Ibook800 major problem - scherm aanrakien = vastlopen

Kan iemand mij van advie dienen?

Situatieschets:
-Ibook 800 combo, nog geen maand geleden 2ehands gekocht
-Vorige eigenaar heeft dit arparaat eind 2002 gekocht, ik heb de aankoopbewijzen (op zijn naam) etcetera van hem gekregen

Probleem:
-Bij bijna iedere fysieke aanraking van mijn mac, crashed 'ie raar, soms gepaard met schermflikkeringen (iTunes sloeg zelfs (qua audio) over als een oude platenspeler) Alsof er een kabeltje intern contactproblemen heeft ofzo…
-Vervolgens gebeurt er bij het opstarten 9 van de 10 keer niets
-De apple hardware test zegt geen probleem te zien (logisch, als ik niets aanraakt, is er ook niets aan de hand
-Bijkomend probleem, ik kan niet zonder mijn mac. (heb wel huisgenoten met PC, dus kan dit forum wel lezen…tis iets)

Oplossing?
-Alleen bij het aansluiten van een extern beeldscherm, externe brander, keyboard en mouse, zodat ik de iBook niet hoef aan te raken - wil 'ie nog weleens werken. Op deze manier ben ik met vallen en opstaan alle gegevens aan het backuppen.
-Kan ik (als 2e eigenaar) gebruik maken van apple’s garantie?

Bij voorbaat wil ik iedereeen ontzettend bedanken, die mij hierover advies wil geven.
Groet Sibe jan

gebeurt het wanneer je op de batterij werkt, of aangesloten bent op het lichtnet. een geaarde voeding zou ik wel aanraden. het lijkt erop of er iets onder stroom staat of met statische electriciteit, maar een vreemd probleem is het wel.

Dankjewel, Zowel op batterij, als op het lichnet gebreurt dit - en geaarde voedign is niet mogelijk met de stekker van apple... Enig idee of ik gebruik kan maken van apple's garantie!! Sibe Jan

Klinkt meer alsof ie een keer flink is gekletterd en een kabelbreukje/ los zittend stekkertje/ of een printbreuk heeft opgelopen. Als je ook de aankoopbon hebt, heb je volgens mij gewoon een jaar garantie. Sterkte, Alex.

- gevallen oid is'ie (uit mijn handen) nooit, en toen ik 'm nog geen maand heb gekocht, zat er nog geen kraje op... - aankoopbaon heb ik, contact met de vorige eigenaar is goed

Is het verstandig de garantie via hem te spelen?

Gewoon morgen naar Apple bellen... Dit is een gek probleem... Je hebt aankoopsbon immers. Als je goed contact hebt mt vorige eigenaar, wat was dan de reden dat hij hem verkocht, niet om deze reden??

Alles komt goed... Appel gebeld - vorige eigenaar van mijn Boekje bleek zich nimmer als klant te hebben 'aangemeld' - dus serie# was nog 'vrij' en ik had plots nog een dik half jaar applegarantie op mijn naam staan. Há! Eén dezer dagen zal ik een tijdelijk mac-cold turkey moeten ondergaan, want appel haalt m op, zal m binnen een dag of 5 à 10 repareren (hoe red ik dat?)

In ieder geval - bij deze iedereen ontzettend bedankt voor het lezen, overdenken en vooral reageren op mijn oproep. Te gek!

(dit forum is echt beter)
Bij de weg: schade is ontstaan nadat ik het Boekje had overgenomen, vorige eigenaar treft geen blaam - zoiets zou een maccer toch nóóóit doen :wink: