iBook On-Stage

Hallo MacOSX Fans,

Heeft iemand ervaring met het gebruik van een iBook voor het live spelen van virtuele instrumenten (VST/RTAS/Audio Units) In het bijzonder de B4 van Native Instruments etc. ? ca. 4 instrumenten tegelijk.

Ik treed vaak op met een soulband, ik probeer dit nu met een oude shit-intel P3 laptop :evil: en het werkt op zich wel, alleen hij crasht vaak (op het verkeerde moment :frowning: ) en iedereen zegt dat ik een mac moet kopen speciaal voor de muziek omdat die zo stabiel en goed zijn.

Mijn vragen

• Kan ik volstaan met de ingebouwde audio interface van de iBook of moet er wat bij ?
    (heb alleen stereo out nodig)
  • Welke midi interface moet ik hebben ?
  • Latency ? bestaat dat op de mac en zo ja hoeveel ?
  • Moet ik een iBook G4 hebben of werkt een G3 ook (wil natuurlijk wel OSX draaien !)
  • Wat kost een beetje tweedehands iBook (12") zonder poeha, die deze job aankan ?

Erg bedankt ! relaxt forum ! Mvrgr Pim

Welkom op het forum Pim.

Wat dacht je van GarageBand, weliswaar niet bedoeld voor live, maar is er natuurlijk wel mee mogelijk. http://www.apple.nl/garageband

Ik zou gaan voor de iBook G4, ik heb zelf een iBook G3, maar die is toch wel steeds meer aan vervanging toe.
Tweedehands kun je rekenen op ongeveer 700 a 800 euro minimaal. En dan zit je wel echt aan het minimum.

Hallo Visualfreak01

Bedankt voor je reactie, als client software gebruik ik nu V-stack van steinberg is handig omdat het total-recall is (van te voren een setup in elkaar draaien en switchen via midi kanalen en goedkoop 50 euro).zie http://www.steinberg.de/ProductPage_sb.asp?Product_ID=2130&Langue_ID=7

Het gaat me juist om de hardware, kun je over een PA spelen met die interne soundcard van de iBook zonder brom/ruis en met een acceptabele latency < 15ms ?

Een iBook is inderdaad way cooler op het podium… :lol: dan zo’n lelijke afgetrapte compaq :evil:

Echt tof dat er zo snel gereageerd wordt ! mvrgr Pim

Okee, even een droom aan diggelen helpen: een Mac kan ook crashen. Alleen vind ik dat het heel sneller op te lossen is, als het gebeurt. Ik gebruik mijn iBook G4 op het podium, in combinatie met een M-audio controller keyboard en dat werkt heel goed. MIDI gaat via USB en ik merk nauwelijks iets van latency. Wel krijgt ie soms niet de MIDI signaal uit boodschap door en dan blijven alle noten hangen, vooral als ik het pedaal gebruik. Even een extra trap op het pedaal en het is weg. En een echte organist gebruikt geen sustain pedaal dus je zit wel goed. Het GarageBand orgel vind ik drie keer niks.B4 of de EVB3 van Emagic zijn echt supervet. Ik gebruik een M-audio FW410 audio interface vanwege de meerdere in- en uitgangen en heb geen ervaring met de ingebouwde audio uit. Deze opstelling heeft me nog nooit in de steek gelaten, op het podium.

EVB3 ken ik (nog niet) maar De B4 rocks !! is echt het beste wat er is op Hammond gebied.

Buizendistortion eraan knopen en je bent voor even John Lord zelf.

Ik heb een geleende U24 van ESI op de Wintendo laptop geprobeert (werkt op zich best goed) kraakhelder geluid 24 bits en stil (tot ie crasht door een of andere k*t-melding van XP :evil: ) werkt deze goed onder OSX ? (Er zijn drivers op www.esi-pro.com)

Heeft het zin om een OsX kaal te maken (geen andere software er op alleen mijn muziek rommel) voor extra stabiliteit/snelheid ?

Mvrgr Pim

Nee, dat is Windows redeneren. Ik heb hier echt van alles op draaien, m'n browsers, Office, Ableton Live, Logic Pro, GarageBand en de hele iLife meuk, Photoshop en Finale en m'n donwload progjes, nou dat gaat als een speer. ESI ken ik niet goed. Heb net op de site gekeken en de U24 wordt door OS X ondersteund. Het is wel USB en dan ben ik geneigd om de Emagic EMI 2|6 te kiezen, omdat Emagic nu van Apple is. Om OS X stabiel te houden heb je veel en goed werkend geheugen nodig, tenminste 15% vrije HD ruimte en DiskWarrior (reparatieprogramma, voor als je toch in de nesten komt te zitten). Ik gebruik een Roland VK8 met OS 2.0 als orgel, waanzinnig ding! De B4 is super, de EVB3 ook maar net ff minder, vind ik.

Hoi Pim123,

Tot 2 jaar geleden speelde ik op het podium met een Powerbook G3 333Mhz (OS 9) en een steinberg MIDI-interface, met de NI B4 en Pro52. Dat ging altijd prima, die is nooit gecrashed (tijdens optredens). Tegenwoordig loopt mijn iBook G4 ook prima, geen noemenswaardige latency en (met een DI ertussen) is de geluidskaart goed genoeg voor over de PA.
Moet alleen wel zeggen dat ik de B4 zelden meer gebruik sinds ik op een Hammond XK-2 speel…