iBook op Plasma TV

[quote:fa31c4e123] De TV heeft een resolutie van (horizontaal x verticaal) 852x480. [/quote:fa31c4e123]

Wat gebeurt er als je eerst je iBook op 640x480 pixels instelt. En dan het plasmascherm aansluit?

Dat zal ik vanavond eens proberen. Hopen dat dat werkt. Ik deed steeds pas instellen als ie al ingeplugt was.

MVG Daniel

heb het net geprobeerd. maar helaas het lukt niet. krijg wel een extra venster op me ibook van samsung. maar helaas ziet me TV me ibook nog steeds niet. iemand enig idee?

MVG Daniel

[quote:5c1b1385ce="DLevi"]heb het net geprobeerd. maar helaas het lukt niet. krijg wel een extra venster op me ibook van samsung. maar helaas ziet me TV me ibook nog steeds niet. iemand enig idee?

MVG Daniel[/quote:5c1b1385ce]
Ik snap een aantal dingen niet in dit draadje. Ten eerste wat je bedoelt met een extra venster van Samsung.
En tweede hoort je tv je iBook ook niet te ‘zien’, het is tenslotte maar een ‘dom’ apparaat wat gewoon het signaal hoort weer te geven wat 'ie binnenkrijgt. Nou kan het zijn dat 'ie zichzelf uitschakeld als 'ie een signaal binnen krijgt wat 'ie niet kan weergeven. Het is mogelijk, maar hoeft niet. Sowieso kan een iBook standaard alleen maar ‘mirror’ weergeven dus kan je verder ook niks instellen voor de TV. Dit kan wel met die Screenspannings Hack die al eerder genoemd is.
Geeft je TV iets weer of gaat 'ie gelijk weer uit? Het klinkt alsof de TV gewoon niks anders aankan dat zijn eigen resolutie / instellingen. Je kan proberen de Hack te installeren en dan even te spelen met de instellingen. Overigens vind ik het wel wat vreemd als 'ie niks kan weergeven aangezien ik al 's een aantal gewone CRT televisies eraan heb gehangen en die deden het gewoon…
Het zou ook te maken kunnen hebben met de verversingsfrequentie trouwens, een TV werkt standaard met 50 Hz / 60 Hz en een iBook zit op de 70Hz. Tenzij je Plasma tv op 100 Hz werkt kan die wel eens de oorzaak zijn. Hoe dan ook, even die Hack proberen.

Ok sorry voor de onduidelijkheid. Ik zal eerst de opstelling duidelijk maken. Ik heb op mijn ibook het verloop stukje aangesloten wat je er bij krijgt om een externe monitor aan te sluiten. Aan dat verloopstukje heb ik een VGA kabel aangesloten. De VGA kabel loopt van mijn ibook naar de TV waar ook een VGA aansluiting op zit. Als alles aangesloten begint het beeld van mijn ibook te knipperen omdat hij een nieuw beeldscherm detecteerd. Dan ga ik naar systeemvoorkeuren en daar selecteer ik beeldschermen. Dan staat er het beeldscherm van mijn ibook en nog een tab en daar staat Samsung PDP. Daarom denk ik dat mijn ibook mijn TV wel ziet. En mijn TV ziet mijn ibook niet omdat je een menu hebt met bronlijsten. Daar staan wel de DVD speler en video-recorder tussen. Heb voor de rest alle resoluties en Hz geprobeerd. Niets wilt baten. Hoop dat ik duidelijk ben geweest..

MVG Daniel

[quote:348767a4b2="DLevi"]Ok sorry voor de onduidelijkheid. Ik zal eerst de opstelling duidelijk maken. Ik heb op mijn ibook het verloop stukje aangesloten wat je er bij krijgt om een externe monitor aan te sluiten. Aan dat verloopstukje heb ik een VGA kabel aangesloten. De VGA kabel loopt van mijn ibook naar de TV waar ook een VGA aansluiting op zit. Als alles aangesloten begint het beeld van mijn ibook te knipperen omdat hij een nieuw beeldscherm detecteerd. Dan ga ik naar systeemvoorkeuren en daar selecteer ik beeldschermen. Dan staat er het beeldscherm van mijn ibook en nog een tab en daar staat Samsung PDP. Daarom denk ik dat mijn ibook mijn TV wel ziet. En mijn TV ziet mijn ibook niet omdat je een menu hebt met bronlijsten. Daar staan wel de DVD speler en video-recorder tussen. Heb voor de rest alle resoluties en Hz geprobeerd. Niets wilt baten. Hoop dat ik duidelijk ben geweest..

MVG Daniel[/quote:348767a4b2]
Ok, het is me nu duidelijk :slight_smile:
Toch wel vreemd dat het niet lijkt te werken. Staat er ook niks over in de handleiding van de televisie wellicht?

[quote:c64e45118f] Ok sorry voor de onduidelijkheid. Ik zal eerst de opstelling duidelijk maken. [/quote:c64e45118f]

Duidelijke uitleg helpt de forumlezers altijd. 8)

Met betrekking tot je VGA aansluit probleem: Het zou moeten werken. Maar het werkt niet. Je zou er misschien niet aan denken, maar misschien is er gewoon iets kapot. Doet je iBook het op een ander scherm wel?

