[iBook] scherm bijna zwart (zo donker!)

tja heb hier een iBookje dat het met een extern scherm prima doet maar met alleen het eigen scherm een bijna zwart beeld geeft: hééél vaag zie je de desktop nog.. iemand enig idee wat dit kan zijn? want om nou elke keer die monitor mee te slepen :wink: (helderheid heb ik al geprobeerd)[/b]

klinkt als een kapotte backlight-lamp. Die kun je in principe wel (laten) vervangen...

ok tnx. dat zou best weleens kunnen. Maar hoeft niet het hele scherm vervangen te worden dan? Weet je wat de (financiele) schade van zoiets ongeveer gaat zijn?

Kijk hier is na zou ik zeggen:

http://www.apple.com/nl/support/ibook/faq/

Gewoon die iBook laten repareren. zou ik zeggen.
Free of charge geen gezeik.

Ik weet niet hoe duur het zal uitvallen. Als je nog garantie hebt, zoals hierboven wordt gesuggereerd is het natuurlijk gratis.

In principe hoeft niet het hele scherm vervangen te worden, maar de vraag is of degene die je ibook zal repareren aan een backlight lamp kan komen. Als je zelf wat handig bent kun je je geluk proberen op ebay.com. Daar wordt dit soort dingen nog wel eens aangeboden.

Succes ermee

Dat is altijd de vraag hier in Nederland, je kan het zelf wel vervangen maar waar haal ik onderdelen vandaan. In principe hoef je alleen de Backlight te vervangen. Even googlen en je vind wel een site waar dat opstaat. Nu is natuurlijk de vraag waar je die backlight vandaan haalt. Apple en de dealers zullen je niet helpen. Hoop dat je garantie hebt anders is het een dure grap.

PS Apple vervangt gelijk het hele scherm dus 400 tot 600 euro als je geen garantie hebt.
Of zoek een tweedehands iBook met goed scherm en zet deze over.

zit helaas geen garantie meer op. ik hoor echt vaak nare ervaringen met iBooks en ben daardoor zeker zelf niet van plan er 1 aan te schaffen. alleen maar gezeik hoor ik er over. beetje jammer

Dit is hoogstwaarschijnlijk niet de backlightlamp maar de reed/switch kabel die de stroomvoorziening van deze lamp regelt. Doordat het aluminium scharnier aan de binnenkant scherpe randjes heeft, kunnen na verloop van tijd je licht, microfoon, airport of monitor kabels beschadigen. Bij jouw zal het onderdeel met bestelnummer 922-5017 (pcba reed switch) mogelijk de boosdoener zijn. Als je deze kabel vervangt moet je niet vergeten om met een zoetvijltje de bramen ruim uit het scharnier te halen, anders ben je in no time weer de pisang. De ibook g4 heeft nu een plastic scharnier, die snijdt in ieder geval geen kabels kapot.

[quote:9adc1314ef="buurman"]Dit is hoogstwaarschijnlijk niet de backlightlamp maar de reed/switch kabel die de stroomvoorziening van deze lamp regelt. [/quote:9adc1314ef]

Klinkt idd zeer aannemelijk. Stuk goedkoper lijkt me dan een nwe backlight.
Evt kun je nog een beetje gaan zoeken/ posten op www.macfixit.com.

Als je even zoekt kun je een reed switch krijgen onder de €20,-. Een nieuw backlight kost je, als je weet wat je doet, minder als €2,-. Zonder service-manual en twee rechterhanden moet je overigens niet aan deze reparatie beginnen. (lees voorgaande zin nogmaals aandachtig door! ) Belangrijk: Katten dienen tijdens de reparatie buiten te wachten. Dit vanwege harigheid, statisch-heid en de lust om achter schroefjes aan te jagen. :wink:

Het probleem doet zich niet toevallig alleen voor als je de stekker uit het stopcontact trekt voordat je de plug uit de iBook hebt getrokken? Als ik dat doe springt mijn Bookie onherroepelijk op zwart (nou ja, bijna zwart dan...)

Edmac, misschien moet je de pmu van de ibook eens resetten. [url=http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=14449/]link naar uitleg pmu reset[/url]

[quote:c31390f712="Jordan_D"]Kijk hier is na zou ik zeggen:

http://www.apple.com/nl/support/ibook/faq/

Gewoon die iBook laten repareren. zou ik zeggen.
Free of charge geen gezeik.[/quote:c31390f712]

:smiley: wow heb gebeld en het serienr. komt idd voor in de reeks op bovenstaande link.
Hij wordt opgehaald, gerepareerd en teruggebracht voor nop!
duizendmaal dank!