iBook of Powerbook??

Ik twijfel tussen de 12" iBook en 12" Powerbook...

Het is al vaker aan de orde geweest, maar ik zit er nu zelf ook mee. Ik wil een notebook aanschaffen. Op dit moment zou een iBook prima voldoen, maar ik weet niet of ik daarmee de komende twee jaar nog tevreden zal blijven. De meerprijs van de Powerbook is behoorlijk, ook al zou ik het met enig piepen kunnen betalen, maar ik weet niet of het voor mij de moeite waard zal zijn.

Wat wil ik ermee? Allereerst surfen, mailen en tekstverwerken, tot zover geen probleem met de iBook. Maar ik ben de laatste tijd erg enthousiast geworden voor digitale fotografie en voor mijn werk maak ik regelmatig presentaties en dat zal alleen maar meer worden. Ik wil met fotobewerking aan de slag gaan (dan is 12" ook wel erg klein)

Is de G3 van de iBook voor de iets langere termijn nog wel een slimme keuze?

:sealed: :? :expressionless:

Voor mailen, surfen en tekstverwerken is een iBook inderdaad genoeg Els, want dat kan ik zelfs op mijn iMac DV+ (G3 450 Mhz). Voor dat andere denk ik dat je meer richting de PowerBook moet kijken. Ik ben het alleen met je eens dat het moeilijk kiezen is want ik zit ook met dat probleem. Ik ben toe aan een nieuwe Mac en ik wil dus een laptop. Het vervelende is dat ik nu dus ook niet weet wat Apple in de komende maanden gaat doen. De kans is immers aanwezig dat de iBook wellicht dit jaar nog een G4 processor krijgt en dan is dat natuurlijk een aantrekkelijke optie...Zoals het er nu voorstaat verschillen de 12" PowerBook en 12" iBook vooral op het gebied van prestaties (en prijs, haha) omdat eerstgenoemde een snellere processor en systeembus heeft alsmede DDR-geheugen. De iBook moet het met PC 100 SDRAM en een G3 doen. Alleen het video-gedeelte is te vergelijken want de Geforce 420 GO die in de 12" PowerBook zit schijnt nauwelijks sneller te zijn dan de Radeon 7500 van de iBook...Juist die dingen als G3, 100 Mhz-bus en SDRAM zijn op hun retour en over twee jaar zelfs hopeloos verouderd denk ik. Daarom ga ik ervan uit dat de G3 binnen afzienbare tijd zal verdwijnen, net als SDRAM. Apple is namelijk bijna de enige fabrikant die nog SDRAM gebruikt in sommige computers. De rest (lees: Windhoos, maar ook G4) zit al op DDR enzo. Daarom is het misschien handig om nog even af te wachten aangezien er veranderingen op komst zijn, tenzij je zegt van 'ik wil nu een nieuwe mac aanschaffen'. Met die G3 kun je de komende tijd voor de meeste taken wel uit de voeten, maar voor de langere termijn is het handiger om aan een G4 te denken aangezien de software die gaat komen steeds meer eisen aan je Mac zal stellen en de PowerBook 12" (of 15") eraan kan voldoen. Nu nog de prijs... :finderoud:

De gouden regel in Apple land: Zodra je een nieuwe Mac koopt, is'ie meteen alweer verouderd, te traag, goedkoper, komt er een nieuw model uit etc...

Ga voor de powerbook!!!

Iik denk dat je in je hart het liefst een powerbook wilt kopen maar tegen de prijs zit aan te hikken. De G3 gaat er waarschijnlijk binnenkort, dit jaar? nog uit. Dus een powerbook is een betere keus. Als je het wilt en kunt betalen raad ik je aan nog even te wachten en een powerbook 15" te kopen. Binnenkort komen er nieuwe uit. Zeker wanneer je foto's wilt bewerken met bijvoorbeeld photoshop. Een 12" scherm is wel klein om dat te doen, of je moet er een tweede beeldscherm op willen aansluiten. Dus neem de raad van lucasraggers aan en ga voor een powerbook. Ik zou dat ook doen.

ik zit met hetzelfde dilemma, maar ik wacht nu zoiezo tot de volgende 12" powerbook uit is, want deze is al weer 4 maanden uit dus over 2-3 maanden is er een nieuwe.. en ik vind het nog wel waard om zolang te wachten!!

