Ibook onbeperkt aan laten staan. is dat slecht voor Ibook?

Al ruim 6 weken laat ik de ibook in sluimerstand staan, vind het maar lang duren voor de Ibook weer opgestart wordt.

De vraag is of dat slecht is voor de iBook als die onbeperkt aan staat?

Hij is in de 6 weken maar 1 keer herstart.

Ik gebruik hem dagelijks en neem hem zo mee in de auto enz.

heeft het ook invloed op de levensduur ?

christiaan

Nou volgens mij kan er niks misgaan. Die dingen zijn ervoor gebouwd. Ik heb zelf al diverse apple laptops gehad. En allemaal hadden ze geen probleem met je beschreven handelwijze.

M’n baas heeft zelfs een wallstreet (dat is echt een antieke aan het worden) die hij zo behandeld.
And still running…

Kom zelfs te vaak mensen tegen die hun ibook of Powerbook netjes uitzetten en dan vervoeren. En probeer ze af te leren om dat te doen. Dat maakt een laptop nou zo ideaal. Just keep him running.

Ik zou eerder zorgen maken over je data. Mocht je dat kwijtraken. Dan voel je je pas ziek.

JD

[quote:694d8b7587="Jordan_D"] Ik zou eerder zorgen maken over je data. Mocht je dat kwijtraken. Dan voel je je pas ziek.

JD[/quote:694d8b7587]

zolang je iB echt dicht zit en dus het lampje ‘ademt’ staat de harde schijf net zo uit als wanneer je em helemaal uitzet, dat heeft dus geen invloed op de data. Moet je wel zorgen dat hij dicht blijft, door een sleeve of band of postbode-elastiek :slight_smile:

Bij mij hetzelfde, staat al zeker een jaar te sluimeren. (uiteraard wel af en toe eens een softwareupdate). De Apple laptops zijn al jaren op sluimeren gebouwd, dat kan echt geen kwaad. De spanningspiek bij het opstarten kan denk ik zelfs meer kwaad. Harde schijf en accu zijn natuurlijk een ander verhaal...

[quote:d910986dac="hanzwillem"][quote:d910986dac="Jordan_D"] Ik zou eerder zorgen maken over je data. Mocht je dat kwijtraken. Dan voel je je pas ziek.

JD[/quote:d910986dac]

zolang je iB echt dicht zit en dus het lampje ‘ademt’ staat de harde schijf net zo uit als wanneer je em helemaal uitzet, dat heeft dus geen invloed op de data. Moet je wel zorgen dat hij dicht blijft, door een sleeve of band of postbode-elastiek :)[/quote:d910986dac]

Ik doel hier dat mocht je je iBook verliezen doordat iemand zich onrechtmatig eigenaar maakt.
Of als je een gracht in fiets. Want zo’n iBook neem je toch om on the road te kunnen werken?

[quote:99035a065c="Jordan_D"]

Ik doel hier dat mocht je je iBook verliezen doordat iemand zich onrechtmatig eigenaar maakt.
Of als je een gracht in fiets. Want zo’n iBook neem je toch om on the road te kunnen werken?[/quote:99035a065c]

dat zijn inderdaad nachtmerrie scenario’s die ik liever niet mee maak!

Aansluitend op dit topic had ik nog een soortgelijke vraag;

Mijn iBook is misschien 1 dag per week “buiten de deur”, voor de rest van de week staat 'ie gewoon binnen, op mijn buro, tweede scherm, muisje erbij, bijna een desktop systeem dus eigenlijk. Ik zet 'm nooit uit, ook niet in de slaapstand ofzo. Op die manier kan ik mijn server ook makkelijk een automatische backup laten “trekken” van de iBook 's nachts.

Na een uurtje nietsdoen komt de “flurry” screensaver op, die vind ik nu eenmaal heel fraai, kan er bij wijze van spreken uren naar kijken. Als deze echter een kwartiertje heeft staan showen komt ineens de fan in aktie (die hoor ik anders -zelden-) en stopt er vervolgens niet eerder mee dan wanneer ik de screensaver stop. Blijkbaar is het aansturen van twee onafhankelijke “flurry” screensavers (tweede scherm is anders) toch dusdanig intensief voor mijn 800 Mhz G3-tje dat deze het er flink warm van krijgt.

Nu vraag ik mij dus af of -dat- nadelig is voor de levensduur van de processor. Eigenlijk hoor ik nooit dat van een laptop echt de CPU is overleden, het is altijd de accu, harddisk of beeldscherm. Heeft het invloed op de levensduur van de CPU als deze iedere nacht nodeloos aan een stuk door staat te rekenen?

[quote:27dad6afd5="iRuben"]Heeft het invloed op de levensduur van de CPU als deze iedere nacht nodeloos aan een stuk door staat te rekenen?[/quote:27dad6afd5] Nee; alleen op je stroomrekening; Als je dan toch 'zinloos' stroom aan het verbruiken bent kun je het beter aan [url=http://www.stanford.edu/group/pandegroup/folding/]het goede doel[/url] besteden....

