Ibook reparatie 570 euro!!

Moet dit even kwijt. Mijn ibook uit dec. 2002 vertoont kuren met het scherm. Hij valt af en toe uit. Heeft niet te maken met het logic board probleem, daar is ie al een keer voor weg geweest. Naar de reparateur gebracht. Die vraagt 570 euro exl btw voor een reparatie, want er moet een nieuw scherm op. Terwijl het scherm gewoon goed is, maar er vermoedelijk een rot verbindingskabeltje tussen zit. Voor 570 euro heb ik een snellere tweede hands. Apple gebeld, "ja die laptop is bijna afgeschreven, daar kunnen we niets aan doen".

Waar zijn de tijden gebleven dat je een Apple kon aanschaffen en pas vernieuwen op het moment dat je echt een snellere nodig had. Nu het uiterlijk van de computer belangrijker geworden is, gaat dat ten koste van de kwaliteit. Dat blijkt wel weer uit de terugroep actie van de imac’s G5 die nu gaande is.

ps als iemand nog een adresje weet die voor een normaal bedrag reparatie uitvoert?

Meevaller! Het drie centimerter lange scheurtje in de deksel van mijn Pismo heet bij Apple 'Damage 2'. Daarvoor willden ze me standaard 750 Euro voor in rekening brengen...

Helaas kan jij moeilijk om je reparatie heen, terwijl mijn PB G3 ook met scheurtje er niet minder om draait.

Succes met het vinden van een goede oplossing. (Wellicht sloopmodelletje op 2ehandsmac.nl?)

Als ik jou zo hoor over een verbindingskabeltje tussen het logic board/videokaart en het scherm dan is het naar mijn weten juist WEL het "logic board probleem" waar je garantie voor krijgt. Wat zegt Applecare er over? Als die aangeven dat het binnen het programma valt ben je klaar en kun je laten repareren.

570 euro… zijn ze helemaal gek.

kun je beter even sparen en een nieuwe kopen voor dat geld

Hey Brinkey,

Ik heb al een paar keer iBookjes voorbij zien komen met dit probleem. Vaak is het probleem heel simpel en zou in principe verholpen kunnen worden met een nieuwe kabel naar het scherm toe. Het probleem zit hem alleen in de kabel. Deze is niet eenvoudig van het scherm te demonteren waardoor door Apple voorgeschreven wordt dat bij dit probleem het scherm volledig vervangen moet worden. Alle reparatie bedrijven die Apple Certified zijn zullen enkel dus deze optie bieden voor dit probleem. Ik ben bang dat je geen ander bedrijf zult vinden die het voor minder doet. De reparatie prijs is gebaseerd op de kosten van het onderdeel ± 500 euro en de arbeidsuren die gemaakt worden ± 100 vaak gebaseerd op 80 euro per uur.
De goedkoopste oplossing voor dit probleem dat ik kan bedenken is een defecte iBook op de kop tikken waavan het scherm in ieder geval in orde is en enkel voor de arbeidskosten betalen van het overzetten. Reken hierbij wel op ± 150 euro (het meeste werk zit in het openleggen van de iBook, en dat gebeurt dan dus twee keer).
Verder kan ik je voor toekomstige aankopen enkel adviseren om een Apple Care te nemen, heeft mijzelf al ±800 euro aan reparatie bespaard. Het is erg spijtig dat niet alle Apple laptops meer de betrouwbaarheid hebben die ze vroeger hadden.

Ik wens je verder succes met je iBook, groeten Ronnie

[quote:a2a34023ed="SleeveZipper"]Als ik jou zo hoor over een verbindingskabeltje tussen het logic board/videokaart en het scherm dan is het naar mijn weten juist WEL het "logic board probleem" waar je garantie voor krijgt. [/quote:a2a34023ed]

Dit is helaas niet het geval

Jammer maar een feit. Reparaties buiten garantie zijn onbetaalbaar. Wat stuk is vliegt de vuilbak in. Zelfs in garantie mocht ik +100 euro betalen. Zogezegde administratiekosten ...

