Ibooks (g4 of pro of...)

Hey,

Ben van plan om te switchen omdat mijn nieuwe school een ibook g4 ( visuele communicatie richting ) vereist en vind het best wel ok maar heb toch nog enkele vraagjes…

De ibook g4 bevat een ati radeon 9550 32 mb maar is dit niet weinig voor een grafische richting als je weet dat de meeste pc’s tegewoordig al draaien met 256mb kaarten enz? Of werkt een mac , op grafische gebied, ook heel anders dan een pc en heeft deze daardoor minder zware kaarten nodig?Kan je de grafische kaart van een ibook g4 vervangen door een andere aangezien ik ook nogal veel game? Werken de meeste downloadbare programma’s ook op mac of enkel op pc’s ? etc

Greetz

Allereerst heet ik je welkom op deze site!

Ik vind niet dat jij je verplicht moet voelen een Apple iBook aan te schaffen. De programma’s waar jij mee zal werken draaien ook op een PC.
Wel zul je merken dat Apple in de Grafische Industrie een absolute dominante rol speelt. Overal in je opleiding zul jij Appletjes tegenkomen. Maar ik kan mij haast niet voorstellen dat een school de studenten ‘dwingt’ om een iBook te kopen. Wel zullen ze het aanraden. Terrecht trouwens.

Goed, de grafische kaart van de [i:92661ac6e8]huidige[/i:92661ac6e8] serie iBooks komt licht over op een PC gebruiker. In feite zijn deze kaarten ook licht. Maar de grafische kaart speelt geen grote rol van betekenis bij grafische programma’s. De kaart zorgt ervoor dat een beeld snel op je scherm staat. Of je nu met 32 Mb of 64 Mb op de kaart werkt, in bijvoorbeeld Photoshop zul je weinig snelheidswinst merken.
De grafische kaart speelt wel weer een rol van betekenis bij spelletjes etc. Maar grafische programma’s (en vele andere programma’s) beroepen zich niet zo op de grafische kaart.

De uitbreidbaarheid van de iBooks is gelimiteerd. Mac’s zijn ook niet echt geschikt om ze uit elkaar te halen en van allerlei nieuwe onderdelen te voorzien. Je kan BTO (Built To Order) kiezen voor een grotere harde schijf en wellicht een zwaardere grafische kaart. Maar echt veel keuze zal je niet hebben.
Wil je meer ‘power’ dan kan ik je zeker een Powerbook of een MacBook aanraden. De Macbook is de nieuwste Apple Laptop voor ‘pro’ gebruikers en werkt al op een Intel processor. Apple zal al haar computers in dit jaar voorzien van een Intel processor. De iBook is nog niet aan de beurt geweest. Als je geen haast hebt zou ik even wachten wat Apple gaat uitspoken met de iBook Intel.
De software van Adobe (waar jij het meeste mee gaat werken) zal pas in 2007 helemaal klaar zijn voor deze nieuwe Intel computers… dat is een grote domper op de feestvreugde want de prestatie van de niet-intel klare software van Adobe op de Intel machines valt zeer zwaar tegen.

Dank je wel voor je reactie!

Jah ik had al gehoord van die BTO maar ik vind deze niet terug op de site… zal wel aan mij liggen!
Hmm nja was ook al aan het denken aan zo’n powerbook maar dan las ik op dit forum vlug tussen de regels door dat de 15 inch versies waardeloos zijn en om een 17 inch versie aan te schaffen… nja iets te groot voor een student + prijzig!
:slight_smile:

Greetz

[quote:02fa52ae0b="Driezzie"]Dank je wel voor je reactie!

Jah ik had al gehoord van die BTO maar ik vind deze niet terug op de site… zal wel aan mij liggen!
Hmm nja was ook al aan het denken aan zo’n ibook pro maar dan las ik op dit forum vlug tussen de regels door dat de 15 inch versies waardeloos zijn en om een 17 inch versie aan te schaffen… nja iets te groot voor een student + prijzig!
:slight_smile:

Greetz[/quote:02fa52ae0b]

Het is een PowerBook en geen Ibook Pro :wink: En ik ben razend tevreden over mijn 15" Powerbook hoor. Verduiveld effcient werkpaardje.

edit :wink:

Ik denk dat een iBook zal volstaan als je ook nog een andere computer kan gebruiken. Mss dat een Powerbook beter zal zijn als hem als hoofdcomputer gebruikt. Maar voor een 15" die deftig is uitgerust ga je al rap naar de 2500€ en meer.

Ik denk dat een Ibook met een latje extra geheugen goed genoeg is als je met grafische applicaties werkt en verder niet al te heftige 3d of audio programmatuur wilt gaan gebruiken..

[quote:e7cb9f4afb="Driezzie"]Hey,

–knip–
Kan je de grafische kaart van een ibook g4 vervangen door een andere aangezien ik ook nogal veel game?
–knip–
[/quote:e7cb9f4afb]

Euh… kunnen de geleerden hier even (goed) uitleggen dat Macjes niet bekend staan om de “uitmuntende game capiciteiten”?

Ik denk dat dat voor de TS wel belangrijk is (en dat mag natuurlijk :wink: )

ik heb zelf een ibook g4, en doe de opleiding interactieve media (waarbij aardig wat photoshop, illustrator, flash e.d. bij komt kijken). ik heb niks uitgebreid en werk dus met 512mb intern geheugen en die 32 mb videokaart. gaat prima!

misschien dat ik ooit extra geheugen er in stop, maar vooralsnog acht ik dat nog niet echt nodig.

Ik had hier ergens vlug tussen de regels door iets gelezen vd komst van een ibook g5 ?

Greetz

[quote:c99261d3ef="Driezzie"]Ik had hier ergens vlug tussen de regels door iets gelezen vd komst van een ibook g5 ?

Greetz[/quote:c99261d3ef]

Nee, binnenkort (1 april?) wordt een iBook met Intel gelanceerd, tot 4 keer zo snel…

En weer wil ik je vragen a la mac om geruchten niet als waarheid te presenteren. Jij denk dat dat gebeurt maar dat is nieteens zeker.

en dan geld ook voor de misschien aankomende intel ibook dat adobe pas na oktober dit jaar met software ervoor komt. in april tijdens de presentatie van cs2 werd verteld dat de adobe om de ongeveer 18 maanden zijn upgrades maakt, vandaar oktober. ik zou nog even wachten met de aanschaf tot er meer apple producten op de nieuwe chipset zijn overgegaan en dat je zeker weet dat de software die jij nodig hebt er ook voor bestaat en anders een g4 versie aanschaffen.

Moest ik het mogen herdoen zou ik alleszins niet meer voor een laptop gaan maar eentje die gerust op de bureau mag blijven staan. Ikzelf doe ook grafische en men ibook heeft het soms ietsje te moeilijk om alles te verwerken :) ikzelf heb men ibook nu een goeie 4 maand, ben helemaal overtuigd door apple en spaar nu voor powermac