HS-L

Ik heb besloten dat ik wacht tot er een nieuwe 15" powerbook komt. Die koop ik dan. De 12" vind ik toch een wat te klein scherm hebben en geen L3 cache en de 17" is geweldig, maar toch te duur. Die 15" is natuurlijk ook niet goedkoop. Ik verwacht dat toch binnen 1 of 2 maanden er een nieuwe alu powerbook zal zijn.

[quote:72a6b6251c="PeterK"]Ik verwacht dat toch binnen 1 of 2 maanden er een nieuwe alu powerbook zal zijn.[/quote:72a6b6251c]

INTERESSANT!! :apple: :apple: :apple:

[quote:9edac8ebed="PeterK"]de 17" is geweldig, maar toch te duur.[/quote:9edac8ebed] ik heb hem in mijn handen gehad,.. maar ik vind het niks die 17" veel te zwaar!! ik noem het geen laptop meer..

als desktop is het wel leuk!! maar laptop nee geef dan maar een 12" of 15" maar ik ga voor de 12" want ik gebruik hem vooral onderweg,… en op school enzo,… thuis gebruik ik gewoon mijn desktop… of een extern scherm!! ik had eerst een iBook en 1024x768 is wel prima hoor!!

HS-L

[quote:a416279e65="HS-L"][quote:a416279e65="PeterK"]de 17" is geweldig, maar toch te duur.[/quote:a416279e65] ik heb hem in mijn handen gehad,.. maar ik vind het niks die 17" veel te zwaar!! ik noem het geen laptop meer..

HS-L[/quote:a416279e65]

Helemaal mee eens. Ik vind 15" ook net iets lekkerder trouwens, maar dan wordt het prijsverschil me toch echt te gortig.

Ik ga wachten op de nieuwe 12"… Powerbook! Dat wordt rumoursites in de gaten houden.

[img:a416279e65]http://www.folosa.com/macosx/public/img-1051475148.jpg[/img:a416279e65]

Als ik het allemaal zo hoor dan doe ik er ook verstandig aan om nog even te wachten met het kopen van een PowerBook ter vervanging van mijn huidige iMac. Misschien dat de nieuwe 12" PowerBook wel L3-cache heeft en een betere videokaart. Die kans is aanwezig en dat is het wachten wel waard al was het alleen maar vanwege het feit dat de nieuwe 12" een snellere CPU zal hebben (1Ghz G4??). 8)

Ik heb m'n ibook afgelopen zomer gekocht en toen zat ik al te denken aan een g4 processor in een ibook. Uiteindelijk dacht ik dat die er pas zou komen als de G5-processor wordt geproduceerd.

Voorlopig heeft de ibook nog geen G4 en hebben belangrijke bedrijven hun software nog niet geoptimaliseerd voor de velocity engine. Zo is mijn 700 mhz ibook nog supersnel in de tests van bijvoorbeeld adobe.

En ze zijn goedkoop :mrgreen:

[quote:b132da55b5="boelie"]Voorlopig heeft de ibook nog geen G4 en hebben belangrijke bedrijven hun software nog niet geoptimaliseerd voor de velocity engine. Zo is mijn 700 mhz ibook nog supersnel in de tests van bijvoorbeeld adobe.[/quote:b132da55b5]

ehh… Adobe is juist het bedrijf wat wel optimaal gebruik maakt van velocity engine!! en dual 's (maar dat is niet aan de orde)

waar het gewoon om gaat is dat de G3 binnen een half jaar een verouderde processor is en die ga je nu toch niet kopen!! ook al is hij goedkoop!!

HS-L

Ik ging vorig jaar zomer voor de 15 inch PB met L3 cache en met videokaart geschikt voor Quartz onder Jaguar. De snelheid en het 15 inch widescreen maken van deze Mac een geweldige machine waar je vanalles en nogwat aan kan sluiten!

