iBook op Plasma TV

Goeiemorgen allemaal. Ik heb een iBook 14" en die wil ik aansluiten op mijn plasma TV. Alleen ik weet dat me iBook geen TV out heeft. Echter zit er op de TV wel een computer beeldscherm aansluiting. Kan het aangesloten worden?

Alvast bedankt

MVG Daniel

[quote:25f6b7864f="DLevi"]Goeiemorgen allemaal. Ik heb een iBook 14" en die wil ik aansluiten op mijn plasma TV. Alleen ik weet dat me iBook geen TV out heeft. Echter zit er op de TV wel een computer beeldscherm aansluiting. Kan het aangesloten worden?

Alvast bedankt

MVG Daniel[/quote:25f6b7864f]

Dat kan via de video out poort. Ik weet nief of daar standaard een kabeltje voor meegeleverd wordt.

Zo kwam ik er laatst achter dat er een verloop kabeltje bij mijn PowerBook zit van s-video out naar zo’n geel kabeltje die je dan op een video uiteinde (video, geluid links en geluid rechts) van een scart kabel kunt aansluiten. Toen heb ik hem even aangesloten op de tv.

Waarschijnlijk heeft je plasma TV wel een VGA aansluiting. Dan kan je met een VGA-kabel en het verloopje dat je ooit met je iBook hebt meegeleverd gekregen, de iBook aansluiten. Dat zou de beste oplossing zijn!

Je kan ook in de winkel een AV-adapter kopen voor je iBook. Die sluit je dan aan en de ander kant heeft zo’n geel tulp-stekkertjes. Die gaat dan weer in de scart-ingang van je TV. Optie twee is van mindere kwaliteit.

Met beide opties moet je wel rekening houden met het geluid. Dat gaat noch door de VGA-kabel, noch door de AV-adapter. Daar moet je dus nog een losse kabel (mini-jack -> scart) voor kopen.

Succes

hartelijk bedankt ga het vanmiddag uitproberen !

ik heb een kabel bij mijn ibook gekregen voor een externe monitor weet iemand welke kabel ik tussen dat stuk en mijn TV moet zetten? En hoeveel dat kost ?

MVG Daniel

Waarschijnlijk vga naar scart, tenzij je nog andere aansluitingen hebt.

ja zoals hier boven vermeld heb ik gewoon een VGA aansluiting op me TV

MVG Daniel

gister geprobeerd mijn ibook aan te sluiten. juiste kabel gezocht gebeurt er niets. kijk in het boekje en de VGA aansluiting ondersteund alleen Windows. Het is een Samsung scherm. Iemand enig idee of het met een andere aansluiting wel werkt ?

MVG Daniel

Heb je dit al geprobeerd? Systeemvoorkeuren > Beeldschermen en daar op Detecteer beeldschermen drukken. Er komt dan, als het goed is, een extra tab bij voor het beeldscherm waaronder je de instellingen kunt aanpassen.

Hey !

er komt bij mij geen mapje
maar bij kleurprofielen komt wel Samsung Plasma te staan.
En me achtergrond veranderd ook.
Dus me iBook ziet het scherm wel maar andersom niet.

MVG Daniel

[quote:0d0ab6dfa6="DLevi"]Hey !

er komt bij mij geen mapje
[/quote:0d0ab6dfa6]

Hoe bedoel je, mapje?
Als het goed is komt er nadat je op Detecteer beeldschermen hebt gedrukt een extra tab in je beeldscherm systeemvoorkeuren. Dus wederom Systeemvoorkeuren > Beeldschermen. Daar kun je de instellingen van je beeldscherm dan wijzigen.

Toen ik mijn PowerBook aan de tv had kreeg ik eerst zwart/wit beeld. Dat lag aan het feit dat mijn instellingen op PAL stonden. Toen ik het op NTSC zette was het wel goed.

sorry mijn fout ik krijg geen extra tab erbij. enige wat ik krijg is bij me kleurprofielen 1 van samsung erbij. misschien is dat wel het verschil tussen de Powerbook en iBook.

