En eindelijk is mijn powerboekje vandaag binnengekomen :D
Als voormalig Windows gebruiker, is het zeker ff wenne, mar het meeste wijst zich gelukkig vanzelf. Toch is er iets waar ik nog niet achter ben gekomen (laat ik maar met het meest oppervlakkige probleem beginnen: onderaan bij de application icons staat nu een vaste balk met daarin de icons. Ik zou ze graag kleiner willen maken, en pas bij mouse pointer erover heen groter laten worden (enfin, je kent het wel;)).
Ik heb in de preferences gekeken onder desktop & screensaver, in Finder onder View → show view options, maar ook dat werkte niet. in help wil het ook niet echt, omdat ik niet weet hoe die balk onderaan heet.
Je kan de dock overigens verkleinen via de verticale scheidingslijn in de dock. (lijn dient ook om de dockvoorkeuren aan te passen)
Links van die lijn drop je je gewenste programma's, rechts van die lijn bestanden, locaties,...
...en blijf vragen!!! Je zult zien dat (bijna) alles op de Mac zo simpel is -voor switchers nog wel eens tè simpel... (btw wel eerst ff de zoekfunctie hiero gebruiken, en je zult zien dat je dan ook snel een antwoord hebt).
Trouwens ook de Help files op je iBook geven veel goede, duidelijke info.
En wil je meer weten: een goed boek is “The Missing Manual” van David Pogue!
Bevalt prima! In aanmerking genomen dat ik me dus nog steeds een vreemde voel;) Maar als ik eemaal weet hoe het werkt, dan is het allemaal erg logisch.
Ik ben nu updates en codecs (of heten die ook anders bij de Mac?) aan het downloaden en installeren.
Ik ben dus een beetje op zoek naar hoe de filestructuur van OS X is, waar de zaken geinstalleerd zijn, wat staat waar. De home directory speelt voor zich, ook de music directory etc… In Windows had ik een folder ‘Program Files’ waarin je nieuwe programma’s, updates en codecs en dergelijke installeert. Waar kan ik die vinden bij OS X?
Even ter aanvulling: Ik bedoel dus niet de Applications folder… Maar waar ik bv StuffIt update kan installeren/
Bij Windows werk je altijd met een installer omdat die vanalles in je program files, system, registry,… installeert. Windows start dan meestal ook nog eens graag opnieuw op. Uninstallen moet meestal via configuratiescherm > software en dan blijft er altijd nog wat prul over dat WIndows niet wegkrijgt.
OS X installaties zijn drag 'n drop. Je download een image (dmg). Als die image geladen is sleep je het icoon van het programma (wat eigenlijk het programma inhoudt) naar je Applications map. Klaar is Kees! Geen gedoe met opnieuw opstarten. Alleen systeemupdates vereisen een herstart.
Overige add-ons (preferences, plug-ins,…) van programma’s kan je altijd terugvinden in je Bibliotheek-map.
Uninstallen is gewoon kwestie van het programma-icoon uit de Applications map in de vuilbak te gooien.
De meeste updates zijn dan ook een nieuw programma dat dan het oude vervangt. Dus bv versie 1.8 in de vuilbak gooien en versie 2.0 in de Applications map droppen.
Sommige programma’s werken wel met een installer maar dan nog komen die programma’s terecht in de Applications map.
Goede raad: probeer het denken in de 'Windows way' op te geven, want dan ga je het meestal veel te ingewikkeld bekijken, en lukt het niet c.q. vindt je het niet!
Laat het (Mac) OS vooral het werk voor je doen... 8)