Groet en succes…

[quote:f8dbe80832="HS-L"]waar het gewoon om gaat is dat de G3 binnen een half jaar een verouderde processor is en die ga je nu toch niet kopen!! ook al is hij goedkoop!![/quote:f8dbe80832]

Ja dat kan wel zo zijn, maar vanuit mijn persoonlijk oogpunt had ik een soortgelijke situatie ongeveer een jaar geleden. Het was toen en nu nog steeds niet zeker wanneer een g4 ibook op de markt verschijnt.

[quote:333a0f0e16="boelie"][quote:333a0f0e16="HS-L"]waar het gewoon om gaat is dat de G3 binnen een half jaar een verouderde processor is en die ga je nu toch niet kopen!! ook al is hij goedkoop!![/quote:333a0f0e16]

Ja dat kan wel zo zijn, maar vanuit mijn persoonlijk oogpunt had ik een soortgelijke situatie ongeveer een jaar geleden. Het was toen en nu nog steeds niet zeker wanneer een g4 ibook op de markt verschijnt.[/quote:333a0f0e16]

toen was de 970 nog niet in zicht!! :stuck_out_tongue:

Het grote probleem is inderdaad de vraag wanneer er een G4 CPU in de iBook zal verschijnen. Het is wel duidelijk dat de G3 met zijn 100-Mhz bus en PC 100-SDRAM eigenlijk al niet meer van deze tijd is als je gaat kijken naar wat er de afgelopen tijd is veranderd in het Wintel-kamp. Het blijft appels met peren vergelijken, maar het is duidelijk dat Apple moet 'moderniseren' om te kunnen blijven concurreren met de rest. Dat wordt steeds moeilijker als ze aan de G3 vast blijven houden met zijn verouderde architectuur. Die kan steeds minder wedijveren met een AMD Athlon of Intel Pentium 4 die beschikken over DDR geheugen en een systeembus die veel sneller (333, 400 of zelfs 533 en binnenkort ook 800 Mhz) is dan bij de G3. Om deze reden is het aannemlijk dat er dit jaar nog een G4 in de iBook zal verschijnen. Het kan echter ook zijn dat er nog een laatste revisie komt met een 1Ghz G3, al lijkt mij dat minder waarschijnlijk. Voorlopig is het dus afwachten en kunnen degenen die prestatiegericht zijn op dit moment beter voor een PowerBook kiezen.

Een ibook zou goed zijn voor wat je nu doet alleen vragen de nieuwe progammas veel een g4 ik zou voor de g4 gaan omdat ie minder snel zal verouderen en dan zal je alles kunnen draaien.

natuurlijk kun je ook w8en tot er een nieuwe PB uitkomt alleen is het niet zeker wanneer dat zal zijn. :wink:

Ik heb op een geruchten site gelezen dat de nieuwe aluminium powerbook 15" al in productie is. Maar apple wil eerst de oude voorraad verkopen. De 12" en 17" aluminium powerbooks zijn al bijna 4 maanden op de markt, dan zou je toch mogen verwachten dat er snel een 15" volgt. Ik zag verder op een amerikaanse site dat de 15" TiBook met korting werd verkocht.. geeft toch ook te denken he.

[quote:8682dc5417="appeltje"] natuurlijk kun je ook w8en tot er een nieuwe PB uitkomt alleen is het niet zeker wanneer dat zal zijn. :wink:[/quote:8682dc5417]

Ik ben vooral benieuwd op welke punten de volgende 12" powerbook zal verschillen van de huidige - m.a.w. in hoeverre is het de moeite van het wachten waard, want, is al terecht opgemerkt, zodra je een mac koopt is hij al verouderd. Dit is natuurlijk de eerste in zijn soort en er zijn wel wat verbeterpunten opgemerkt. Vraag is wat :apple: daarmee doet.

Wanneer zou Apple met een nieuwe Powerbook 12" komen? Zal ik nog wachten of gewoon toeslaan?