iBook weer stuk: is de huidige hardware beter?

hoi!

Mijn lief en ik hebben iBookjes, G3 800 & 900mhz. Ze zijn regelmatig stuk.

Pas op: eerst de [Rant] Ze is inmiddels toe aan haar derde, ik werk op mijn vierde. Het is enorm jammer dat zulke fijne computers zo gammel zijn; we zijn er echt voorzichtig mee! Het repair-programma van apple is leuk, maar we hebben allebei zo’n maand of twee op reparaties zitten wachten omdat het ‘kwijt’ was of omdat de reparateur failliet was - enzovoorts. Het idee van een mac is dat 'ie werkt natuurlijk, niet dat 'ie alleen werkt als 'ie niet stuk is. Dan is wettelijke garantie op gezeur met apple of een gratis moederbord-repair-programma leuk, maar geen echte oplossing. Het ding moet gewoon werken. [/Rant]

Nu de vraag: is de nieuwe hardware beter? Inmiddels overweeg ik aanschaf van een nieuwe ibook/powerbook. Ik wil best investeren, maar dan wil ik niet nog een keer deze ellende door. Wat is jullie advies? Zijn de nieuwere modellen degelijker en beter, of kan ik beter omzien naar iets anders?

Alvast dank!

Ik kan niet stemmen....

Mijn iBook is nooit kapot gegaan, maar dat betekend niet dat jouw verhaal onzin is…

Ik heb een PowerBook 12" en heb er in de 7 maanden dat ik hem heb nog nooit iets mee gehad, werkt lekker, er zit 1,256 GB geheugen in dus daarom is hij erg snel, het enoge nadeel is dat PowerBook's nogal heet worden. Ik ken een aantal mensen met nieuwe iBook's en die hebben geen problemen, dus als je genoegen neemt met een iets mindere grafische kaart en een iets minder snelle processor dan is een iBook ook prima!

Ik heb net na de update een nieuwe iBook G4 gekocht en heb er nog niks van problemen mee gehad. Werkt heel prima hier :)

Mijn Titanium powerbook van december 2002 doet het nog steeds prima ondanks dat ik er dag en nacht op werk. Ok superdrive is gammel en heeft een mind of its own maar verder prima ding. Heb wel laatst een nieuwe accu gekocht en de charger is stuk gegaan gedurende de garantie,

[quote:b52a98a8f1="nvgalen"]Ik ken een aantal mensen met nieuwe iBook's en die hebben geen problemen, dus als je genoegen neemt met een iets mindere grafische kaart en een iets minder snelle processor dan is een iBook ook prima![/quote:b52a98a8f1]

Dat is denk ik geen probleem, als ze nu werken met een stokoude G3.

Ik zou jezelf trakteren op een iBook G4, maar eerst… Welke versie van het Mac OS draai je nu?

Wat heeft de versie van Mac OS te maken met het kapotgaan van je iBook?

Nou ja, komt mijn ervaring: Ik had een iBook G3-800 12’’ heel blij mee maar ieder half jaar kapot. Gelukkig raakte UPS 'm kwijt na de laatste reparatie en kreeg ik een iBook G4 als vervanger omdat er geen G3’s meer gemaakt werden. Daar heb ik nog nooit een probleem mee gehad. Met beide notebooks ga/ging ik goed om maar ik gebruik(te) ze wel ontzettend veel, iedere dag mee naar school, 's avonds ook nog tot heel laat in gebruik. Eigenlijk misschien wel teveel voor een notebook maar m’n G4 lijkt er geen moeite mee te hebben, dat in tegenstelling tot m’n G3.

[quote:994803351b="kenmasters"]Gelukkig raakte UPS 'm kwijt na de laatste reparatie en kreeg ik een iBook G4 als vervanger omdat er geen G3's meer gemaakt werden. Daar heb ik nog nooit een probleem mee gehad. Met beide notebooks ga/ging ik goed om maar ik gebruik(te) ze wel ontzettend veel, iedere dag mee naar school, 's avonds ook nog tot heel laat in gebruik. Eigenlijk misschien wel teveel voor een notebook maar m'n G4 lijkt er geen moeite mee te hebben, dat in tegenstelling tot m'n G3.[/quote:994803351b]

Hahah mazzel :slight_smile: Ik heb van meer mensen gehoord dat ze een G4 kregen, maar dat genoegen is ons niet ten deel gevallen. We zullen de iBooks iets eerder afschrijven (1 tot anderhalf jaar vóór planning) vermoed ik, en dat is voor een overigens tamelijk zakelijke investering toch vervelend.

