Nou het moest er een keer van komen aangezien ik altijd eet drink (leef) rondom mijn powerbook. (alu 15 inch)
Laatst tot mijn schrik viel er laats een redelijk groot gals ice tea (inclusief ijsklontjes) over mijn powerbook! Het geheel kwam op het toetsenbord gedeelte terecht. Snel natuurlijk een handoek erbij en flink deppen. En hij doet het gelukkig nog! zelf de backlight verlichting is nog helemaal ok.
Er is alleen 1 vervelend probleempje nu want als ik een tijdje het toetsenbord niet gebruik beginnen de toetsen een beetje te plakken (na enig tijd gaat dit over maar het komt altijd terug)
vooral de toetsen - r - t -f -h -g en de spatiebalk zijn nogal hardnekkig plakkerig (aan de onderkant dan he, bij het indrukken hoor je zon vreemd geluid)
Iemand nog ideeen of tips om dit vervelend probleempje op te lossen?
in eerdere topics over drinken in de computer staat geloof ik dat je het toetsenbord moest uitspoelen met speciaal water(kan niet op de naam komen) dat je bij drogist of apotheek kan halen. zoek anders op het forum naar cola over ibook powerbook, daar zal het wel instaan.
[flame]
Je gooit er ijsthee overheen en dan ga je zeuren bij water ;) ??
[/flame]
Anyway ik zou ff goed zoeken in eerdere topics… Ik heb het op de ibook een keer gehad met wijn. Maar kan me ff niet herinneren hoe ik dat opgelost heb…
[quote:5c9ae6a93e="ram0n"]mijn powerbook uitspoelen met gedestileer water... mmmm dat klinkt me niet zo lekker in de oren moet ik eerlijk toegeven......[/quote:5c9ae6a93e]
Nee, niet je powerbook maar je toetsenbord! Deze zal je dus even los moeten maken (geen idee hoe).
Ik denk zelf dat je hem beter even naar een reparateur kan brengen. In icethee zit een hoop suiker en dat wordt steeds erger. uiteindelijk lijken de toetsen meer op schakelaars dan op toetsen. Niet te spreken over de oxidatie die je kan krijgen op je electronica.
Bij ons op het werk is onlangs koffie door één van de PwerBooks gegaan. Zo goed mogelijk laten uitdruipen en drogen. En definitief laten schoonmaken en checken bij HTR Rhenen. Draait nu weer als een zonnetje.
Advies als je er zelf niet te handig mee bent: wegbrengen en niet zelf mee klooien.
kameraden van mij klagen altijd dat ik hen zeg dat ze hun drinken zover mogelijk van men computer moeten weg zetten, de volgende maal dat ze beginnen klagen laat ik ze dit topic zien! :D Hou ons op de hoogte hoe het verder afloopt he!
[list:a2fff2ed1c]•powerbook omgekeerd houden boven kokend water;
•scherm weghouden met goede dikke doek;
•toetsen voorzichtig stoom afdeppen;
•goed laten drogen in omgekerde vorm
[/list:u:a2fff2ed1c]Het is vanzelfsprekend dat je alles met beleid en voorzichtigheid doet.
Zo zat ik in een cafe en een italiaan naast me stoot een flesje water over mijn ibook....1 maand later stopte ie er volledig mee.
ik heb hem toen zelf opengeschroeft en zag dat er een flinke roest vlek op het logic board zat.
Italiaan natuurlijk over alle bergen en ik 1500 euro armer voor een replacement model(was net voordat ze aanzienlijk goedkoper werden)........
Dus ik vrees dat als er 1 druppel op het logic board komt je daar veel te snel de gevolgen van zult zien.
[quote:9eeb0637a4="powermark"][list]•powerbook omgekeerd houden boven kokend water[/quote:9eeb0637a4]
Dat lijkt mij niet zo'n goed idee.
Onder het toetsenbord zitten ventilatie openingen, zodat hitte van het moederbord via het toetsenbord weg kan. Ga je met stoom aan de slag, dan zal die stoom dus ook tegen het moederbord aan komen.
Het beste is in dit geval dan toch het toetsenbord loshalen.
Maar daarvoor moet wel de bovenkant van de PowerBook los.
[quote:5a374dfa30="powermark"][list:5a374dfa30]•powerbook omgekeerd houden boven kokend water;
•scherm weghouden met goede dikke doek;
•toetsen voorzichtig stoom afdeppen;
•goed laten drogen in omgekerde vorm
[/list:u:5a374dfa30]Het is vanzelfsprekend dat je alles met beleid en voorzichtigheid doet.[/quote:5a374dfa30]
ik heb laatst mijn pb opengemaakt om de hd te vervangen. Als je bovengeschrevene doet loop je een groot risico dat er stoom in de pb zelf komt. Het toetsenbord is er relatief simpel af te halen. voor een handleiding zie hier : http://pbfixit.com/Guide/
en idd als je geen schroefjeskundige bent dan zou ik overwegen om je waardevolle bezit even te laten cleanen.
als je het zelf wil doen, gedestileerd water, dat geleidt namelijk geen stroom en kan dus geen kortsluiting veroorzaken. Nomaal water geleidt wel stroom, en dat moet je dus absoluut niet hebben.
Wil je geen risico nemen? dan gewoon laten doen of een nieuw toetsenbord erin (laten) zetten.
Jeuzes... 20 stappen voordat je hier bent:
[img:6dd1464302]http://pbfixit.com/Guide/54/images_large/22.jpg[/img:6dd1464302]
Dan was het en stuk makkelijker om dat te doen bij een Titanium PowerBook. Die had 2 schuifjes, en dan kon je er bij. Hier moet je gewoon tegen de 30 schroeven uithalen om bij je toetsen bord te kunnen. Ik zou je dan ook willen aanraden om het niet zelf te proberen, maar het gewoon te laten doen. Kost vast wel een paar euro, maar lijkt me een beetje riskant om dat zelf te gaan demonteren en uitwassen.
Laat even weten of het gelukt is. Succes
hmmm roest en dergelijke?
hw shit!
ik zal nog wel ff kijken wat ik ga doen......
ik hou jullie op de hoogte en in ieder geval alvast dank voor het meedenken!
(ben nu aan de gang met een klein schroevendraaier en een nat doekje en zo onder elke toets schoonmaken.kijken hoe dt afloopt!