ibook start niet normaal op.

Ik heb sinds een half jaartje een ibook G4 (nieuw gekocht bij applestore.nl) nou begon het probleem gisterochtend, mijn ibookie wou niet meer normaal opstarten ik kreeg constant een blauw scherm en daarna liep hij vast (parasolletje) of ik kreeg het blauw scherm met het mac osx is aan het laden vakje, daarna liep hij ook vast.

Vanochtend Mac OSX erop gezet met hard gezwoeg, want hij liep voordat ik disk 2 erin moest doen vast. Al met al toch mac osx erop gekregen en toen zei iemand hier in het forum dat ik die supportsite moest raadplegen. Alleen ik ben niet echt goed in engels maar kon in ieder geval nog wel lezen dat je de shift toets moest indrukken om in de safe mode te komen.

In de safe mode werkt hij perfect. Alleen als ik hem weer normaal opstart loopt hij vast.

Weet iemand een ideetje? Of moet ik toch morgen apple opbellen om te repareren?

BVD

Heb je een schone installatie gedaan of heb je het OS over de oude heen gezet? Indien het laatste is mijn advies om een volledig 'verse' installatie te doen. Dit natuurlijk alleen als het een softwarematig probleem is. Vergeet niet te backuppen!

Succes.

[quote:d7635a1455="Ultra"]Heb je een schone installatie gedaan of heb je het OS over de oude heen gezet? Indien het laatste is mijn advies om een volledig 'verse' installatie te doen. Dit natuurlijk alleen als het een softwarematig probleem is. [/quote:d7635a1455] Dat lijkt me niet nodig als opstarten in safe-mode wél lukt. Meestal betreft het dan een kleinigheid.

Wat je in safe-mode kunt doen:

1. Alles (tijdelijk) weghalen uit de folders /Bibliotheek/StartupItems en Systeem/Bibliotheek/StartupItems. (Zet die bestanden maar in een tijdelijke folder op je bureaublad.)

2. In het Systeemvoorkeurenpaneel in Accounts onder Inloggen de diverse items weghalen. (Wel even bijhouden welke erin staan, zodat je ze later weer terug kunt zetten.)

3. Als dit nog niet geholpen heeft, opstarten in Single-User Mode (dat doe je door op te starten met appeltje-S ingedrukt). Dan moet je intypen:

mount -uw /
hierna een return en dan:
mv /Library/Preferences/SystemConfiguration/preferences.plist preferences.old
(tussen ‘.plist’ en ‘preferences.old’ zit een spatie)
hierna weer een return en dan
reboot
weer een return.

1. Volgende mogelijkheid: weer Single-User Mode en dan:

mount -uw /
Return
mv /Library/Preferences/com.apple.loginwindow.plist preferences2.old
(tussen ‘.plist’ en ‘preferences.old’ zit een spatie)
Return
mv /Library/Preferences/com.apple.windowserver.plist preferences3.old
Return
reboot
Return

1. Volgende mogelijkheid: weer Single-User Mode en dan:

mount -uw /
Return
chmod 1775 /
Return
reboot
Return

Alles wat hierboven staat komt uit http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=106464
Als je na de punten hierboven nog niet verder komt, kun je de draad oppakken bij punt 7. Ook als je Engels niet zo goed is, zou dat met behulp van bovenstaande voorbeelden moeten lukken. En anders horen we dat wel weer. :slight_smile:

Als hij tijdens de installatie CD's al moeilijk doet, is er 90% kans op een hardware probleem en onder de hardware problemen heb je 99% kans op een geheugen probleem.

Aangezien hij het in safe mode wel doet (dan spreekt ie minder geheugen aan) wijst dit ook op een geheugen probleem.

Heb je toevallig extra geheugenmodule er in zitten? Probeer eens een tijdje te draaien zonder het extra geheugen. Als het dan werkt weet je dat je losse gehuegen niet goed is. Als het dan nog niet werkt: terug naar Apple, je hebt nog garantie.

Misschien ook eens de temperatuur van de hardware nakijken. Ik heb al meegemaakt dat de fan van een powerbook niet meer aanging, dat leed ook tot vastlopers.

Ik heb apple gebelt, en ze vroegen of ik de hardware test al had gedaan, die had ik gedaan gaf geen probleem aan (heb er niks extra´s inzitten puur de standaard versie) en in de safe mode werkt hij wel en toen zeiden ze voor telefonische ondersteuning dat ik ff 47 eurootjes moet neerleggen waar staal dit op?

De technische ondersteuning van Esquire is totnutoe gratis, Ga daar eerst 's mee aan de gang zou ik zeggen :?

[quote:4c4fd3ea80="Statics"]toen zeiden ze voor telefonische ondersteuning dat ik ff 47 eurootjes moet neerleggen waar staal dit op?[/quote:4c4fd3ea80] Dat slaat op het verstrijken van de belachelijk korte periode van 90 dagen dat je recht hebt op gratis telefonische ondersteuning. :)