Ichat instellingen - Hoe geraak ik aan een chatserver??

Hallo,

Chatten… zegt mij niet zoveel. De hele .mac-zootje interesseerde me toch niet (niets van wat er inzat buiten email en website vond ik voor mij interressant). Echter in de macfan die ik gisteren kocht staat er een mooi artikel over ichat en de gratis aim.com-link, en mijn vingers jeukten een beetje.
Heb onmiddellijk, na lezing van de totale macfan weliswaar, een schermnaam aangevraagd. Echter als ik in ichat verbinding aanvraag, komt er niks uit. Ligt dit aan mijn instellingen of moet ik eerst de AIM-software voor de mac installleren?
In ichat staat in serververbinding alles op 'standaardinstellingen'. Mijn internetverbinding gaat via via airport naar telenet (proxy). Kan iemand mij zeggen wat ik moet doen om mijn eerste ichat-sessie te beginnen?
Ik heb op dit ogenblik nog geen enkel kontaktpersoon met een aim-account (toch niet dat ik weet) dus mijn buddy-lijst en adresslijst zijn nog maagdelijk leeg.

Dank bij voorbaat
davedive

je moet eerst buddy's in uw buddylijst hebben, dan zie je wie on-line is.

om het even wanneer kan je een nieuwe chat beginnen door gewoon een naam te verzinnen die in te voeren bij - ga naar chat -, iedereen die nu hetzelfde doet komt in diezelfde chatbox terecht. dus gewoon een naam afspreken…
nu kan je al bv 'macgroep' invullen en je komt in de chatbox van vooral nederlandstalige chatters, ook 'mac' geeft resultaten…

zo verzamel je buddy's door ze vanuit het chatvenster in je buddy lijst te slepen

vg
helix

Hi Helix,

Maar wat zijn de instellingen om verbinding te maken met een chatserver ???

Log jij in via .mac of via aim ?

Indien via aim, kan je mij eens je 'serverinstellingen' doormailen?

dank bij voorbaat
davedive

login.oscar.aol.com poort 5190

en uw loginnaam en paswoord

ik denk dat de server standaard ingesteld staat

succes
helix

een heel interessante link voor jou en de rest, kwam hier al voor denk ik

http://www.artknowledge.nl/ibuddy/

vg
helix

Hartelijk bedankt Helix,

Ik ren naar huis en probeer het vanavond nog  :D

Groeten,
davedive

Dit is de melding die ik krijg :

De aim-proxy heeft de verbinding geweigerd
Controleer de proxyinformatie in het gedeelte 'accounts' van het voorkeurvenster van 'ichat'

Als ik naar 'ga naar chat…' ga dan staat 'AOL instant messenger' 'grijs' dus niet aktief???

Ik heb alles gedubbelcheched login en paswoord… niets helpt.

Ik maak dus wel verbinding via server 'proxy.telenet.be' en poort staat ingesteld op 8080 (1080 die de standaardinstelling was lukte niet : bovenstaande melding)

Jammer dat op 'handleidingen' bij bovenvermelde link geen instellingen, of configuratiehandleiding staat.

p.s. De tijd dat ik dit hier nu typ staat ichat continue op 'verbinden'

groeten,

davedive

ik denk dat je enkele zaken door elkaar aan het halen bent, in netwerk staat alleen web-proxy aan en op poort 8080 dit is om te internetten

iChat  gebruikt een andere poort en die opent hij alleen in iChat zelf, zorg ervoor dat je eerst ingelogd bent op AIM, eerste gegevens correct invullen en daarna inloggen, cmd L in iChat en daarna komt de aim voorziening actief.

ik weet niet direct wat je verkeerd doet!!

vg
helix

Nou Helix,

Uiteindelijk gelukt, enkel 'verbind via proxy' uitgeschakeld, en klaar was ie. Dat is nu het nadeel van zo'n forum. Voordat je het weet heb je een bericht eropgezet zonder alles eerst eens uitgetest te hebben. Maar ja, wat doet een mens hé.

Een ding weet ik echter niet : dat met die poorten en zo : bv. in mijn 'netwerk-proxy's' heb ik op alle lijntjes mijn proxyserver ingevuld en overal (dus voor 'webproxy', 'beveiligde webproxy', 'gopher proxy' …) poort 8080 ingevuld. Waarvoor dat goed is of niet goed is ??? , of indien dit volledig fout is of niet, ik zou het bijgod niet weten. Ik veronderstel dat met een beetje meer kennis over 'wat is een proxy' en wat doet zus en zo'n poort wel of niet zou al veel opgelost hebben.

Bedankt voor de info in ieder geval
davedive

Daarom is een forum dus goed, als jij een fout maakt en iemand kan je helpen die op te lossen, dan is het voor een ander die hetzelfde probleem heeft gemakkelijker om deze fout op te lossen.

bij telenet moet je bij de proxy instellingen in systeemvoorkeuren (netwerk) enkel "gebruik pasieve FTP-modus" en "webproxy (HTTP)" aanvinken.

Nogmaals bedankt Helix voor de tip,

Ook bedankt MacAttack voor de proxyinstelling : heb gelijk de instelling aangepast. Wat betreft te snel posten in forums : ik denk dat dat misschien inderdaad een onderdeel uitmaakt van forums, maar ik denk dat ik mij altijd zal blijven verontschuldigen tegenover die mensen die hun tijd aan die zaken spenderen, al was het maar om mij daardoor toch een beetje meer op mijn gemak te voelen  ;) (vlaams hé).

In ieder geval is het goed te weten dat niet iedereen dit kwalijk zou opnemen.

Groetjes
Davedive

graag gedaan.

helix