik al snel niet meer om naar de iMac en gebruikte ik alleen de iBook nog maar.

Wat in mijn persoonlijke geval ook mee telde is natuurlijk dat ik op mijn desktop PC en later in de iMac gewoon een beelbuis-scherm had, terwijl de laptops natuurlijk altijd LCD waren, wat ik ook prettiger vind voor de ogen.

Daarnaast ben je met een laptop natuurlijk heerlijk mobiel, zeker in combinatie met airport. En dat beperkt zich niet alleen buitenshuis, zelfs binnen is een laptop heel fijn voor de mobiliteit. Zo hang ik regelmatig op de bank met de iBook op schoot, tussendoor een beetje TV kijken en babbelen met de huisgenoten. Ik neem het ding zelfs wel eens mee de badkamer in, zet ik 'm op een emmertje naast het bad en laat ik 'm fijn muzakjes spugen vanaf mijn iTunes servertje elders in huis.

Hier twee Macs in huis. G4/400 en G4 iBook. Ideaal.

Beneden op luie kont voor de buis of in de tuin even snel macosx.nl doorspitten, mails ophalen en wat chatten. Heerlijk. Het echte werk gebeurt toch boven op de G4. 2e HD ingezet met 120 GB geheugen. Alle iTunes songs staan daarop. syncroseren geen problemen. Alleen, mailbox, ical en adressenboek moet je op 1 mac up to date houden. je kan niet op de 2e mac ‘even’ snel dat ene adres opzoeken. Da’s wel jammer en hopelijk doet Apple daar wat aan. Wel kan je op de andere mac dat je minder vaak gebruikt de mail instellen dat hij de berichten op de server achterlaat en niet server leegt, zodat 1 van de twee mac’s altijd alle ontvangen emails bevat.

[quote:7cbaca52c1="Susanne"]Alleen, mailbox, ical en adressenboek moet je op 1 mac up to date houden.[/quote:7cbaca52c1]

Met iSync kun je iCal en je adressenboek op beide computer prima synchroon houden en als je een goede provider hebt (of een eigen mailserver) kun je er voor kiezen je mailbox in IMAP formaat te gebruiken i.p.v. POP. Dat laatste doe ik zelf ook en heb op beide computers exact dezelfde mail en heb het ook nog online via de webmailer beschikbaar.

Dat van die mails kun je inderdaad instellen dat een van de twee de mails achterlaat op de server en de ander ze wegveegt. Heb ik zo ook ingesteld tussen system 9 en system 10. Ik werk voornamelijk in 10, maar af en toe kan ik ook lange tijd in 9 zitten. Aangezien ik veel gebruik maak van e-mail heb ik ervoor gekozen om in 9 in te stellen dat als ik daar e-mail ophaal dat alles dan ook op de server achterblijft.

iCal kun je in principe ook vervangen door Filemaker. Filemaker bestanden kun je sharen over een netwerk. En als je dan toch airport hebt, gaat dat erg gemakkelijk. Op de vaste open je het bestand en geef je filemaker de opdracht het bestand te delen, op de iBook open je vervolgens het bestand wanneer je het nodig hebt. Ik ken wel agenda’s voor filemaker.

'Kheb een iMacG4 17" en een iBookG3 12" en moet zeggen: doordat ik draadloos ben gebruik ik de iBook véél meer; lekker door het hele huis, aan de keukentafel, op de bank ipv een boek of tv, in de tuin, etc, echt geweldig, niet zo statisch achter een bureau! Vergelijk het met de ouderwetse telefoon met de hoorn aan zo'n kruldraad, en een dect-handheld telefoontje, je wilt toch nooit meer terug! Voor wat betreft mail heb ik ze zo ingesteld (dmv Mailvoorkeuren: "verwijder bericht van server na x tijd") dat ze beiden altijd dezelfde post ontvangen. Kun je ook nog instellen dat elke verzonden mail als blinde kopie naar jezelf wordt verstuurd, zodat je ook op beiden dezelfde verzonden mail hebt staan. Overigens is dit iets minder belangrijk, omdat een reactie ook (meestal) weer je eigen bericht bevat. Verder gebruik ik een dotMac account om actuele bestanden te syncen, en ook iSync hiervoor. Voor de rest update ik het e.e.a. via het netwerk, zodat ze beiden dezelfde gegevens bevatten. Dit alles kost natuurlijk wel wat meer-werk (tja, bezit hè, allemaal zorgen.... 8) ), maar je hebt dan natuurlijk wel altijd een geweldige back-up, als het op één van twee misgaat. (shit, terwijl ik wat zit te tiepen, zijn er al veel reacties bijgekomen...)

