iBook start niet meer op

Een vriend van mij heeft een ibook die niet meer opstart en dan bedoel ik op geen enkele manier, niet van os9 ceedees en osX ceedees, niet in de safe mode, niet in de single user mode. Het zappen van PRAM en NVRAM helpen niet. Ook het opstarten zonder het extra geheugen bankje helpt ook niet. Na het boinken verschijnt 10 sec. het grijze appletje en daarna komt een kernel panic melding van 0sx 10.2.delaatste. Ik heb alles wat ik weet geprobeerd en nu wil hij ermee naar de machouse gaan maar dat is me de eer te na en wil het graag voor m oplossen(hij heeft de ibook op mijn advies gekocht, snap je!) Het gaat om een G3 700mhz met 384 mb ram en 20gig hd

groet

Sander

En de diagnose CD, heb je die al geprobeerd?

Krijg je bij het indrukken van de option toets bij het opstarten wel het menu te zien voor de keuze van de opstartschijf?

Het is geloof wel een iBook van de foute logic board generatie, maar ik weet niet of die ook zulke fouten kan geven.

Twee opties mis ik hier nog: - Opstarten met de ALT toets ingedrukt, zodat je kan kiezen of je van harde schijf of van CD wilt opstarten; - Opstarten met de T toets ingedrukt zodat je in Target disk mode komt. Je kunt dan de iBook via een FireWire kabel aan een andere Mac hangen en kijken of je een nieuwe versie van OS X op de iBook kunt zetten.

Kernel panics duiden altijd op hardware problemen of driver problemen. Aangezien hij helemaal niet eens opstart, ga ik er van uit dat er op dat moment nog geen drivers geladen zijn.

hardware probleem dus. Zit het geheugen er goed in? Zit de eventuele Airport kaart er goed in? Als je dat gecheckt hebt, en nog steeds gedoe, dan is er een geheugen defect of moederbord defect.

De optie van de alt toets lijkt mij dezelfde als die van de option toets.

Een andere optie is bij het opstarten commando v in te drukken (appeltje en v). Dit staat voor de verbose mode en nu zie je allemaal meldingen voorbij flitsen als het goed is. De laatste foutmelding is waarschijnlijk het probleem.

Als opstarten in de Firewire mode wel lukt zou je in de /var/log/system.log (op de schijf van de iBook) kunnen kijken voor foutmeldingen. Zult wel aan het eind van het bestand moeten kijken.

opstarten met de alt-toets heeft geen nut, enige optie is dan de osx opstartschijf en kies je die dan loopt ie weer vast. Alt-t niet geprobeerd want we wonen 120km uit elkaar en ik heb geen laptop en hij heeft net een operatie ondergaan dus komt voorlopig ook niet hierheen. Wat mogelijk een oorzaak is, is dat hij met z'n account gesleept heeft op z'n HD en een melding dat een of ander gekopieerd werd gestopt heeft. Sindsdien.....

oja

appeltje-v levert niets op, helaas.

Sander

Als het is ontstaan na een kopieerfout dan is er in ieder geval hoop dat het geen hardware fout is. Maar dan zou de machine wel van CD op moeten kunnen starten en zou ook appeltje v iets moeten weergeven.

Voor de zekerheid nog maar even vermelden:

• Appeltje v direct na de boing indrukken en ingedrukt houden tot de meldingen op het scherm verschijnen (pas na het apple logo).
  • De option (alt) toets indrukken heeft alleen zin als er een opstart CD of een externe harde schijf aanhangt. Dan kun je kiezen waarvan je op wilt starten.

ibook werkt inmiddels weer, bij machouse aan de praat gekregen door de hardeschijf vanaf een andere mac uit te lezen en account op nieuw in te stellen. Ook hebben ze er panther op gezet!?! In ieder geval werkt alles weer.

bedankt voor de reacties.

Sander