iChat en Tiscal gebruiken beide poort 5060 (SOLVED)

Beste mensen,

Sinds ik Tiger heb geïnstalleerd kan ik niet meer audiochatten. Krijg steeds een van deze twee meldingen: “insufficient bandwith” of “@ heeft niet gereageerd”

Heb iChat 3.0.1 op een G4 Powerbook 15". Internet via Airport Express, Modem ZyXEL Prestige 2000 series en provider Tiscali (internet + telefonie).

Al aardig wat discussies hier gevonden maar ben nog niet bij de oplossing!

Ik heb geprobeerd:

Het ziet er naar uit dat poort 5060 het probleem is (zie de thread hierboven). Tiscali gebeld: blijkt dat poort 5060 door Tiscali telefonie wordt gebruikt. Die poort kan ik daarom waarschijnlijk niet open zetten (??) voor iChat.

Herkent iemand met Tiscali dit probleem en zo ja, is er een oplossing? Kan ik niet een andere poort dan 5060 configureren voor iChat?

GBH

Heb ook ff gegoogled op ichat tiscali 5060 ZyXEL

De hits die relevant zijn zijn vrdmm Italiaans en Tsjechisch!#@!!

Pfoe... klinkt redelijk ingewikkeld! Had je voor de upgrade naar Tiger al telefoon via Tiscali en werkte het audio- en videogedoe in iChat toen wel? Dat lijkt mij het allerbelangrijkste om te beginnen...

Jep! Alles deed het prima vóór Tiger. Heb geen iSight dus over videochat kan ik niets melden maar audiochat deed het altijd OK.

Tiscali helpdesk (hebben trouwens een aparte MAC helpdesk!) had deze melding 1 x eerder gehad. Zij weten niet wat ermee te doen…

Oké, dan zou het volgens mij gewoon moeten kunnen. Je zou moeten proberen om poort 5060 open te zetten in je modem... in die ZyXEL dus. Hier vindt je wat meer info hoe dat te doen: [url]http://www.portforward.com/routers.htm[/url].

Edit: op die site hebben ze het de hele tijd over poort 5190… vreemd. Vrees dat het een tijd knutselen kan worden voordat het werkt.

Tenx, ga ik ff proberen vanmiddag!

Helaas, heb een Prestige 2602H-61 modem, staat niet in de lijst van portforward.com

Zakske, bedankt voor de tip, toch nog via portforward opgelost! Heb bij portforward.com middels beschrijving van een ander ZyXEL modem de juiste weg gevonden. Voor hen die in de toekomst tegen dit probleem aanlopen:

Heb ingelogd op het ZyXEL modem, en in het NAT SUA Only-menu poort 5190 (start + End) opengezet. Vervolgens de firewall van de modem benaderd en deze uitgezet. MAC firewall staat wel aan, maar via systeemvoorkeuren poort 5190 (zowel TCP als UDP) opengezet, en die instelling iChat AV genoemd.

Boem! Werkt als een tiet!

Gefeliciteerd! 8)

Moet ik dus via www.portforward.com een poort openen om met iemand te audio chatten. Zoals er nu ongeveer 3 posts over dit onderwerp gaan verwijs ik ook even naar deze voor mijn probleem: [url]http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=56559[/url]

Ok iemand al gelukt om te audiochatten?