Ibook letterscherpte

Sinds een aantal maanden ben ik overgestapt op Apple en ik ben er zeer tevreden mee echter iets dat me constant weer stoort is het lettertype. Ik heb hierbij al verschillende instellingen geprobeerd maar geen enkele is vergelijkbaar (qua kwaliteit) met die van Windows.

Voorbeeld is verdana 10. Deze is op een windows PC/Laptop veel maar dan ook veel duidelijker. Op een Apple Ibook is dat absoluut niet het geval. Ik heb al geklooid met de scherpte van mn scherm en al maar ik ben bang dat het niet te verhelpen is.

Enfin, heeft iemand dan toch een idee?

ik denk dat je dan de enige bent want ik heb een prima scherp lettertype. welk programma gaat het om?

In principe alle programma's echter het valt niet altijd op. Het duidelijkst is het met je mail. Open een nieuw bericht en typ eens iets in Verdana 10. Als je dit vergelijkt met een windows pc is het vele malen kleiner. Datzelfde geldt voor Word. Enfin, bij Tiger is dit er al een heel stuk beter op geworden maar goed is nog iets heel anders.

Het komt omdat op de Mac anti-aliasing bijna overal aan staat en op Windows bijna nergens. Het is de nummer 1 klacht van switchers.

Als je er aan gewend bent, vind je uiteindelijk de Mac mooier. Vind he het niks, dan zet je in je systeemvoorkeuren bij “Appearance” de font smoothing uit bij alles kleiner of gelijk aan font grootte 12 .

Wat is anti-aliasing, wat doet het?

[quote:1ac4c83683="Tomovich"]Wat is anti-aliasing, wat doet het?[/quote:1ac4c83683]

Google is your friend :wink:

in het kort: haalt de hakkelige hoekige randjes van je beeldscherm..

Je kan dit instellen op je Mac.

Ga naar de ‘systeemvoorkeuren’ en kies daar de optie ‘weergave’. Onderaan kun je vervolgens het instellingsniveau op je monitor afstemmen en ook kiezen bij welke puntgrootte OSX de letters gaan anti-aliasen

ik erger me juist andersom, de letters op een windows computer zijn altijd zo lelijk en hoekig, terwijl ze op mijn mac machine lekker vloeiend zijn :) ik kan het prima lezen en pas het dan ook toe vanaf de kleinste punt mogelijkheid.

maar ja, inderdaad. je zult het anti-aliasing moeten uitzetten.