De verkopers die ik spreek zeggen allemaal dat de G4 beter is. Zijn er meer mensen die een dergelijke ervaring hebben? Ik ben benieuwd naar de ervaring van bv. sysadmins bij onderwijsinstellingen die verschillende generaties iBooks en powerbooks hebben meegemaakt. Als je die ervaring hebt hoor ik graag je reactie!

thnx!

Ik heb hier een G4 van vorig jaar.. die is nu precies een jaar oud en daar is helemaal niets mee aan de hand. Ding loopt als een trein en wil er binnenkort 1GB sodimm bijzetten. Ik heb redelijk veel mensen met ibookjes en powerbookjes op school en nog nooit iemand gehoord over problemen.

Bij mij is men batterij een keertje kapot gegaan en net, na 4 jaar, werkte men scherm ook niet meer (was iets met de kabel). Voor de rest nog nooit een probleem mee gehad.

Hoi,

Het draadje is alweer wat ouder, maar het was ook een Boel Gedoe om het op te lossen. Mijn vriendin had een stukke iBook, een refurbished exemplaar. Met Apple gebeld, die zeiden “Breng maar naar een Reseller, is het extended warranty gebeuren ivm. de logic boards”, maar dat bleek uiteindelijk niet zo makkelijk. Omdat het een refurbished exemplaar is gaat er bij Apple kennelijk een bijzondere procedure werken, die voor ons niet goed uitpakte.

Na een boel gedoe met resellers die niet wilden repareren (Card in Maarssen, als particulier moet je daar kennelijk niet zijn), en de Apple Winkel in de Utrecht centrum die wel heel veel moeite deed maar bij Apple geen goedkeuring kreeg zijn we terug gegaan naar Mail a Mac, waar we de iBook gekocht hadden. Als Apple uiteindelijk op een refurbished model geen garantie geeft, wat moet je dan?

Nu is Mail a Mac een firma die adverteert met “wij zijn goedkoop, dus verwacht geen ‘red carpet treatment’ maar alleen het hoog nodige”. Welnu: nadat we hadden uitgelegd hoe het zat heeft Mail a Mac voor ons contact opgenomen met Apple. Een dag later hoorden we dat we de iBook konden opsturen, en anderhalve week later was 'ie weer terug, gerepareerd en wel!!!

Die belofte maakt Mail a Mac dus wel ruimschoots waar! Super service, en na al het gedonder met o.a. Card en Apple een enorme opluchting. Mijn vriendin kan weer met haar iBookje werken, en is tevreden, dankzij Mail a Mac :smiley:

groeten,

Niels

Die aparte procedure voor de refurbished Apple's is eigenlijk niks meer dan je serienummer met de aankoopbon naar Ierland faxen. Dan zetten ze dat in het systeem en je garantie is dan gewoon geldig.... ....toch?

(Dit om van de vrachtwagen gevallen exemplaren van garantie te elimineren uiteraard)

Dat deze resellers zo moeilijk doen is meer luiheid dan wijsheid.

Fijn dat het is opgelost.

[quote:79301e362a="nino"] Niels[/quote:79301e362a]

Blij te horen dat alles goed is afgelopen, naamgenoot :wink:

Ik heb mn ibook nu bijna 6 maand, nog niets kapot aan. Buiten het feit dat dat ding niet sneller dan 2x op dvd's wil branden :x

[quote:3535c8694c="nino"]hoi! Nu de vraag: is de nieuwe hardware beter? Inmiddels overweeg ik aanschaf van een nieuwe ibook/powerbook. Ik wil best investeren, maar dan wil ik niet nog een keer deze ellende door. Wat is jullie advies? Zijn de nieuwere modellen degelijker en beter, of kan ik beter omzien naar iets anders? [/quote:3535c8694c]

Ik heb een 14" iBook G3 900Mhz uit de serie waarvoor het vervangingsprogramma van het logicboard is bedoeld. Het iBookje is nu bijna 3 jaar oud en heeft tot nu toe vlekkeloos gewerkt (en wordt redelijk veel gebruikt). Kennelijk heb ik tot nu toe geluk gehad met mijn 1e appeltje.
Voor wat betreft de vervanging: als jullie iBookjes het nu nog wel doen dan zou ik de neiging hebben om even te wachten op het volgende model op basis van de Intel. Dat lijkt me wat meer toekomstgericht (al loop je natuurlijk het risico dat zo’n nieuw type weer wat kinderziektes laat zien).

Hans

er moet nog bij: nooit, want ik heb geen ibook.