Toevallig, heb ook besloten een iBook te willen. Ik wacht wel even op de nieuwe die morgen(?) worden voorgesteld. Mijn G4-400 wordt dan server: vind ik gewoon geinig, met X.3 server thuis te werken :lol:

Ik begrijp wat je bedoelt Colpolyp. Thuis heb ik een Quicksilver G4 (2002) met twee monitoren eraan. Deze machine doet al mijn 'zware' werk. Maar ik denk er serieus over om een iBook te kopen. De mobiliteit van een laptop is een zeer groot pluspunt. Zo kan ik dan: - werken in de trein of vliegtuig; - eventuele (website) presentaties tonen op deze laptop bij een klant; - eenvoudig werk meenemen vanaf het werk - met de Mac op schoot chatten, werken, etc. - Wintel gebruikers gek maken met een iBook!

(die laatste is op zich al een reden om een laptop aan te schaffen)

De laptop hoeft geen werkpaard te zijn. Het is puur en alleen voor de momenten waar het lastig is een G4 of G5 mee te nemen :slight_smile:

[b:1ee31a97eb]Mijn voordelen[/b:1ee31a97eb]:

PowerMac G5

• krachtig en dus beter geschikt voor het zware werk.
  • echte klussen maken gaat toch beter met een desktop model door ondermeer gebruik van een groot toetsenbord, muis / Wacom en een groot beeldscherm.
  • grotere opslag capaciteit voor bijvoorbeeld foto’s, muziek, films ed.
  • muziek en video naar je stereo en/of TV ivm gebruik van kabels (is niet handig met een laptop)

iBook G3

• heerlijk die vrijheid in combinatie met Airport (Ik kan absoluut niet zonder), even snel wat opzoeken, even de mail checken en ga zo maar door. Ook mijn vriendin vindt het een stuk gezelliger als ik met mijn iBookje op de bank zit dan achter mijn desktop model op de zolder.
  • jl zomer nog een hele Flash applicatie in elkaar getimmerd in de achtertuin. Niet altijd even handig (zie punten bij Powermac G5) maar wel lekker genoten van het zonnetje.

Dit alles dan nog in combinatie met Bleutooth en een Sony Ericson T610 en ik ben klaar… :slight_smile: [b:1ee31a97eb][/b:1ee31a97eb][b:1ee31a97eb][/b:1ee31a97eb]

[quote:784d6baed6="MacBjorn"]De mobiliteit van een laptop is een zeer groot pluspunt. Zo kan ik dan: - werken in de trein of vliegtuig; - eventuele (website) presentaties tonen op deze laptop bij een klant; - eenvoudig werk meenemen vanaf het werk - met de Mac op schoot chatten, werken, etc. - Wintel gebruikers gek maken met een iBook!

(die laatste is op zich al een reden om een laptop aan te schaffen)

De laptop hoeft geen werkpaard te zijn. Het is puur en alleen voor de momenten waar het lastig is een G4 of G5 mee te nemen :)[/quote:784d6baed6]

Inderdaad, helemaal mee eens. (alleen is het bij mij nu nog andersom)
Over dat gek maken van die Wintel gebruikers. Gegarandeerd dat dat gaat gebeuren. Die staan voornamelijk echt compleet gek te worden als ze zien wat zo’n klein beestje allemaal kan doen.

Of juist beginnen te blèèèren als ze zo'n witte monster zien met logo in het midden... :evil:

“Hee, dat blauwe desktopafbeelding, waar hebben we dat eerder gezien??” Ik: “Oh Apple heeft dat al 4 jaar, hoor! En MS?” (…geen antwoord) Ach dat van Windozers jaloers maken, is mijn bedoeling niet met mijn iBook. Meer het ‘gemak dient de mens’. 8) Maaaaarrrr… wel al heel veel complimenten ontvangen naast welbekende kritiek.

