Ibook's hebben moeite met digitale film camera's?

Gister liet mijn Ibook mij in de steek. Op vakantie had mijn zusje een film gemaakt met een digitale Sony miniDV camera en nu was ik bij mijn zusje om het digitale bandje op mijn Ibook te zetten, zodat ik er een DVD van kon maken. Maar...., ik sloot de camera aan (via Firewire kabel) en startte Imovie op, maar deze vertelde me constant dat er geen camera aangesloten was. Wat ik ook probeerde, andere firewire kabel, zelfs andere camera, ander bandje, ibook opnieuw starten, nieuw user account aangemaakt. Helemaal niks, Imovie en andere programma's bleven mij vertellen dat er geen camera aangesloten is. Nou niet echt mooi dus, we namen het bandje mee naar huis en ik sloot de camera aan op de minimac van mijn vriendin en daar werktte het wel meteen. Mijn firewire ingang doet het normaal goed, ik sluit daar mijn externe harddisken op en ook mijn Ipod. No problem, alleen een film camera wil hij niet zien... Nou kwam ik er bij toeval achter dat mijn Ibook wel een filmcamera herkent wanneer ik de firewire kabel van de camera op mijn externe hardddisk aansluit en de harddisk op de Ibook! Nou ben ik dus al een stukje verder, maar ik ben niet tevreden. De Ibook moet gewoon de camera direct herkennen!

Hoe kan dit en hebben meer mensen met een Ibook dit weleens ondervonden?

Zelf dacht ik dat het misschien iets met een voedingsspanning op de firewire poort te maken heeft, aangezien de externe harddisk een eigen voeding heeft. Het doet me een beetje denken aan dat USB gedoe met PC’s…

Ik wil graag Plug & Play en niet Plug & Pray.

Dat gebeurt bij mij ook. Het helpt wanneer je de camera even uit en aan zet en even wacht, of de kabel er even uitt trekt en er weer in. Gewoon even wachten, dan ziet ie het op een gegeven moment wel. Ik dacht dat het aan mijn camera/kabel lag want mijn oude TiBo had precies het zelfde.

Eehhm bedankt. Maar uhm, ik heb hem opnieuw aangesloten, kabel in uit, camera aan uit, na 10 min. wachten nogsteeds de melding "geen camera aangesloten". Edit: camera uit aan en kabel uit in... :wink:

Hmmm. Wat voor camer is het? Misschien is ie niet compatible (sorry voor Windows jargon) ?

De eerste camera was een Sony nogwat en de andere is een Canon mv700. Beide worden op een andere Mac met zelfde MacOsX Tiger direct herkend. Op mijn Ibook alleen wanneer ik mijn Externe firewire harddisk ertussen koppel.

Heb het ook gehad met een sony cam, bij mijn werkte het wel door , eerst de cam aan te sluiten , cam inschakelen, en dan pas imovie opstarten, dan wordt ie herkent, maar als imovie al aan stond en daar na pas de cam aan , dan werd ie niet herkent.

[quote:72c3122567="osx"]Heb het ook gehad met een sony cam, bij mijn werkte het wel door , eerst de cam aan te sluiten , cam inschakelen, en dan pas imovie opstarten, dan wordt ie herkent, maar als imovie al aan stond en daar na pas de cam aan , dan werd ie niet herkent.[/quote:72c3122567]

Ik heb het geprobeerd, zonder resultaat. Waarschijnlijk is er toch iets mis met de voeding van mijn Ibook Firewire ingang. Ik ga nog op onderzoek uit. Enig resultaat vermeld ik hier

Zo ik heb de oplossing gevonden. Het lijkt me goed om de oplossing hier te plaatsen zodat andere maccers hier wat aan kunnen hebben.

Na bellen met Apple Care die mij geen support wilde geven aangezien mijn Ibook 110 dagen oud was en niet minder dan 90, kreeg ik van hem wel een tip om de firmware te resetten. Ik heb gezocht op internet hoe de powermanagement te resetten, dat was command-option-p-r tegelijkertijd indrukken bij een start totdat de ibook vanzelf restart.

Het probleem is in eerste instantie veroorzaakt door [b:639cd605d6]Screen Spanning Doctor[/b:639cd605d6], die ik gebruik voor mijn tweede tft scherm. Het mag dus wel duidelijk zijn dat Screen Spanning Doctor wel degelijk problemen kan geven(!!!), iets wat nog niet bewezen is in dit forum, naar wat ik gelezen heb. Ik had al eerder deze screen spanning doctor ge-uninstalled, zodat de oorspronkelijke settings weer terug kwamen, maar dat loste niks op. Pas na de handmatige reset, hierboven beschreven, deed mijn camera het voor het eerst goed.

Als test heb ik Screen Spanning weer geinstalleerd en jawel hoor, mijn camera werd weer niet gezien.

Overigens ben ik nu net gewend aan mijn tweede split screen scherm, dus dit is wel balen…