iBook staat vast

Ik heb sinds een paar weken een nieuwe iBook G4 14", maar nu, tijdens het random afspelen in iTunes, staat-ie vast en reageert nergens meer op. Forced quitten lukt niet. De normale aan/uit knop enige seconden ingedrukt, nada. Adapter aangesloten, maar wordt niet bijgeladen (batterij staat overigens nog op 55% dus kan niet leeg zijn). What else can I do? Is de batterij er een tijdje uit halen de enige optie?

In zo'n geval wel. De stroom volledig eraf halen, dus adapter los en batterij eruit. Valt 'ie vanzelf stil.

Had ik inderdaad al gedaan, ik vroeg me af of er andere opties waren. thnx

Nee, tenzij je veel tijd hebt en wilt wachten tot de batterij leeg is. :wink:

Heb je de batterij gekalibreerd? En loopt ie vast tijdens het afspelen van CD's of files van de harde schijf?

De truuk om de aan/uit knop ingedrukt te houden, [b:93672560b1]moet[/b:93672560b1] wel werken, want doet het zelfs bij een kernel-panic. Houd 'm wel minimaal 5 seconden ingedrukt, lijkt me sterk dat ie dan niet doet wat ie moet doen!

mja..stroom d'r af..accu d'r uit..dan gaat ie wel dood ja :P maar lijkt me niet echt de oplossing van het probeem..wel?

probleem treed dus alleen op in iTunes? ook toevallig bij een bepaald liedje/album? controleer je muziek eens…misschien staat er ergens een beschadigd bestand tussen…of een bestand dat daar niet thuis hoort.
Ik had zelf een vorige versie van iTunes…dat ie nogal eens hikte op .jpeg bestanden die tussen de .mp3 bestanden staan (cover art e.d.)…check dat ook even…

en tja…doe eens gek en draai bestand persimmisie’s eens een keertje…je weet maar nooit :wink:

[quote:e15a7e217b="mactukkie"] Forced quitten lukt niet. De normale aan/uit knop enige seconden ingedrukt, nada.[/quote:e15a7e217b] hoe force quit je? doe je control muisklik op icoon in de dock of via het appeltje menu force quit of via een toets combinatie? als bij mij alles vast zit druk ik command alt delete shift en de uit/aanknop in en dan gaat hij uit en start hij soms ook weer opnieuw op. ik had een tijdje geleden dat ik vaak vastlopers had als programmas lang openstonden. nu hoef ik het paardemiddel nit meer te gebruiken in 10.2.8 in 4 en 6 had ik wel last van. je bibliotheek in itunes eens controleren op foute bestanden kan je mischien ook helpen. daan.

@ vogel: batterij is gekalibreerd, en iTunes bleef hangen tijdens afspelen van bestand van harde schijf (geen gedownloade mp3 maar een van cd gekopieerd nummer)

@ oppie: ik heb 'm wel 5 minuten ingedrukt gehouden, totdat mijn wijsvinger blauw werd, maar er gebeurde echt nix 8)

@ tomaat: het was een gewone file, maar na het verwijderen van de batterij en het opnieuw opstarten heb ik idd permissies even laten checken.

@ hansenonline: er hangt geen muis aan mijn iBook, en hij was bevroren dus force quit via Apple-menu ging niet, ik heb de command-alt-escape geprobeerd. De combi command-alt-shift-delete kende ik nog niet, ga ik volgende keer (…?) zeker proberen.

Maar zoals reeds gemeld: batterij een paar seconden eruit did the trick. 't Is niet elegant, maar het werkte.

thanx all