iBook SE

Hoi, Ik heb een paar vraagjes. 1. Wat is overclocken? 2. Kan dat op de iBook SE (je weet wel die orginele iBook) ? 3. Zo ja, kan ik het dan zelf ?

Ik heb ook een vraagje. 1. Wat is nucleaire atoomenergie? 2. Kan dat in mijn magnetron 3. Zo ja, kan ik dat zelf doen?

Je vraagt of je iets kunt doen, maar je weet niet eens wat het is??? Beetje vreemd, maar wel lekker.

Overclocken, b.t.w., is het op een hogere snelheid installen van een processor die daar niet voor geoptimaliseerd is. Je gaaat bijvoorbeeld je 300 Mhz processor op 325 Mhz laten draaien.

Maar kan het systeem daar tegen of gaat het wel. Ja ik heb er wel van gehoord maar ik heb geen flauw idee hoe ik dat moet doen snap je. Dus zou ik de 466 MHz iBook SE dan overclocken naar 500 MHz of hoger ?

Buiten of het kan en hoe (want dat weet ik niet), zul je er niets van merken. :wink:

[quote:c584f332e0="wjgmspeedy"]Buiten of het kan en hoe (want dat weet ik niet), zul je er niets van merken. :wink:[/quote:c584f332e0]

Dus het komt erop neer dat het geen nut heeft of wel ?

Ik weet niet of het hier om dezelfde iBook gaat als jij hebt, maar lees vooral de kop van het artikel LOL http://www.esat.kuleuven.ac.be/~athomas/ibook/

Nee ik bedoel de iBook 466 MHz. G3

Waarschijnlijk zal je dan (net als bij de eMac bijv.) moeten gaan solderen en verwijderen van jumpertjes die niet groter zijn dan de nagel van je kleine teen! Niet doen dus, want het is de moeite totaal niet waard.

Processoren worden getest door temperatuur te meten bij een bepaalde snelheid. Een serie van 300, 350, en 400 Mhz processoren komen vaak uit de zelfde productie fase, maar de een produceert meer hitte dan de ander. Degene die relatief meer hitte produceren worden op een lagere kloksnelheid gezet. Waarmee ze dus minder snel maar ook minder heet worden.

Overclocken is dus de snelste kloksnelheid instellen voor de een processor die daarmee TE veel hitte produceert! Elke tweaker (iemand die zijn systeem ten koste van alles optimaliseert) zal dus tevens voor extra koeling zorgen. Dit is in een desktop redelijk eenvoudig door extra ventilatoren te plaatsen, maar in een laptop is dat niet mogelijk. Overclocken is met een laptop daarom zeer onverstandig lijkt mij!

Oke. Dan weet ik dat ook weer.

Ik kan me herinneren ergens op het net ooit eens een overclock gezien te hebben, van een clamshell, zo heet dat ding(mocht je het niet weten). Met een beetje googlen kom je er wel achter. De snelheidswinst was niet enorm. En de jumper ter grote van een teennagel(die je moet solderen) kun je gerust een speldeknop noemen(en dan bedoel ik niet zo een gekleurde).

[color=red:419eb399fa][b:419eb399fa]Ik verplaats dit gelijk naar hardware. tOrz[/b:419eb399fa][/color:419eb399fa]

Als je wilt freaken met je hardware, kan www.tweakers.net (GoT) een geschikt forum zijn. De natuurkundige principes tussen een Mac of een PC opvoeren zijn hetzelfde, met dat verschil dat mac-onderdelen niet op elke straathoek te vinden zijn. Daarbij kan tweaken een kostbare hobby worden, als je met enige regelmaat een processor doorfikt. Macjes zijn heel doordacht ontworpen, en als je het evenwicht ergens versoort, dan wordt er geheid iets te heet. Beter dan overclocken is (indien verkrijgbaar) een processor upgrade van Giga Design, Sonnet of PowerLogix. maar even het gehweugen tot het maximale bijprikken zal ook al een boost geven.

een laptop overclocken is altijd een slecht idee.

Bovendien hoort het niet om een Clamshell te misbruiken! Als je hem molt, kom ik met de iBook clan naar je toe!