iBook: wat is het beste voor de accu?

Ik heb sinds kort een iBook 12 inch. Ik vroeg me af wat het beste is voor de accu als ik op een vaste werkplek zit: steeds aan de oplader hangen of iBook gebruiken tot hij bijna leeg is en dan inpluggen tot hij weer vol is enz?

Weet hier iemand wat het beste is voor een lange levensduur van de accu?

Gewoon aan de lader laten, en 1 keer in de maand leeglaten lopen. er is ook een heel verhaal op de apple site.

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=86284

en zo is er nog meer…

Ik vrees dat je hier de meest uiteenlopende antwoorden zal krijgen en dat je het uiteindelijk toch zelf zal moeten uitzoeken. Nu, ik zal niet direct een antwoord geven, maar zal gewoon wat zaken overlopen zodat jezelf eenvoudiger kan oordelen.

Allereerst, je batterij verslijt. Of je ze nu gebruikt of niet. Zelf al leg je de batterij netjes half opgeladen in de kast, en zorg je dat ze om de zoveel tijd opnieuw eens half opgeladen wordt, dan nog zal je batterij enkel maar wat restcapaciteit hebben na een 4-tal jaar. Wees dus niet bang van ze te gebruiken. Kapot gaat ze toch.

Verder is het belangrijk om je batterij zo nu en dan (minimaal eens in een week) te calibreren. Dit betekent dat je de batterij volledig ontlaadt, net tot op het punt dat je iBook uit zichzelf in slaapstand gaat.

[b:c8406184bd]Waarom moet dit gebeuren?[/b:c8406184bd]
Wel, de batterij in je iBook is een high-tech batterij met een heleboel intelligentie. Zo weet deze batterij precies hoeveel capaciteit je nog over hebt, maar er is een maar. :slight_smile: De batterij moet onder een bepaald voltage duiken vooraleer de batterij kan uitrekenen hoeveel er nu nog in zit. Dit is belangrijk, omdat deze informatie gebruikt wordt voor te weten tot hoever de batterij geladen moet worden en om te weten hoelang je nog op je iBook kan werken. Calibreer je een lange tijd niet, dan kan het zijn dat je iBook aangeeft dat je batterij nog 2 uur meegaat en dat de iBook toch ineens uitvalt. Wel, dit komt hierdoor. Het was lang geleden dat je batterij nog vastgesteld had dat ze nu een beperktere capaciteit heeft, en vroeg of laat zal je toch het punt bereiken waarop zich zoiets zal voordoen als je niet calibreert.

Dus af en toe de batterij volledig ontladen is zeker noodzakelijk. Apple zelf raadt aan om dit minstens één keer per maand te doen. Conclusie: zorg dat je minimaal ééns in een maand je batterij volledig ontlaadt. En: volgens Apple kan het geen kwaad om je batterij telkens vrij voleldig te ontladen. (Er wordt nergens afgeraden om je batterij nooit meer dan één keer per maand te calibreren).

[b:c8406184bd]Conclusie tot nu toe:[/b:c8406184bd] gebruik gerust je batterij. Gebruik ze gerust volledig. Je doet er zeker geen kwaad mee en misschien zelf iets goeds. (Dit is vrij vreemd, want normaal doe je er het beste aan dit type batterijen maximaal te ontladen tot een 25% van hun capaciteit. Maar zoals gezegd, dit is een intelligente batterij, en het mag dus perfect.)

Apple raadt wel af om je iBook voortdurend vast te koppelen aan de oplader. Maar aangezien je waarschijnlijk ook wel vaak de iBook op verplaatsing gebruikt, voldoe je perfect aan deze eis.

[b:c8406184bd]Conclusie tot nu toe:[/b:c8406184bd] in de lader mag, maar je moet ook af en toe zonder de lader werken en volledig ontladen.

En dit bedoelde ik aan het begin van deze post. Je hebt nog steeds een heleboel keuzes. En weet je wat? Dit is msischien nog de beste keuze: gebruik gewoon je iBook zoals je zelf wil. Heb je graag een iBook die altijd opgeladen is zodat je er op elk moment mee kan vertrekken? Steek dan die oplader erin. Geniet je van je bewegingsvrijheid, zelfs al ben je op een vaste werkplek, gebruik dan gerust je batterij. En heb je nog een andere manier waarop je hem wil gebruiken? Geen probleem, doe het gewoon. Zolang je zorgt dat je batterij maar af en toe eens volledig ontladen wordt. :slight_smile:

Bedankt voor de reacties! :D

Ik ga hem gewoon gebruiken zoals het het makkelijkst is en af en toe eens kallibreren!

Apple geeft zelf aan dat eens in de maand calibreren voldoende moet zijn.

Heb je het idee4 dat je accu sneller leeg aangeeft dan normaal, is het een mooie tijd om hem te calibreren.

Lees het hele verhaal van Apple zelf hier.