Met betrekking tot de verversingsfrequentie. Ik weet niet wat het iBook bij 640x480 standaard uitstuurt. 70 Hz lijkt me hoog, Dat het 100 Hz zou moeten uitsturen lijkt me sterk. Het kan een 100 Hz TV zijn, maar dat heeft weinig te maken met de de frequenties waarop de VGA ingang kan werken. ik denk dat het een meer standaard frequentie als 56Hz, of 60 Hz is, maar nogmaals ik weet het niet zeker. Dan nog is het zo dat de monitor, in dit geval het plasmadisplay, op meerdere frequenties zou moeten kunnen synchroniseren.
Bij hele oude plasma schermen zijn de marges wat frequentie bereik wel kleiner als bij modernere.

Kun je je verder afvragen wat je hebt aan een monitor die (via de VGA ingang) in de vertikale richting 480 pixels ondersteunt. Dat is niet veel en in praktijk zullen veel dialoogschermen te groot zijn, en zullen knoppen buiten beeld vallen.

Waarschijnlijk is de aansluitmogelijkheid via de composiet uitgang van het iBook een meer bruikbare optie. De kwaliteit zal niet geweldig zijn, maar 800x600 of andere resoluties zullen waarschijnlijk wel werken.

Maar dan moet je dus het composiet verloop kabeltje proberen.

Zou je de tv niet op een bepaald kanaal moeten zetten? Misschien het video kanaal of zo? Zoals je zegt staat er in de bronlijst van de tv een DVD speler en video-recorder. Misschien kun je die selecteren? Eventueel proberen met de zoeker, waar je normaal tv zenders mee opzoekt, de iBook te zoeken. Misschien helpt dat?

[quote:ef5cc247f3="Kyokushinkai"]Zou je de tv niet op een bepaald kanaal moeten zetten? Misschien het video kanaal of zo? Zoals je zegt staat er in de bronlijst van de tv een DVD speler en video-recorder. Misschien kun je die selecteren? Eventueel proberen met de zoeker, waar je normaal tv zenders mee opzoekt, de iBook te zoeken. Misschien helpt dat?[/quote:ef5cc247f3] Da's waar ook... Ik moet 'm altijd op Front zetten (maar ik sluit 'm aan op die tulpstekkertjes...).

B.t.w.; ik moet telkens opnieuw inloggen als ik voor het eerst die dag op het forum komt, terwijl ik wel heb aangevinkt ‘altijd inloggen’… Ben ik de enige of hebben meer mensen dit?

goedemiddag

sorry ben een tijdje weggeweest.
heb het net weer geprobeert en spanningdocter erop gezet.
krijg nu wel beeld maar voor maar 2-3 sec.
daarna gaat het beeld weer op zwart.
iemand nog enig idee ?

iemand nog enig idee ?

In de systeemvoorkeuren onder beeldschermen de instellingen proberen te veranderen. Op de detecteer beeldschermen knop klikken, dan zou hij hem moeten vinden. Vervolgens kijken of de instellingen van het scherm op NTFC of PAL staat en daar eens mee uitproberen.

heb ik allemaal geprobeerd. krijg maar 3 sec beeld en dan de melding "signaalkabel controleren"

Jah, dan zou je zeggen dat je de kabel moet controleren, maar dat zul je ook al wel gedaan hebben. Of misschien is de kabel gaar?

is net nieuwe kabel. en als hij naar 3 sec verdwijnt en druk weer op de PC knop op de afstansbediening dan krijg ik wel weer het beeld voor 3 sec. dus het is niet zo dat er helemaal geen beld meer doorheen komt. volgens mij...

Ik ben bang dat ik je niet verder kan helpen. Het moet bijna wel aan het scherm liggen zou je zeggen. Verrekte jammer natuurlijk.

misschien ga ik het dan maar via scart proberen... helaas

Als je wel beeld hebt, maar na 3 seconden valt het weer weg, dan duidt het erop dat de TV de door je iBook uitgestuurde signaal frequenties niet als "veilig" beschouwd. Te hoge frequenties kunnen de electronica van een scherm namelijk beschadigen. De electronica van de TV reageert door het scherm op zwart te zetten. Nu is het zo dat je iBook redelijk standaard frequenties uitstuurt, in ieder geval niet te hoog voor moderne beeldschermen.

Nogmaals, in dit geval zou het gewoon moeten werken. Het werkt niet. Dus er is iets mis.

Mijn idee:

• Je beeldscherm voldoet niet aan de gangbare standaarden, en bevat dus ontwerpfouten.
  • Er is iets defect. Om uit te sluiten dat het aan je iBook ligt zul je je iBook eens op een VGA scherm moeten aansluiten.

Via de Scart, s-video of composiet aansluiting zal de beeldkwaliteit een stuk minder zijn. Ook dit ‘moet’ werken. Maar als er iets stuk is, of niet goed ontworpen, dan werkt het natuurlijk niet.

ik heb hem alle frequenties gezet. van 50 tot iets van 80. niets pakt hij dus vind het vreemd