iBook voor overstapper

Een vriendin van mij gebruikt nu een Windows desktop computer, gewoon het grijze kastje enzo. Maar nu moet ze voor haar stage naar Londen en wil ze een laptop, en na weinig op haar ingepraat te hebben heeft ze besloten een Apple te kopen. Maar ze weet niet welke. Ze wil er op kunnen tekstverwerken (Word, dus gewoon het hele Office gebeuren), internetten (hotmail enzo) en op MSN Messenger. De iBook zelf mag niet meer dan 500 euro kosten, en zelf zou ik graag zien dat er minimaal Panther op staat, maar het moet wel gewoon lekker lopen. G3? G4? Alvast bedankt.

Op tweedehands Mac staan een aantal leuke iBooks...

Dual USB modellen tussen de 500 en 700 mhz, onder de 500 euro. Zijn welliswaar G3’s, maar verdragen Panther prima, mits ze genoeg ram hebben.

Idd, zorgen dat je er Panther op kunt draaien (kan bijna altijd) en eens shoppen bij bijvoorbeeld www.tweedehandsmac.nl.

Vergeet niet dat hele series dual usb ibooks ontzettend slecht zijn; niet alleen qua logic board, maar ook 'hinge-problem', harde schijf beschadigingen etc etc... Ik zou dus erg voorzichtig zijn met het kopen van een tweedehandse, er wordt niet voor niets gesproken over 'de slechtste apple van de afgelopen 10 jaar'!. Pas op dat een eerste mac-ervaring niet meteen een slechte wordt! Powerbooks en recentere g4 ibooks zijn vanzelfsprekend wel beter, maar ook duurder... Ik hoop dat je een goede computer vindt in ieder geval.

Ja ik vindt danwel vervelend. Ik kijk regelmatig eens rond op www.tweedehandsmac.nl en daar heb ik eens een iBook SE gezien voor 500 !!! Ik vindt dat echt veel te veel voor een Mac die al 5 jaar oud is. Die dingen dalen echt heel langzaam in waarde.

Klopt, Macs zijn -anders dan windows computers- redelijk waardevast, bovendien durven mensen op tweedehandsmac.nl ook wel belachelijke prijzen te vragen. Op zich geen probleem, meestal zijn ze het geld ook gewoon waard omdat je op zo'n mac stukken langer 'mee kan' dan op de gemiddelde windows. Wel zonde natuurlijk als je veel geld neerlegt voor een computer die snel total-loss is (zoals een dual usb ibook g3)...