*Slik* heb net even de mijne ook binnen gebracht omdat de backlight van het scherm niet meer werkt, hoop dat dit mij niet zoveel gaat kosten...

Dank voor de steun. Applecare nemen is de grootste geldklopperij die er bestaat. Als Apple vertrouwen in haar producten had gaven ze gewoon twee of drie jaar garantie. Dat is iets wat de simpelste Taiwanese electronicaboer vandaag de dag al doet.

Ik ga wel op zoek naar een kabeltje, zag al wat op internet. En desnoods gebruik ik hem maar als desktop.

ps die geldkloppers van Card (laten we maar gewoon namen noemen) vragen ook nog eens 60 euro onderzoekskosten, voor iets wat ze waarschijnlijk binnen 10 sec. konden zien.

Kijk even hiernaar... misschien dat het een paar honderd euro gaat schelen...

http://www.apple.com/support/ibook/faq/

Weer een voorbeeld hoe Apple zijn klanten totaal verneukt. Apple is (op het gebied van hardware) Trabant dat zich de allure van BMW denkt aan te meten. Zich steunend op zijn trouwste klanten (die - laten we eerlijk zijn - een "klein beetje" geïndoctrineerd zijn) en zijn recente imago van hipheid denkt Apple zich alles te permiteren. Als Apple zijn hardware beleid niet dringend omgooid zie ik met de recente x86 overstap nog problemen voor apple. Zal iemand die zo een rekening voorgeschoteld krijgt nog overtuigd zijn een Apple te kopen, of eerder geneigd zijn goedkope (maar beter betrouwbare) wintel hardware te kopen om er dan (via een omweg) OSX op te installeren?

[quote:ec8931d3f3="MFoucault"]Weer een voorbeeld hoe Apple zijn klanten totaal verneukt. Apple is (op het gebied van hardware) Trabant dat zich de allure van BMW denkt aan te meten. Zich steunend op zijn trouwste klanten (die - laten we eerlijk zijn - een "klein beetje" geïndoctrineerd zijn) en zijn recente imago van hipheid denkt Apple zich alles te permiteren. Als Apple zijn hardware beleid niet dringend omgooid zie ik met de recente x86 overstap nog problemen voor apple. Zal iemand die zo een rekening voorgeschoteld krijgt nog overtuigd zijn een Apple te kopen, of eerder geneigd zijn goedkope (maar beter betrouwbare) wintel hardware te kopen om er dan (via een omweg) OSX op te installeren?[/quote:ec8931d3f3] Wel ik geloof niet dat Apple slechtere service levert dan bijvoorbeeld Dell. Als je PC hardware kapot is, zeker na de garantieperiode, dan mag je ook astronomische reparatieprijzen verwachten. Apple doet tenminste nog de moeite om bij problemen de garantieperiode te verlengen. Heb jij dat al gezien bij Dell?

Vermoedelijk is zijn moederboard kapot. en inderdaad dat kost zo veel... Daarbij zitten de kosten van openmaken e.d.

maar ik zou eerst even kijken naar deze pagina: http://www.apple.com/support/ibook/faq/

Want volgens mij zij er reperateurs wel op de hoogte van deze problemen, maar innen zo mooi het geld van een niets vermoedende klant…

[quote:95c99ee8c8="larridon"] Wel ik geloof niet dat Apple slechtere service levert dan bijvoorbeeld Dell. Als je PC hardware kapot is, zeker na de garantieperiode, dan mag je ook astronomische reparatieprijzen verwachten. Apple doet tenminste nog de moeite om bij problemen de garantieperiode te verlengen. Heb jij dat al gezien bij Dell?[/quote:95c99ee8c8]

Als (nog nooit is een vitaal onderdeel stuk gegaan itt de verhalen bij Apple) mijn PC-hardware stuk is vervang ik dat gewoon zelf. Moederbord kost dan maximum €150, niet de astronomische bedragen die ik altijd hoor bij Apple reparaties! Voor €570 koop je bij DELL al 2 nieuwe desktop PC’s!

