ibook vs powerbook... enzo

Hoi iedereen

Dit laatste schooljaar heeft een vriend van me me hoelanger hoe meer kunnen overtuigen van de Mac… Alle typische vragen die ik zou stellen (zoals: ‘Hoe komt het dat een Mac zo veel minder Ghz heeft dan een PC?’) zijn reeds beantwoord door die vriend; maakt u zich dus geen zorgen :slight_smile: . Mijn vragen zijn wat specifieker. Ik ben vollop aan het sparen voor een nieuwe computer, en aangezien ik PC en Windows wil laten voor wat het is, maak ik de switch naar Apple (zover was u wel al, niet :wink: )

Ik zal mijn vragen nummeren, voor de gemakkelijkheid:

1. Ik ben van plan de nieuwe laptop voornamelijk te gebruiken voor audiovisuele toepassingen, welke nadelen ondervind ik dan als ik een Ibook neem ipv een Powerbook?

2. Ik weet dat men de Processorsnelheid van een Mac (in ghz) niet kan vergelijken met die van PC, geldt dat ook voor RAM?

3. Als ik nú een Ibook koop, hoelang zou hij dan nog meegaan? En dit in vgl met de Powerbook?

4. Wat kan ik NIET met een Ibook wat ik met een Powerbook wel kan? (niet dat een PB een 2-vingerig scrolltouchpas heeft ofzo, ik bedoel in gebruik met programa’s, verbindingen; Kortom écht belangrijke dingen)

5. Indien geen PB, welke is dan de beste Ibook upgrade-configuratie?

6. Zijn Firewire 800 ed features op de PB echt al noodzakelijk?

Dat zijn ze zowat… Mogelijk volgen er nog!

Alvast hartelijk dank!

Laurens

de ibook heeft alleen audio uitgang via de koptelefoon en geen mic of andere geluids invoer. op de rand om het scherm zit een microfoontje, handig voor ichat maar dat is dan ook alles. verder zie ik op tv ook alleen maar powerbooks bij optredens staan, nog geen ibook gezien die door de artiesten on stage gebruikt werd. succes met je keuze, een nieuwe computer aanschaffen is altijd lastig :). daan.

Een powerbook heeft onder andere een veel betere videokaart. Een Mobility radeon 9700, terwijl de iBook een 9200 heeft. Dan heeft de Powerbook ook nog eens standaard meer RAM geheugen, meer processorsnelheid, een grotere en snellere harde schijf, een groter scherm en bluetooth. Als je toch een iBook neemt zou ik het RAM geheugen upgraden. Dat is eigenlijk zowieso wel nodig. Met 256 kom je al gauw in de knoei denk ik.

niet te vergeten dat een powerbook 500€duurder is :) Er moeten verschillen zijn tusen powerbook en iBook of iederen zou en ibook kopen, apple wil enkel dat de powerbook meer gekocht wordt door de mensen van unief of hogeschool die een richting met informatica volgen.

Daarnaast is de iBook ook al n beetje verouderd. Er komt waarschinnlijk binnen nu en een paar maanden een nieuwere versie. De PowerBook daarintegen heeft veel nieuwe technologiën (Firewire 800, Gigabit Ethernet) Het is maar net waar je je eisen aan stelt. Bedenk ook, dat een iBook alleen met de resolutie 1024*768 kan werken (ook het 14" model) Een Powerbook 15" heeft daarintegen een grotere resolutie wat mij handig lijkt bij jou activiteiten. (Een extra scherm is zowieso aan te raden)

Hemel, het is nu zelfs nog moeilijker geworden om te kiezen.

Maar hoedanook, momenteel heb ik nog maar weinig geld… Laat ons zeggen dat het me nog enkele maanden neemt om tot een zeker budget te komen dat het vernoemen waard is.
In geval van de ibook wacht ik misschien best tot de nieuwe versie. Het woord ‘verouderd’ alleen al schrikt me af in dit geval. De PB is me waarschijnlijk gewoon veel te duur.

Ik zou maar flink gaan sparen. Maar als de iBook is geupdate (dat zou eigelijk al gebeurt moeten zijn) dan kunnen je beter beslissen.

Wat wil je eigelijk met je Mac gaan doen ?

[quote:54cba90178]1) Ik ben van plan de nieuwe laptop voornamelijk te gebruiken voor audiovisuele toepassingen,[/quote:54cba90178]

[quote:15f1870a3a="wKamsma"][quote:15f1870a3a]1) Ik ben van plan de nieuwe laptop voornamelijk te gebruiken voor audiovisuele toepassingen,[/quote:15f1870a3a][/quote:15f1870a3a]

O oke. Nee dan zou ik minstens een Powerbook 15´´ kopen.

[quote:dd2b4c560c="Ashwin"][quote:dd2b4c560c="wKamsma"][quote:dd2b4c560c]1) Ik ben van plan de nieuwe laptop voornamelijk te gebruiken voor audiovisuele toepassingen,[/quote:dd2b4c560c][/quote:dd2b4c560c]

O oke. Nee dan zou ik minstens een Powerbook 15´´ kopen.[/quote:dd2b4c560c]

Want?

Ik gebruik de Ibook bij mijn DJ set en dat prima, in combinatie met final scratch is het een perfecte oplossing zo’n 12" notebook. Lekker compacct en het ding past zo in mijn platentas.

Dat in combinatie met de lange accuduur en klaar ben je.

Het ligt er dus een beetje aan wat de exacte toepassing is. Maar ik ken ook VJ’s die een avond door komen met een 12" ibook (ibook is wat meer stijl dus die zie je vaak terug in het wereldje :wink: )