Ibook + OS X + Nokia 6210

Hallo,

Ik wil met mijn laptop soms mail checken als ik niet in de buurt ben van een kabel modem of analoge telefoonlijn. Ik vroeg mij af of ik dit via mijn gsm zou kunnen doen daar deze een ingebouwd modem heeft. Weet iemand of het mogelijk is om de modem in de nokia 6210 gsm te gebruiken via iR (infrarood) of via een usb kabel op de mac?

Ik weet niet genoeg van Apple hardware om je te kunnen helpen, ik heb bijvoorbeeld zelf al geen IR aansluiting op mijn iBook.

Maar wat ik je wel alvast even wil laten weten; als je hier serieus mee aan de gang wilt gaan moet je sowieso een data-nummer aanvragen bij je provider. Data verkeer gaat namelijk niet via je normale 06-nummer, maar daar krijg je (op dezelfde SIM) een extra nummer voor.

Ik heb dit al eens aan de hand gehad met Ben, deze deed het gratis na even een telefoontje aan de helpdesk. Bij Vodafone heb ik het bij het aanvragen van de telefoon al aangegeven en daar was het verder ook gratis.

mij is het nooit gelukt om met nokia 6210 zonder snoertjes iets de doen. ik heb daarvoor een van digicom een kabel met daaraan een mini doosje met daarin een modem. daarmee koppel je de nokia aan je ibook. dat werkt prima om emails mee op te halen. tegenwoordig met nokia 6310 via bluetooth, nog veel makkelijker.

Ik heb het wel eens gedaan via IR. Een pismo en een siemens s25 herkenden elkaar meteen. Hetwas alleen erg langzaam. Eerder zei iemand dat je een datalijn nodig hebt. Dat heb ik ook gehoord, maar ik heb het niet gedaan en het werkte prima. Bij Ben geen probleem iig. Het idee is dat je connect via IR. Verder is alles in principe hetzelde als bij PPP.

weet wel dat het onder windows wel werkt. daarvoor moet je software downloaden bij nokia. is wel heel traag. als het onder windows kan dan zou je zeggen dat het met OS ook moet kunnen, alhoewel het mij niet is gelukt, maar heb er ook niet heel erg mijn best voor gedaan.

Ik heb het regelmatig gedaan met een WallStreet en een Nokia 8310 gaat prima, juiste instellingen in TCP, control panel IR en infrarood op de Nokia aan als het goed is ziet de iBook hem dan en kan je verbinding maken, modempje is volgens mij 9600baud dus niet zo snel, hopen dat er geen grote attachments aanhangen, maar dat kan je van te voren in je prefs aangeven dat je die niet wil ophalen.

Ik heb het vanuit Oostenrijk en Italië gedaan met 0031 naar m`n provider, ook dat ging uitstekend dus succes…

hoi,

ik gebruik al een jaar lang een nokia 6210 samen met een powerbook G3 en onder MacOS 10.2 (Jaguar) herkennen ze elkaar meteen.
Op je 6210 ga je naar menu 9 en kiest voor infrarood,
Op je powerbook maak je in netwerk voorkeuren een nieuwe locatie aan (bijv. “Nokia”) en stelt de configuratie in op de infrarood modem en via TCP/IP maak je gebruik van dezelfde PPP instelingen als een analoge telefoonlijn verbinding.
De verbinding is niet snel maar genoeg om mailtjes te ontvangen en te versturen zonder attachments. De ibooks hebben echter allen geen infrarood poort meer. Dus daar moet je een USB modempje voor kopen en die kunnen prijzig zijn.
zulu

Waar ik nog niet aan gedacht heb is een andere mogelijk heid. Bluetooth is namelijk optioneel op de nokia 6210, het is wel vrij prijzig, maar als het hier mee werkt zou het ook een prima oplossing kunnen zijn. Heeft iemand ervaring met bluetooth op een 6210 in combinatie met os x?