Andre, zoals ik in mijn eerste bericht aangaf. Deze beurt heeft ie al gehad, het gaat nu om een kapot draadje van 570 eurie.

@ Larridon, Apple doet de moeite garantie te verlengen. Ze kloppen geld uit de zak van mensen die inderdaad eerder geneigd zullen zijn om Applecare te nemen als ze dit soort berichten lezen.
Daarnaast biedt Dell ook de mogelijkheid om drie jaar garantie te nemen.
Het “gerenomeerde” merk Medion bekend van de Aldi geeft zowiezo al twee jaar garantie op hun systemen.
Nee, Apple mooi besturingssysteem, maar de hardware is inderdaad van buiten BMW van binnen Trabant.

[quote:8dab8bdf59="MFoucault"][quote:8dab8bdf59="larridon"] Wel ik geloof niet dat Apple slechtere service levert dan bijvoorbeeld Dell. Als je PC hardware kapot is, zeker na de garantieperiode, dan mag je ook astronomische reparatieprijzen verwachten. Apple doet tenminste nog de moeite om bij problemen de garantieperiode te verlengen. Heb jij dat al gezien bij Dell?[/quote:8dab8bdf59] Als (nog nooit is een vitaal onderdeel stuk gegaan itt de verhalen bij Apple) mijn PC-hardware stuk is vervang ik dat gewoon zelf. Moederbord kost dan maximum €150, niet de astronomische bedragen die ik altijd hoor bij Apple reparaties! Voor €570 koop je bij DELL al 2 nieuwe desktop PC's![/quote:8dab8bdf59] Je bent appels en peren door elkaar aan het halen. We spreken hier over een laptop en geen desktop! Reparaties aan kleine toestellen zijn altijd veel duurder. Idem met een Dell laptop.

Trouwens als je aan Apple gebruikers vraagt waarom wij een Mac gebruiken dan hoor je meestal volgende twee redenen: prachtig design + schitterend besturingssysteem. Vooral het laatste is de doorslaggevende factor!

Kunnen we nu on topic blijven en niet meer vergelijken met PC’s? :slight_smile:

@ Larridon: Inderdaad, OSX is een prachtig besturingssysteem MAAR: - binnen 1 jaar zal iedere x86 computer het zonder problemen kunnen draaien (Apple zal proberen dit tegen te houden, maar zal ze niet lukken) - linux komt ook steeds dichter in de buurt van een duidelijk alternatief voor windows en osx (werk momenteel met suse 9.3 met gnome)

Zal apple dit wel kunnen overleven, alleen terend op zijn hipheid?

Ten tweede: het vergelijken met PC’s mag toch stilaan op gang komen, op hardware vlak is er binnenkort geen verschil meer tussen apple en wintel.

[quote:a870a8ebff="Ronnie Oktober"]Ik heb al een paar keer iBookjes voorbij zien komen met dit probleem. Vaak is het probleem heel simpel en zou in principe verholpen kunnen worden met een nieuwe kabel naar het scherm toe. Het probleem zit hem alleen in de kabel. Deze is niet eenvoudig van het scherm te demonteren waardoor door Apple voorgeschreven wordt dat bij dit probleem het scherm volledig vervangen moet worden. Alle reparatie bedrijven die Apple Certified zijn zullen enkel dus deze optie bieden voor dit probleem. Ik ben bang dat je geen ander bedrijf zult vinden die het voor minder doet. De reparatie prijs is gebaseerd op de kosten van het onderdeel ± 500 euro en de arbeidsuren die gemaakt worden ± 100 vaak gebaseerd op 80 euro per uur.[/quote:a870a8ebff]

Dit is niet waar. Als het alleen het kabeltje van de backlight is, kan dat prima apart vervangen worden… Is een kabeltje van een paar euro, maar inderdaad, een uurtje of twee schroefwerk. Anderhalf als ze er zin in hebben :smiley:

Met een 250 euro moet je een heel eind kunnen komen…

En nee, dit valt niet onder het logic board repair extension program, dat vergoed alleen als je helemaal geen beeld meer hebt, ook niet op een extern scherm. In dat geval moet het moederbord vervangen worden, en geen kabeltje.