MVG Daniel

Vreemd. Onze tv werkt dus prima, ik heb er diverse beamers aan gehad. Aan OSX ligt het niet. Het moet hem wel aan het beeldscherm liggen dan.

maar op een powerbook kan je op 2 beeldschermen verscshillend beeld hebben maar op een ibook niet. en me TV ondersteund dus geen mac blijkbaar. maar is er nog een andere manier om hem aan te sluiten ?

MVG Daniel

Ik heb op mijn PowerBook 2 opties. Een DVI aansluiting waarbij een verloopje naar VGA zit en een S-video out waar een kabeltje bij zit naar een geel video-tulp kabeltje. Die kan ik dan weer op een scart kabel aansluiten met aan het uiteinde een geel (video), wit en rood(audio) kabeltje. Wat voor poorten er precies op een iBook zitten weet ik niet precies.

op mijn mac zit deze aansluiting. iBook VGA, mini-VGA of RGB daar zet ik dan een verloopstukje in die verloopt naar een normale VGA beeldscherm kabel.

MVG Daniel

[quote:2d40344c5a]maar op een powerbook kan je op 2 beeldschermen verscshillend beeld hebben maar op een ibook niet. en me TV ondersteund dus geen mac blijkbaar. maar is er nog een andere manier om hem aan te sluiten ? [/quote:2d40344c5a]

Ik heb deze draad in 30 sec door gelezen, misschien zag de opmerkingen die ik nu ga maken over het hoofd:
Het aansluiten van je iBook moet op de een of andere manier mogelijk zijn.

Hij heeft twee mogelijkheden: VGA en Composiet.
Een VGA verloop kabeltje krijg je er meestal bij.
Een composiet verloop kabeltje moet je er meestal apart bij kopen (ongeveer 20 euro)

Als je je mac via de VGA aansluiting wilt aansluiten, dan moet het plasmascherm de resolutie wel ondersteunen.
Via VGA heb je in principe wel de beste beeldkwaliteit. Alleen de ondersteuning voor resoluties gaat van Plasma schermen soms niet verder dan 600x800 pixels. Ik heb hier nog een oer-plasma-prototype van philips en die komt niet verder dan 640x480 pixels.

Dus: probeer eerst een lagere resolutie te kiezen, en zie dan of je beeld krijgt. Misschien staat er zelfs wel wat over in de gebruiksaanwijzing :stuck_out_tongue:

Met “screenspanningdoctor” kun je de resolutie van het externe scherm apart instellen. Standaard ondersteunt het iBook alleen screen mirroring (zelfde beeld, zelfde resolutie). Dat is natuurlijk een foutje van de ontwerpers (mening), maar over dit onderwerp is in andere draden al veel gediscussieerd. Sommigen beweren dat je misschien je garantie verliest, (lijkt mij onzin (mening)) maar nogmaals, zie de andere discussies op dit forum. Als je de screenspanning hack installeert, dan wordt het iBook wat betreft de ondersteuning voor extra schermen, bijna even functioneel als een Powerbook. Ik gebruik het zelf naar tevredenheid.

Via de composiet uitgang van het iBook is de resolutie minder kritisch. Op deze manier kun je je iBook bijna altijd aansluiten, maar de beeldkwaliteit is dan wel minder. Succes! :slight_smile:

“me TV ondersteunt geen Mac blijkbaar” is een verkeerde opmerking. Je TV ondersteunt als het goed is helemaal geen computers (want daar zijn er wel heel erg veel verschillende van). Je TV ondersteunt signalen die aan een bepaalde standaard voldoen. (antenne-signalen, composiet, VGA, etc).

nou me ibook ziet volgens mij het scherm wel. dat denk ik in ieder geval omdat ik wel een extra kleurprofiel erbij krijg te zien. en in het icoontje beeldschermen bovenin de balk staan er 2. maar me tv ziet volgens mij mijn ibook niet.

MVG Daniel

resolutie?

De TV heeft een resolutie van (horizontaal x verticaal) 852x480.

MVG Daniel