iBook upgraden?

Hallo,

Is het mogelijk de grafische kaart van je iBook te vervangen voor een betere?

Nee. Die zit ingebakken (net als bij alle Mac's behalve de Power Mac). Overigens zitten die dingen altijd ingebakken bij laptops. Je kan wel je hardeschijf en geheugen upgraden.

Tot hoever kun je een iBook qua HD upgraden?

(hij is een jaar oud)

[quote:6fc04bd0ff="The Dude"]Tot hoever kun je een iBook qua HD upgraden?

(hij is een jaar oud)[/quote:6fc04bd0ff] Nou allereerst is het nogal een k*tklus om bij je HD te komen omdat je ongeveer de hele iBook uit elkaar moet halen. Er staat een goeie handleiding op PBFixit.com. En als je dan je gegevens geeft van je iBook kan ik nog wel opzoeken hoe groot je HD maximaal kan zijn. Voor de zekerheid zou ik gaan voor een hardeschijf van maximaal 120 GB… Je weet het maar nooit met de beperkingen van de controller.

In principe tot elke verkrijgbare grootte; er rekening mee houdende dat ie hetzelfde formaat heeft als de schijf die er nu inzit. Dit klinkt logisch, maar niet elke 2,5inch harde schijf (welke in je iBook zit) heeft dezelfde hoogte. Ik geloof dat ze niet hoger dan 9,5 mm mogen zijn. Verder maakt het toerental bij mijn weten ook niet veel uit. Een 5400 of 7200 zal wat warmer worden, maar het kan volgens mij geen kwaad. Ongetwijfeld dwaalt er op dit forum iemand rond die er zo een in zijn/haar iBook heeft zitten. Houdt wel in de gaten dat het geen eenvoudige klus is om de HD van je iBook te vervangen. Mocht je nog garantie hebben, verlies je die als je 'm zelf openschroeft.

Waar kan ik zo'n harde schijf kopen?

[quote:70f4d3162d="The Dude"]Waar kan ik zo'n harde schijf kopen?[/quote:70f4d3162d] Bij de Computerboer om de hoek... Gewoon een 5400 RPM 2,5" laptop hardeschijf.

[quote:51cb655298="Nikita"][quote:51cb655298="The Dude"]Tot hoever kun je een iBook qua HD upgraden?

(hij is een jaar oud)[/quote:51cb655298] Er staat een goeie handleiding op PBFixit.com. [/quote:51cb655298]

Da’s een goeie; kende ik nog niet. Kan me weleens wat zoektochten besparen in de toekomst.

als je een nieuwe hd in je ibook zet werkt de sudden motion sensor dan nog precies hetzelfde? Vind ik wel belanrgijk om te weten anders is de hd naar de klote bij een val van m'n laptop.

[quote:b6612d4795="ijsbanaan"]als je een nieuwe hd in je ibook zet werkt de sudden motion sensor dan nog precies hetzelfde? Vind ik wel belanrgijk om te weten anders is de hd naar de klote bij een val van m'n laptop.[/quote:b6612d4795] Ik weet niet hoe die SMS werkt. Denk eerlijk gezegd niet dat het in de HD zelf zit.

Heb nu een Ibook met 40 gb ruimte wil toch binnekort wat meer ruimte hebben maar de sms vind ik toch wel belangrijk al weet ik niet hoe die werkt en of die ingebouwd zit in de hd. Kan ook een externe hd kopen wat zou het verstandigst zijn.

[quote:c5d601f82c="ijsbanaan"]Heb nu een Ibook met 40 gb ruimte wil toch binnekort wat meer ruimte hebben maar de sms vind ik toch wel belangrijk al weet ik niet hoe die werkt en of die ingebouwd zit in de hd. Kan ook een externe hd kopen wat zou het verstandigst zijn.[/quote:c5d601f82c] Een externe HD is het makkelijkste, maar dan heb je niet al je gegevens mee als je weg gaat. Tenzij je dat ding meesleept natuurlijk...

The fucking Manuals: http://home.earthlink.net/~strahm_s/manuals.html en http://www.whoopis.com/computer_repair/

Overweeg eens om een 7200rpm schijf erin te zetten. Het kan je machine aardig versnellen. Wel moet je rekening houden dat een snellere schijf ook meer warmte produceert, en die moet op een of andere manier worden afgevoerd. Dat de ventilator pas later aan hoeft te slaan, de machine daardoor stiller blijft en langer met een acculading doet zal voor Apple wel de reden zijn geweest om voor een 5400rpm te kiezen.

[quote:b5183feca6="trabant"]5400rpm[/quote:b5183feca6] Bij mij zit d'r volgens EveryMac.com maar 4200 RPM in... 14" 1,2 Ghz model.

Je kunt ook een 5400rpm of zelfs een 7200rpm schijf in je iBook kwijt, maar hou er dan wel rekening mee dat je batterij iets sneller leeg is ;)

Ik heb hier (zelf) een HD veranderd in mijn iBook 12". Als je een manual vindt is het helemaal niet zo moeilijk te doen, trek er wel tijd genoeg voor uit (ca 2 uur). En pas op bij het verwijderen van de bodemplaat, dit is even doorbijten (lijkt eerst niet goed te lukken).

Er steekt nu een 80Gig / 5400rpm HD in, de batterij gaat even lang mee (iets meer dan 4 uur) en hij wordt er blijkbaar niet (veel) warmer van.
Als je geen 2 linkerhanden hebt is het vervangen van een HD niet zo moeilijk.

Je zou ook een externe harde schijf met firewire ernaast kunnen zitten. Misschien heb je dan nog wel snellere toegang (ik weet dit niet zeker, maar medeforummers vast wel :wink: )

Als het niet nodig is om de extra capaciteit altijd bij je te hebben (archief-collecties?) dan is dat misschien een mogelijkheid.