[quote:bb0e285856]iCal kun je in principe ook vervangen door Filemaker[/quote:bb0e285856]
Dat kan, maar dan moet ik dat aanschaffen. Geen zin. Wil gewoon de aanwezige Apple iApps gebruiken!

[quote:bb0e285856]Met iSync kun je iCal en je adressenboek op beide computer prima synchroon houden en als je een goede provider hebt[/quote:bb0e285856]
Ik zal het forum even moeten doorspitten en uitzoeken hoe het moet. Ik heb XS4ALL als provider. Zou dat kunnen?

[quote:b7996f1d28="falcovandermaden"][b:b7996f1d28]Mijn voordelen[/b:b7996f1d28]: - jl zomer nog een hele Flash applicatie in elkaar getimmerd in de achtertuin. Niet altijd even handig (zie punten bij Powermac G5) maar wel lekker genoten van het zonnetje.[/quote:b7996f1d28]

Met de iBook in tuin doe ik toch niet vaak hoor, met dat zonlicht zie je bijna niets.
Voor volgend jaar (ga ik op kot, toegepaste informatica) denk ik er ook aan een PB 15" te kopen, omdat het dan handiger is om mee te nemen naar school, huis en vrienden.

Nou wat een hoop reacties zeg! Gelukkig kan je dus ook je mail syncen.

Nu nog effe kijken of ik op mijn werk bijv. ook op het (windows) NT-domein netwerk kan. Als ze dat toestaan dan kan ik op mijn werk een hoop lol hebben van de iBook, en collega’s versteld doen staan met Exposé…

[quote:4f8e9245b4="iRuben"][quote:4f8e9245b4="Susanne"]Alleen, mailbox, ical en adressenboek moet je op 1 mac up to date houden.[/quote:4f8e9245b4]

Met iSync kun je iCal en je adressenboek op beide computer prima synchroon houden en als je een goede provider hebt[/quote:4f8e9245b4]

We gaan inmiddels offtopic, maar iCal is inmiddels geregeld via icalx.com, thnx! Maar Adressenboek? Hoe te instellen dat op beide macs gelijk is, ook na wijzigingen?

welke opleiding juist driek? ;)

tis ik hé, boesboes, viso man.

ik ga trouwens ook een powerbook kopen. Maar aangezien het niet zooo dringend is wil ik wachten tot er een G5 in zit.

zo’n G5 is wel 64 bits en met oog op de toekomst is dit wel het wachten waard.
Januarie 2005?! zou G5 powermac er tegen dan al zijn?
ik hoop het wel,

groeten, BoeSBoeS

Wat ook erg handig is met een laptop erbij; Je desktop besturen vanaf de ibook met Remote desktop of VNC.(zoals ik nu doe op de bank met de ibook van mijn vriendin.) Dit is ook practisch als ik op een andere locatie ben, gewoon effe mail checken op mijn eigen computer terwijl die aan de andere kant van de stad staat.

Dit zorgt ervoor dat mijn mail en documenten op een plek blijven, wel zo overzichtelijk.

[quote:57110fdc79="boesboes"]welke opleiding juist driek? ;)

tis ik hé, boesboes, viso man.[/quote:57110fdc79]

Kzou graag Toegepaste Informatica op Simon Stevin (Brugge) doen.
Ben eigenlijk nog een beetje aan het zien. T. Inf. op de Hogeschool van Gent is vrij zwaar en ICT bij de Kaho zit er te veel electriciteit in voor me.

Probleem is, op de richting toegepaste informatica, is het wel verstandig een mac te kopen ? JA, ik weet het wel :P, maar men iBook gaat naar men Zus (handel ofzoiets) en de iMac moet hier blijven voor men pa (fotograaf), zodus ben ik al men macs kwijt volgend jaar :frowning:

Dacht eerst aan een G5, maar als ge dat dan moet meesleuren van uw kot naar huis :-/, dan mss een PB 15". Of een eMac en een DELL.

Kortom, ik weet het nog niet, eerst afstuderen, en een vakantiejob zoeken.