Arnoud

[/b]

[quote:f35f821448="MFoucault"]@ Larridon: Inderdaad, OSX is een prachtig besturingssysteem MAAR: - binnen 1 jaar zal iedere x86 computer het zonder problemen kunnen draaien (Apple zal proberen dit tegen te houden, maar zal ze niet lukken) - linux komt ook steeds dichter in de buurt van een duidelijk alternatief voor windows en osx (werk momenteel met suse 9.3 met gnome)

Zal apple dit wel kunnen overleven, alleen terend op zijn hipheid?

Ten tweede: het vergelijken met PC’s mag toch stilaan op gang komen, op hardware vlak is er binnenkort geen verschil meer tussen apple en wintel.[/quote:f35f821448]
Sorry voor het offtopic gaan, maar toch even op in gaan hier.

Je eerste punt klopt al niet, en je mag me over 1 jaar (zoals jij dat mooi zegt) hierop quoten. Iedereen die een DELL koopt krijgt er windows/linux bij en GEEN Mac OS X. Dus mensen zullen nog steeds Windows blijven gebruiken. Niemand gaat zomaar z’n delletje helemaal naar de tering hacken omdat ie zo graag een besturingssysteem op wil draaien omdat “het er volgens de buurman mooier uitziet”. De mensen die wel mac os x op hun DELL willen draaien zullen maar een handjevol gebruikers zijn. Apple zal continu blijven werken aan het onmogelijk maken hiervan.

Stel je hebt toch gelijk, en over 2 jaar zit iedereen met een DELL Mac OS X te gebruiken. Denk je dan echt dat de mensen die al 1-20 jaar achter een Apple zit, opeens over zullen schakelen naar die gehackte DELL met mac os x? Ze hebben al 1-20 jaar “veel-te-veel” betaald voor een computer, maar wel voor een aantal zeer belangrijke redenen: een computer die er mooi uitziet EN perfect werkt. En daar zal een DELL nooit aan voldoen.

ontopic: Niet lullig bedoeld, maar een laptop uit 2002 is “afgeschreven”. Geen enkele winkelier geeft je dan nog garantie (zeker niet na 3 jaar) dus waarom dan meteen alles afreageren op Apple? Hun willen ook gewoon winst blijven maken, en gaan je dan niet opeens een halve nieuwe iBook geven, waarom zou je dat verwachten?. Het wordt gewoon tijd voor een nieuwe denk ik :slight_smile:

@realx:

Waarom vernauwen apple-fanaten de wintel wereld altijd tot dell? Ikzelf vind dell een vrij zielloos bedrijf dat echter wel doet wat het moet doen: goedkoop computers aan de man brengen die doen wat ze beloven. Wat apple inderdaad als jaren doet is zijn klanten veel te veel laten betalen voor minderwaardige hardware, een besturingssysteem waarvan ze de basis ergens anders hebben gestolen, en een mooi uiterlijk.

Wanneer ik zelf een computer samenstel zal ik binnen afzienbare tijd de 3 grote besturingssytemen kunnen draaien. Waarom zou men dan nog een apple kopen, die als ie stuk gaat me €500 kost?

En een computer van 3 jaar afgeschreven? In wat voor elitaire utopische wereld leef jij? Ik typ hier op een acer laptop van 3 jaar oud, waarop ik 2 jaar garantie had en nog nooit is stukgegaan. Hier heb ik linux op geïnstalleerd en is dan ook nog eens sneller dan jouw ibook G4.