Is het mogelijk om een map met mappen en inhoud te synchroniseren, liefst in de vorm van update (niet mirror, maar dat kan ook), naar map op Mac?
En, is het omgekeerde mogelijk? Van map Mac naar iCloud map?
Ik bedoel bij deze niet manueel, maar automatisch.
En welke van beide opties bovenaan is het veiligste?
Momenteel gebruik ik enkel iCloud voor deze map met bestanden. Maar maakte mij plots de bedenking dat dat eigenlijk niet helemaal veilig is. Er zit schoolwerk en dergelijke in deze map op iCloud. Idealiter zou er nog een derde opslagplaats zijn, andere cloud service en of externe harde schijf, maar eerst het bovenstaande.
Wat is volgens jullie de beste optie?
Kan dit intern in Mac OSx? Of is er een app voor nodig? Als ik mij niet vergis zou FreeFile Sync misschien nuttige kunnen zijn, ze hebben namelijk ook RealTime Sync die ze aanbieden. Maar wilde eerst eens horen of er minder complexe methodes zijn.
Ik begrijp je vraag nog niet helemaal, of helemaal niet. Als je met iCloud op een Mac (of iDevice) werkt, staan de mappen en bestanden zowel in iCloud(drive) als op je Mac. Daarnaast is het altijd verstandig om backup’s te maken van belangrijke bestanden.
Je kunt iCloud Drive in je Finder navigatie-kolom activeren bij de Finder voorkeuren.
Nope. Als je verder niets wijzigt aan de mappen (het gebruik van ‘Verwijder Download’) dan staat het op je device én op iCloud. Zodra er internetverbinding is worden de mappen vanzelf gesynchroniseerd.
Als je een bestand een tijd niet gebruikt, wordt die dan niet van je device verwijderd? Als ik bij mij op de Mac of iPad in mappen kijk, dan zie ik bij flink wat bestanden en mappen een wolkje.
Één keer heb ik mijn neus gestoten toen ik een bestand nodig had, maar dat niet meer aanwezig was op mijn MacBook en telefoon, op dat moment had ik geen Wi-Fi en cellphone dekking.
Zo te zien staan diverse pages en numbers documenten alleen in iCloud. Ze staan gelukkig ook op mijn NAS, want daar backup ik het een en ander naar toe. Handmatig dmv. ForkLift (sync to functie).
Toch nog een klein vraagje.
Bij iCloud Drive kan je bureaublad en documenten aanvinken.
Is dit aanbevolen?
Wil dat zeggen dat deze ook op de cloud opgeslagen worden? En dus zowel op computer als cloud?
Is dat ook een soort van back-up? Stel dat er iets met de computer is, kan je dan de bestanden van de cloud naar je nieuwe computer overzetten?
Ik heb de 2TB aangekocht.
Ik heb er op internet al wat over gelezen.
Ik had ook gelezen dat het niet echt een backup is maar een sync.
Daarom dat ik het hier kwam vragen.
Ik begrijp wel wat ze bedoelen met sync, dat als het van de computer verwijderd wordt, het ook van iCloud is en op die manier dus geen back-up is.
Maar stel dat er iets met de computer is, kan het op die manier dan wel een back-up zijn? Kan men dan de bestanden overzetten naar een nieuwe computer?
Kan het aanzetten van bureaublad en documenten een probleem vormen? Als in, sync problemen?
Misschien beter als ik het iets concreter uitleg.
Ik heb de 2TB gekocht om ook bepaalde bestanden enkel in de cloud te hebben, om ze bijvoorbeeld deelklaar te hebben of dergelijke.
Ik ben momenteel aan het bekijken voor een beter back-up systeem (NAS offsite)
Om intussen tijd toch iets te hebben, vraag ik mij af of ik dat vinkje best aanzet bij bureaublad en documenten. Of de belangrijke bestanden in mijn map documenten verplaats naar de iCloud Drive map. Of geen van beide?
Technisch in het kort: met 2Tb heb je voldoende opslag in de Cloud. Je zou dus het vinkje aan kunnen zetten. Maar ‘mijn’ systeem is het niet. Ik ben voorstander van locale backup’s. Stel altijd de simpele vraag: hoe kan ik terug naar een vorige situatie ? Kan dat zonder internet toegang, kan dat zonder cloud toegang ?
Misschien heb je onlangs vernomen dat Microsoft je account zonder enige verdere uitleg afsluit, als je niet aan hun voorwaarden voldoet. Dag bestanden in je OneDrive…
Bedankt voor je antwoord.
Ik snap nu ook waarom je er niet zo een fan van bent.
Grappig, voor ik aan een offsite NAS dacht, was ik OneDrive aan het overwegen. Maar las inderdaad enkele negatieve berichten. Over het algemeen zijn de berichten over cloud services niet vaak positief.
Momenteel heb ik fysieke schijven in copy van elkaar. Maar die zitten op één dezelfde plek. Dus dat is ook niet ideaal. Dacht dus eerst aan te vullen met een cloud service (niet iCloud), maar denk nu aan een offsite NAS.
Hoe doe jij het?