ICC-profielen - in de i jskast?

Hoi,

oh ja, die ICC-profielen…

Mij kwam laatst ter ore dat deze de 'ijskast' ingaan omdat men door de bomen het bos niet meer zag, zoveel persen, zoveel macs, zoveel mensen, zoveel combinaties bijna n i e m a n d kwam er meer uit. Ik had natuurlijk ff moeten doorvragen maar ben door drukte daar niet toe gekomen.
Weet iemand meer?
senks

Lijkt me vreemd,dan zal er een andere uitwisselingsstandaard moeten komen.Want anders zien we niet alleen de bomen,maar ook het bos niet meer. ???

Ik heb navraag verricht een kreeg het volgende te horen: "De IDP-werkgroep van het KVGO én het OPPO adviseren hun leden het gebruik van genoemde profielen in de ijskast te zetten omdat het gehele traject (van eerste idee tot finale product) nog niet op elkaar is afgestemd, het heeft geen zin profielen te gebruiken als men niet weet welke profielen waar, wanneer te gebruiken. Iets anders is het als men in een soort tweespraak klant-producent e.e.a. tot stand kan brengen."

Me dunkt dat dat niet de bedoeling van ICC-profielen kan zijn, het zou toch eenvoudiger moeten worden, niet?

Wie (meer) weet mag het (weer) zeggen!

:0

Het is er beslist niet eenvoudiger op geworden met de icc profielen, maar alle begin is moeilijk. Het lijkt me ook niet eenvoudig om van de scanner, de monitor, printer en pers 1 workflow qua kleur te maken.

Ik kom uit de grafische wereld en in 1995 experimenteerde ik reeds met deze profielen, destijds met Live Picture, het eerste beeldbewerkingsprogramma wat deze profielen ondersteunde. Apple bracht toen ColourSync uit als onderdeel van MacOS en was een afgeleide van LinoColor en was toen oa. een zeer sterke troef voor het OS. Alleen het aantal profielen, en met name scanner- en drukpersprofielen kon je toen (helaas) op een hand tellen. M.b.v. een perssprofiel kon je op je (gecalibreerde) beeldscherm al zien hoe e.e.a. via de bewuste pers, gebruikte papiersoort, en drukprocede er uiteindelijk uit zou zien. Hierdoor werd/word het hele reproduktieproces beheersbaar, maar dat houd natuurlijk wel in dat alle bijgeleverde profielen van lithografen en drukkers ook goed beheerd moeten worden, want reproduktie op basis van verkeerde profielen is natuurlijk funest. Mede door alle beginperikelen in 95/96 en het stoppen van mijn grafische (drukwerk)aktiviteiten in 2000 heb ik deze ontwikkelingen niet meer op de voet gevolgd. Maar het is en blijft een hot item en bovenal voor (ex)grafici interessante materie vandaar dat ik het eigenlijk jammer vind dat men na 5-6 jaar functioneel nog niet veel verder is.

Groet…

[quote:59fee0497b="Mmmarco"]Het is er beslist niet eenvoudiger op geworden met de icc profielen, maar alle begin is moeilijk. Het lijkt me ook niet eenvoudig om van de scanner, de monitor, printer en pers 1 workflow qua kleur te maken.[/quote:59fee0497b]

Scanner monitor printer dat gaat nog wel,want dat is vaak een keten in RGB
,alleen daarna als men deze keten verlaat en overgaat naar andere apparatuur dan gaat het fout,want juist in deze overgang bevind zich de kritieke fase.

Het bedrijf waar ik werk heeft een beknopte handleiding gemaakt voor zijn klanten. Deze is ook handig voor thuisgebruik, je kunt hem downloaden op onze website. [url]http://www.kleurgamma.nl/produkten/color_management/default.asp[/url]

Meer weten over profielen, bezoek dan ook deze geweldige site.

http://www.colormanagement.nl/