[quote:99e6421d1b="iRuben"]Nu vraag ik mij dus af of -dat- nadelig is voor de levensduur van de processor. Eigenlijk hoor ik nooit dat van een laptop echt de CPU is overleden, het is altijd de accu, harddisk of beeldscherm. Heeft het invloed op de levensduur van de CPU als deze iedere nacht nodeloos aan een stuk door staat te rekenen?[/quote:99e6421d1b] Mijn iBook zette ik 's nachts altijd in de slaapstand. Het lijkt me dat als je hem echt altijd aan laat staan dit niet echt super is voor zowel CPU als beeldscherm. Bewijs is er niet voor denk ik, maar het lijkt me een logische redenatie dat een machine die altijd aan staat minder lang mee gaat dan een machine die af en toe mag slapen. Je kunt in de system preferences aangeven dat je iBook op een bepaalde tijd moet slapen en opstaan. Misschien dat dit iets is. Zo kun je én je server backuppen én krijgt je iBook ook nog een beetje nachtrust.

bij mij staat ie ook aan van 's morgens tot 's avonds (opstaan en gaan slapen): tijdens de nacht gaat ie net als ik slapen, maar heel af en toe als er iets vastloopt of als ie iets stroperiger wordt, doe ik een herstart, zodat heel de boel weer vers is. Dat gebeurt ongeveer één keer in de week. And still running!! :)

Mja..of het slecht is kan je uren over discusieren :) Maar of het goed is? neen..

Waar je wel aan moet denken is dat een laptop natuurlijk niet gemaakt is om 24/7 te draaien. Sluimeren zou dus echt de enige oplossing zijn wil je je machine altijd aan hebben staan.
Harddisks hebben namelijk een minder fijne eigenschap nog wel eens te crashen als ze lange tijd (weken/maanden/jaren) 24/7 draaien, uit worden gezet en dan na bijvoorbeeld een uurtje weer worden aangezet.
Heb het zelf al eens met een oude Novell server gehad… Beestje had een nieuwe tapedrive nodig, machine uitgezet (was op dat moment 122 dagen up sinds laatste reboot), tapedrive vervangen. Machine weer aangezet…en ja hoor, schijf overleden :?

[quote:9890783d8a="Tomaat"]

Waar je wel aan moet denken is dat een laptop natuurlijk niet gemaakt is om 24/7 te draaien. Sluimeren zou dus echt de enige oplossing zijn wil je je machine altijd aan hebben staan.
Harddisks hebben namelijk een minder fijne eigenschap nog wel eens te crashen als ze lange tijd (weken/maanden/jaren) 24/7 draaien, uit worden gezet en dan na bijvoorbeeld een uurtje weer worden aangezet.
[/quote:9890783d8a]

inderdaad. De electronica kan makkelijk 24/7 draaien, maar ik zou de 2.5" harddisk daar niet voor vertrouwen die daar inderdaad niet voor gemaakt is. Dat ding heeft nou ook weer niet een zo hoog MTBF. Verder heeft de verlichting van het scherm ook een gelimiteerd aantal branduren. Ik zou niet weten hoeveel uren dat dan is, maar ik ken genoeg laptops waarbij uiteindelijk de verlichting het niet meer deed, en er zit zeker een limiet aan het aantal uren (misschien is daarom het appeltje doorzichtig zodat je er met een zaklamp van achter kan door schijnen?)

Als je dus je laptop 24/7 aan hebt lijkt de kans me vrij groot dat je over 10(?) jaar problemen kan verwachten, zeker als de harddisk nooit uitgaat en het beeldscherm ook niet.

Tja, alle reakties zo lezende is het misschien toch wel verstandiger de laptop gewoon in slaapstand te zetten... gelukkig kan ik nu in Panther de iBook op een gewenst tijdstip vanzelf wakker laten worden zodat mijn nachtelijke backups niet in de mist hoeven te lopen...

Ik heb de ibook over het algemeen meestal dichtgeklapt, waneer ik hem nodig heb, en dat is vaak, klap ik hem gewoon open.... en kan gelijk aan de slag.... dat vind ik het mooie aan sluimerstand t.o.z van windows, die doen er lang over om wakker te worden....

Maarre als de ibook in slaapstand staat, is de processor nog actief?
Die is wel de belangerijkste onderdeel van de ibook…

Ik weet wel dat de laptops heel kwetsbaar zijn, laten vallen in de sloot moet ik niet aan denken…maar als die ontvreemd wordt, heb ik idd een probleem…

het is gewoon een kwestie van opletten dat die niet alleen is…

ik kan met een gerust de ibook gewoon laten slapen wanneer die niet nidig is, zoals ik ga slapen bijv.

bedankt voor de antwoorden…

christiaan