iBook: rare strepen in het scherm

Hallo,

Vandaag eens geprobeerd om een linux te installeren op mijn iBook, om eindelijk aan mijn eindwerk te beginnen, maar van een kale reis teruggekomen. Heb er daarna maar terug Mac OS X opgezet tot dat ik het in mijn knikker kreeg dat er nog een DVD van Fedora Core 4 gebrand was. Die maar genomen en geprobeerd om dit te installeren … maar de iBook gaf de bekende opstarttoon maar daarna niets op het scherm, gewoon zwart …

DVD er uit gekregen en nog bleef het scherm zwart en kwam de bekende toon tijdens het opstarten ook niet uit de luidsprekers. Dan maar even de iBook aan de kant gezet om hem wat te laten rusten en ja hoor … hij doet het weer. Maar … ik heb nu rare dunne strepen, precies dode pixels, die van boven naar beneden lopen. Heb hem nog maar eens laten heropstarten maar ze blijven zichtbaar.

Kunnen die strepen er gekomen zijn door het te veel proberen te installeren van Linux en Mac OS X, is pas na de installatie van Tiger opgetreden. Of is de iBook wat te warm aan het worden waardoor er storing ontstaat en kan een nachtje afkoelen een oplossing bieden ???

Groeten,

Christof

Eerst laten afkoelen; dat altijd. Helemaal de stroom eraf, dus ook de batterij eruit. Gewoon minimaal 24 uur laten staan, dan weet je zeker dat het goed is afgekoeld. Komt het daarna nog steeds voor, hoop ik voor je dat je nog garantie hebt... :wink:

Heb je een G3 of een G4 iBook?

Bij de G3 zou ik zeggen dat je een probleem hebt met het logicboard. Als je er data op hebt staan zou ik wel snel een backup maken.

Data staat er niet echt op .. hij is pas geinstalleerd.

Maar het is toch al een tijdje dat die iBook (G3) dit doet, en vooral als hij heel lang heeft opgestaan. Als ik hem afzet en kort daarna terug aanzet dan doet hij niets, gewoon niet opstarten. Pas als hij een aantal minuten heeft afgestaan dan lukt het wel.
Die spreken zijn er pas van gisteren opgekomen maar na een tijdje zijn ze vanzelf verdwenen … raar maar waar.

Groeten,

Christof

Ik heb dit probleem drie keer gehad, alleen was dan mijn Logicboard kapot. Elke keer wordt het keurig onder uitgebreide garantie gerepareerd, maar leuk is anders.

Logic Board. Duidelijk geval lijkt me.

Zie http://www.apple.com/support/ibook/faq/

[quote:cd5a3ca30b="SleeveZipper"]Logic Board. Duidelijk geval lijkt me.

Zie http://www.apple.com/support/ibook/faq/[/quote:cd5a3ca30b]

Toch wel typisch dat dat is gekomen nadat 'ie Linux heeft uitgeprobeerd, toch? :?

Net eens gekeken op die FAQ en het serienummer valt binnen de twee serienummers dat ze op die site geven.

Dus dat kan een logicboard probleem zijn. Maar die iBook is aangekocht in 2001 (denk ik, factuur nog eens controleren), garantie dus verlopen … wordt dat probleem dan nog gratis herstelt of mag ik opdraaien voor de kosten (niet echt duidelijk in die FAQ).

Groeten,

Christof